کد خبر: ۳۶۰۰۸۴
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
0
یک استاد روابط بین الملل بیان کرد: ایران با توجه به نفوذی که به عراق و سوریه دارد می‌تواند در‌های اقتصادی شرق یعنی اعضای شانگ‌های را به این کشور‌ها متصل با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه نقش و اهمیت بسزایی برای سازمان خواهد داشت.
تاثیر اقتصادی ایران ازعضویت در سازمان شانگهای
دکتر شهریار بیان دکتر روابط بین الملل و اقتصاد سیاسی بین الملل در خصوص عضویت دائم ایران در سازمان شانگ‌های و تاثیر اقتصادی آن بر ایران به خبرنگار پول نیوز گفت: عضویت در سازمان شانگ‌های و حضور کشور‌هایی که در این سازمان قرار دارند و دسترسی به بازار‌های عضو این سازمان که جمعیت بسیار زیادی را شامل می‌شود، خود ابزار خوبی می‌تواند برای ایران باشد.

وی ادامه داد: با عضویت ایران در این سازمان و از طرف دیگر تامین گاز کشور‌هایی از قبیل چین و هند و همچنین تامین کننده نفت این دو کشور و دیگر کشور‌هایی که مصرف کننده گاز و نفت هستند، می‌تواند تحولی در اقتصاد کلان ایران داشته باشد.

بیان عنوان کرد: با توجه به شیفت قدرت جهانی از آمریکا به چین‌، یعنی از غرب به شرق بنا به گفته جوزف نای که در کتاب آینده قدرت پیش بینی کرده است؛ چین قدرت اول جهان می‌شود. با این اوصاف چین که عضو سازمان شانگ‌های است می‌تواند تاثیر گسترده‌ای بر ابعاد اقتصادی کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های داشته باشد.

این استاد دانشگاه توضیح داد: نیروی کار در منطقه بسیار زیاد است چین و هند به صورت انفورماتیک نیرو‌های فعال و متخصص بسیاری را جذب کرده اند. روسیه هم با داشتن قدرت نظامی که پیشروان است و همچنین دارای انرژی بسیار تاثیرات مثبتی بر روند قدرت اقتصادی این سازمان خواهند داشت. ایران هم با داشتن عضویت دائم در این سازمان که از نظر جغرافیایی غربی‌ترین کشور این سازمان است، می‌تواند پل ارتباطی بین کشور‌های شرق و غرب باشد که با ارتباط دادن کشور‌های شرقی عضو شانگ‌های به کشور‌های ترکیه و یونان می‌تواند نقش مثبتی داشته باشد.

وی اذعان داشت: ایران با توجه به نفوذی که در عراق و سوریه دارد، می‌تواند در‌های اقتصادی شرق یعنی اعضای شانگ‌های را به این کشور‌ها متصل کند که موقعیت استراتژیک ایران در منطقه نقش و اهمیت بسزایی برای سازمان خواهد داشت که با عضویت ایران هم از نظر جایگاه اقتصادی و هم از نظر جایگاه سیاسی تقویت است و برای ایران یک فرصت بسیار عالی در جهت توسعه اقتصاد داخلی را بدست آورده است.

بیان تاکید داشت: ایران با دور زدن تحریم‌ها قطعا می‌تواند یک عنصر موثر در منطقه غرب آسیا و همچنین برای این سازمان و حوزه شرق آسیا باشد. رقابت در میان کشور‌های غربی و همجنین فلسفه وجودی ناتو در بعد نظامی زیر سوال رفته و آن تاثیرات نظامی خود را دیگر ندارد.

وی اظهار داشت:، ولی با همگرایی که بین این کشور‌ها از فبیل ایران، هند، چین و روسیه بوجود بیاید می‌تواند یک بلوک قدرتمند جدید در شرق و خاورمیانه باشد که از لحاظ اقتصادی بسیار توجیه پذیر است.

بیان گفت: عضویت در شانگ‌های برای ایران می‌تواند گامی موثر در راستای دور زدن تحریم‌ها باشد و در اصل تحریم‌ها را بی تاثیر کند. پیش بینی می‌شود که در آینده با همگرایی در بین این کشور‌ها واحد پول مشترکی برای تجارت در سازمان شانگ‌های بوجود آید که این موضوع عزم و ارده کشور‌های عضو سازمان بخصوص روسیه و چین را می‌طلبد.

این پژوهشگر توضیح داد: آمریکا در واقع از رشد اقتصادی چین احساس خطر کرده است و همچنین چین هم از عملکرد آمریکا و غرب علیه چین که قدرت این کشور را به چالش بکشند احساس خطر می‌کند که مانع از پیشرفت و توسعه شود تحولات اخیری که در یک ماه اخیر در خصوص افغانستان و پاکستان رخ داده است بسیار تاثیر گذار بود که سایر کشور‌های عضو شانگ‌های ایران را به عضو دائم این سازمان قرار دادند.

وی بیان داشت: با عضویت دائم ایران در سازمان شانگ‌های موجب افزایش قدرت چانه زنی ایران مقابل غرب می‌شود و ایران می‌تواند با کنترل تحریم‌ها بخصوص از بعد روانی بسیار موثر باشد. در حال حاضر غربی‌ها خیلی مصمم هستند که هر چه زودتر با ایران به توافق برسند که این توافق قطعا تحریم‌ها را بی اثر خواهد کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: