April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۹۹۷۱
۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
0
آنچه اکنون برای همگان محرز شده این است که ایرلاین‌ها با تاخیر در باز کردن سیستم فروش بلیت‌های هواپیما و اقدام به فروش بلیت به صورت یک طرفه موجبات ایجاد بازار سیاه را در این ایام فراهم کردند.
بازار سیاه فروش بلیت‌های اربعین در سایه سکوت سازمان هواپیمایی
با اینکه چند روز دیگر بیشتر تا اربعین حسینی باقی نمانده و از آنجایی که در فرودگاه‌های کشور عراق نیز امکان صدور ویزا میسر نیست، مسافران حتما باید پیش از عزیمت به فرودگاه نسبت به دریافت ویزا از مراجع ذی‌صلاح اقدام کنند، همچنین داشتن کارت واکسیناسیون تزریق هر دو دوز و ارائه تست منفی PCR منفی ۷۲ ساعت قبل از پرواز توسط مسافران الزامی است.

هرچند بر اساس توافقاتی که پیش از این در سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفت، قیمت بلیت رفت و برگشت زائران در ایام اربعین به عراق ۵ میلیون تومان تعیین شد و اعلام گردید تا زمانی که ویزا برای افراد صادر نشده هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی اجازه فروش بلیت را ندارند، اما نه‌تن‌ها این نرخ رعایت نمی‌شود، بلکه در نهایت تأسف بسیاری از مردم مشتاق زیارت اربعین ویزا به دست به دنبال بلیت پرواز هستند.

از سوی دیگر گزارش‌ها و بررسی‌های میدانی از چند آژانس مسافرتی حاکی از آن است که بسیاری از آژانس‌ها، بلیت برای فروش هواپیما تا ۴ مهرماه ندارند و از ۶ مهرماه مجدداً به مقصد نجف بلیت عرضه می‌کنند که بعضاً تا سقف ۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در این خصوص حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی گفت: بهانه ایرلاین‌ها برای کمبود بلیت این است که عرضه از تقاضا در این بازار بیشتر شده است و بنابراین از آنجایی که تقاضا از آنچه که ظرفیت پرواز ایرلاین‌ها است، بیشتر شده در نتیجه زائران موفق به دریافت بلیت هواپیما به مقصد نجف نمی‌شوند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه عراق اعلام کرده امکان پذیرش زائران ایرانی تا سقف ظرفیت ۱۲۰ هزار نفر را دارد ایرلاین‌ها می‌بایست مطابق با این جمعیت با تخصیص پرواز‌های خود از خطوط دیگر که به دلیل کرونا با کمبود مسافر روبه‌رو است، این کمبود احتمالی را جبران می‌کردند. اما آنچه اکنون برای همگان محرز شده این است که ایرلاین‌ها با تأخیر در باز کردن سیستم فروش بلیت‌های هواپیما و بالا بردن قیمت‌ها نسبت به قیمت مصوب و به خصوص اقدام به فروش بلیت به صورت یک طرفه موجبات ایجاد بازار سیاه را در این ایام فراهم کردند.

به گفته رفیعی، از آنجایی که در واقع مسئولین سازمان هواپیمایی متولی نظارت ایرلاین‌ها هستند و مرتباً اعلام می‌کنند که در صورت مشاهده تخلف مبنی بر فروش بلیت با قیمت بیشتر از قیمت مصوب و همچنین فروش بلیت یک طرفه گزارش داده شود و چندین بار اعلام کردند که به ایرلاین‌ها تذکر شفاهی داده‌اند، اما هیچ اقدامی در خصوص توبیخ و یا تعلیق ایرلاین‌های متخلف مشاهده نشد که این خود حاکی از همکاری این دو در تحقق تخلفات دارد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ادامه تصریح کرد: من قبل از این هم به وزیر راه و شهرسازی در مکاتبه‌ای تذکر و هشدار دادم که این اتفاق قطعاً در ایام اربعین به وقوع خواهد پیوست و پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند، اما هیچ اعتنایی نشد.

به اعتقاد وی، همه این‌ها در حالی است که اگرچه ایرلاین العراقیه را به دلیل تخلف سریعاً تا آخر اربعین تعلیق کردند، اما با تخلفات ایرلاین‌های ایرانی هیچ برخوردی صورت نگرفته است.

رفیعی تأکید کرد: زیاده‌خواهی و منفعت‌طلبی ایرلاین‌ها کاملاً محرز است و متأسفانه سعی در سوء استفاده از این ایام با نیت سوداندوزی دارند.

این فعال انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: در حالی که در کشور عراق همه تلاش‌ها به سمت و سوی کاهش هزینه مسافرین و زوار بوده، ولی متأسفانه در ایران ایرلاین‌ها با سوء استفاده از احساسات خالصانه عاشقان اربعین حسینی به دنبال تأمین منافع خود از طریق چپاول جیب مردم هستند.

وی خاطرنشان کرد: بازار سیاه در بلیت‌های برگشت از عراق نیز مشکل‌ساز خواهد شد و پیش‌بینی من این است که روز‌های ابتدایی بعد از اربعین مردم در فرودگاه‌های نجف حتماً دچار مشکل می‌شوند.

آنچه اکنون برای همگان محرز شده این است که ایرلاین‌ها با تاخیر در باز کردن سیستم فروش بلیت‌های هواپیما و اقدام به فروش بلیت به صورت یک طرفه موجبات ایجاد بازار سیاه را در این ایام فراهم کردند.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: