کد خبر: ۳۶۰۵۵۱
۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
0
مهم‌ترین سرتیتر‌های صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۸ مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
پایان پرواز‌های توریستی عربستان به ایران
تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است، اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیر‌های اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم. یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه‌های حیات اجتماعی با فراز و فرود‌های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است، اما به نظر می‌رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم. «در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می‌کنیم. سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم. این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می‌شود، در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می‌کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.
 


هشتم مهر ۱۳۵۱؛ بین رشت و بابلسر شاهراه احداث می‌شود

 

شاهراه ۷۰۰ میلیون تومانی رشت – بابلسر فاصله این دو شهر را کوتاه‌تر می‌کند. جده جدید بابلسر – رشت به صورت «پارک وی» ساخته می‌شود و احداث این شاهراه که در نوع خود بزرگ‌ترین محسوب خواهد شد، حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

اعتبار ساخت شاهراه رشت – بابلسر به موازات عملیات ساختمانی در طول برنامه عمرانی پنجم تامین خواهد شد؛ درصورتی‌که ساخت این جاده طی پنج سال آینده تکمیل نشود، قسمتی از این اعتبار در برنامه ششم تامین می‌شود.


سازمان برنامه طرح ایجاد شاهراه رشت – بابلسر را تصویب کرده و یکی از موسسات مهندسین مشاور را برای آماده کردن طرح اجرایی آن انتخاب کرده است. براساس برآوردی که تاکنون کارشناسان در مورد هزینه این جاده به عمل آورده‌اند هزینه هر کیلومتر شاهراه بابلسر – رشت دو میلیون تومان است.
هشتم مهر ۱۳۷۱؛ امضای ۴ یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و افغانستان

در پایان سفر سه روزه برهان‌الدین ربانی، رئیس‌جمهوری موقت افغانستان و هیات همراه به تهران چهار یادداشت تفاهم همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و حکومت اسلامی افغانستان در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، راه و ترابری و آموزشی به امضای دو طرف رسید.


به منظور گسترش ارتباطات فی مابین دو طرف توسعه همکاری‌ها در بخش حمل‌و‌نقل، راهسازی و فرودگاه‌سازی را مورد تاکید قرار دادند.

در یادداشت تفاهم اقتصادی آمده است: در زمینه همکاری‌های فنی و صنعتی فی ما بین طرف افغانی خواستار همکاری جمهوری اسلامی ایران درخصوص استخراج معادن و تامین تجهیزات و ماشین‌آلات مربوطه و همچنین تکمیل پروژه سیمان هرات، ایجاد یک شرکت گسترش تولیدات صنایع دستی، کمک به راه‌اندازی صنایع سبک، پذیرش کارشناسان فنی افغانستان در مراکز علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شد.
 


هشتم مهر ۱۳۸۱؛ پایان پرواز‌های توریستی عربستان به ایران

 

پرواز‌های مستقیم تابستانی بندر امام در شرق عربستان به شهر‌های مشهد و تهران و بالعکس شنبه گذشته پایان یافت.

این دومین سالی است که اتباع عربستان در پرتو تحول در روابط تهرن – ریاض می‌توانند به‌صورت مستقیم از یک فرودگاه داخل کشور با هواپیما‌های خطوط هوایی جمهوری اسلامی به ایران سفر کنند.

در تابستان سال گذشته هر هفته دو پرواز «ایران‌ایر» و در سال‌جاری هفته‌ای سه پرواز میان شرق عربستان و ایران برقرار بود و علاوه‌بر این همه هفته و در طول سال دو پرواز از بندر جده به تهران و بالعکس در رفت‌و‌آمد است.

آمار‌های رسمی که توسط روزنامه‌های عربستان منتشر شده است، حکایت از آن دارد که در سال گذشته ۵۰ هزار تبعه عربستان و ۲۰۰ هزار شهروند عرب به ایران سفر کرده‌اند که این تعداد در سال‌جاری با رشد چشمگیری مواجه بوده است.

به نوشته این روزنامه‌ها امسال ۷۰ هزار گردشگر سعودی و ۴۰۰ هزار جهانگرد عرب، ایران را برای سفر تابستانی خود انتخاب و از جاذبه‌های مختلف تاریخی و فرهنگی آن دیدند کردند.


چند تن از ساکنان شهر‌های شرق عربستان پس از بازگشت از سفر تابستان امسال خود در گفتگو با ایرنا مشکلاتی را که در سال‌جاری برای آن‌ها پیش آمده است، تشریح کردند.

«عباس ربیع» ساکن شهر «الاحسا» که در ماه مرداد همراه خانواده ۱۵ نفره خود سفر یک ماهه‌ای به ایران داشت و از شهر‌های مشهد، تهران و قم دیدن کرده است، بزرگ‌ترین مشکل را گرفتن روادید دانست.

به گفته وی برای کسانی که خواهان سفر به ایران هستند، بسیار دشوار است که برای اخذ روادید از شرق عربستان به سفارت ایران در ریاض یا از مناطق مرکزی و مدینه و غرب کشور به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بندر جده مراجعه کنند.

عباس ربیع به مسوولان مربوطه توصیه کرد، در شرایطی که روادید مجددا برقرار شده است، تدبیری اندیشیده شود که این امر در فرودگاه‌های ایران و هنگام ورود مسافران انجام گیرد تا شهروندان سعودی با سهولت بیشتر بتوانند به ایران سفر کنند.

 


هشتم مهر ۱۳۹۱؛ فاصله قیمتی مرکز مبادلات ارزی و بازار آزاد

 

کارنامه چهار روز کاری مرکز مبادلات ارزی نشان می‌دهد که بیش از ۳۴ میلیون دلار تا پایان هفته در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. این مرکز به‌طور رسمی کار خود را از روز دوشنبه آغاز کرد با این حال براساس اعلامیه بانک مرکزی پرداخت مجموع این رقم در روز‌های سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه صورت گرفته است.

همزمان با راه‌اندازی این مرکز قیمت‌ها در بازار آزاد ارز افزایش یافته و فاصله قیمت اعلامی این مرکز با قیمت‌های بازار روند صعودی را تجربه کرده است.

در روز اول قیمت دلار اعلام شده ۲۴۰۴ تومان در این گروه بود، در روز سه‌شنبه این قیمت با ۴۲ تومان کاهش، ۲۳۶۲ تومان اعلام شد. روز سوم نرخ اعلامی برای دلار ۲۳۸۶ تومان بود که ۲۴ تومان افزایش داشت.

در روز پنج‌شنبه، اما قیمت دلار مرکز مبادله ارز ۲۳۹۲ تومان تعیین شد که ۶ تومان افزایش ثبت کرده است.

در بازار، اما همزمان با این قیمت‌ها نرخ دلار آمریکا از محدوده ۲۴۷۳ تومان به‌طور فزاینده‌ای افزایش ثبت کرده و تا محدوده ۲۷۰۰ تومان بالا آمده است.

قیمت سکه نیز در این مسیر از ۹۷۸ هزار تومان به یک میلیون و ۷۰ هزار تومان طی ۴ روز افزایش یافته است.

مینو کیانی‌راد، معاون ارزی بانک مرکزی درباره اهداف تاسیس مرکز مبادله ارزی گفت: بانک مرکزی به‌منظور نظارت کامل بر عملیات ارزی کشور از سامانه‌های پورتال ارزی، سنا و ساعت استفاده می‌کند. ساماه سنا، امکان ثبت اطلاعات را در صرافی‌ها برعهده دارد و با راه‌اندازی این سامانه، بانک مرکزی امکان نظارت بر گردش ارز در صرافی‌ها را خواهد داشت.

وی درخصوص عرضه ارز توسط بانک مرکزی در این مرکز گفت: عرضه ارز در این مرکز طبق مفاد قانون بودجه ۱۴.۵ درصد از طریق منابع حاصل از فروش نفت، فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی و بخشی از آن نیز از منابع صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: