کد خبر: ۳۶۰۰۳۹
۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
0
ردیوکسین‌ ها مواد شیمیایی و سمی مضر برای بدن انسان هستند و باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی در تولیدمثل، رشد و سیستم ایمنی می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد اختلال در هورمون‌ها و بروز سرطان نیز شوند.
سمی که نباید در خانه‌ها راه پیدا کند
محمد شاطرپور اظهار کرد: دیوکسین یا دی اکسین (Dioxins) گروهی از ترکیبات شیمیایی بسیار سمی کلردار هستند که از راه‌های مختلف وارد بدن می‌شوند. دیوکسین‌ها مواد شیمیایی و سمی مضر برای بدن انسان هستند و باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی در تولیدمثل، رشد و سیستم ایمنی می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد اختلال در هورمون‌ها و بروز سرطان نیز شوند.

وی در خصوص منشأ این مواد سمی افزود: اوراق کردن و بازیافت محصولات الکترونیکی، فرآیند‌های سوزاندن از جمله روشن کردن آتش در حیاط‌ها و یا سوزاندن زباله‌های تجاری و شهری به ویژه مواد پلاستیکی، پدیده‌های طبیعی از جمله فعالیت‌های آتشفشانی و آتش سوزی جنگل‌ها، سیگار کشیدن، فرآیند‌های صنعتی از جمله سفید کردن خمیر کاغذ و ذوب آن با استفاده از کلر، استفاده از سوخت‌ها از جمله چوب، ذغال یا نفت و همچنین تولید برخی علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها از عوامل تولید این سم خطرناک هستند.

کارشناس ارشد سم‌شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: این مواد سمی دارای قابلیت طی کردن مسافت طولانی در آب یا هوا هستند و زمانی که توسط ماهی و سایر ارگانیسم‌ها بلعیده یا جذب شوند وارد زنجیره غذایی می‌شوند.

وی افزود: در واقع غلظت این مواد سمی در حیوانات بیش از گیاهان، آب، خاک یا رسوبات است. دی اکسین‌ها در حیوانات بیشتر در چربی بدن آن‌ها تجمع می‌کنند.

شاطرپور گفت: دیوکسین‌ها در محصولات بهداشتی زنان به ویژه تامپون‌ها (نوعی نوار بهداشتی)، بطری‌های پلاستیکی آب و چربی بدن حیوانات مثل چربی ماهی‌های آب شیرین وجود دارند.

وی با اشاره به اقدامات عملی مقابله با این سم بیان کرد: تغییر رژیم غذایی، انتخاب گوشت و ماهی بدون چربی، استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و غلات و همچنین جدا کردن چربی در هنگام پاک کردن گوشت از اقدامات مؤثر بر کنترل این سم است.

کارشناس ارشد سم‌شناسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص عوارض دیوکسین‌ها گفت: بروز سرطان، سقط جنین در زنان باردار، ناتوانی‌های مادرزادی، سرکوب سیستم ایمنی بدن، اختلالات پوستی، کاهش باروری، دیابت، ناتوانی در یادگیری و مشکلات ریوی از عوارض این مواد سمی هستند.

وی به کلیه شهروندان به خصوص کدبانو‌های خانه توصیه کرد که به منظور حفظ سلامت خود و اعضای خانواده از قرار دادن ظروف پلاستیکی در دستگاه‌های مایکروویو اجتناب و از قرار دادن بطری‌های پلاستیکی آب در فریزر نیز خودداری کنند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: