April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۰۵۹۰
۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
0
بر اساس گزارش یک مرکز مطالعاتی عربستان آخرین رتبه شاخص مشارکت سیاسی در خلیج فارس را کسب کرده است.
عربستان در قعر جدول مشارکت سیاسی در منطقه خلیج فارس
عربستان به دلیل سرکوب‌گری آل سعود علیه مخالفان و کنترل نهاد‌های سعودی در رتبه آخر مشارکت سیاسی در منطقه خلیج فارس قرار گرفت.

خانه مطالعات و انتشارات خلیج فارس که این نظرسنجی را انجام داد، اعلام کرد که عربستان سعودی تنها ۲۲۷ امتیاز از هزار امتیاز را در شاخص مشارکت سیاسی کسب کرده و آخرین رتبه در خلیج فارس است.

بر اساس این شاخص عربستان سعودی در ۶ مرحله (انتخابات عمومی)، (نهاد‌های جامعه مدنی)، (برابر جنسیتی و مشارکت جوانان)، (شفافیت)، (آزادی عقیده و بیان) و (جوامع خارجی) پیش رفت و همچنان از اکثر آن‌ها عقب ماند.

عربستان با نمره صفر در مقیاس (سازمان‌های سیاسی) و نمرات پایین در مقیاس (زندگی مشروطه) و (شفافیت) باقی ماند.

این شاخص بر نیاز عربستان به گسترش چارچوب مشارکت سیاسی و تصمیم گیری، به ویژه تقویت و گسترش اختیارات شورا‌های منتخب، بهبود قوانین انتخابات، ترویج شهروندی برابر و اطمینان از آزادی عقیده و بیان و امنیت افراد درگیر در امور سیاسی تاکید کرد.

عربستان سعودی نتایج ناامیدکننده‌ای را در مشارکت سازمان‌های سیاسی و تضمین حق اقدام سیاسی به ثبت رساند.

نتایج این نظرسنجی کاهش چشمگیر میزان مشارکت سیاسی و کاهش توانایی شهروندان در کشور‌های عربی خلیج فارس برای مشارکت و کمک به تصمیم گیری و سیاستگذاری عمومی در کشور‌های خود را نشان می‌دهد.

شایان به ذکر است که بقیه کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس شاهد کاهش قابل توجه قوانین انتخابات عمومی و نحوه مدیریت و اثربخشی شورا‌های منتخب و اختیارات آن‌ها هستند.

کشور‌های حوزه خلیج فارس (امارات متحده عربی، کویت، بحرین) سیاست‌های تبعیض آمیز و نمایندگی ناعادلانه را در رابطه با تضمین حق مشارکت سیاسی در انتخابات شورا‌های قانونگذار و شورا‌های شهرداری اتخاذ کردند.

در حالی که هیچ مشارکت سیاسی در انتخاب دولت‌های تعیین شده شورای همکاری خلیج فارس وجود ندارد، قدرت نظارت، پاسخگویی، استیضاح و اعتمادسازی اغلب رد یا محدود می‌شود.

بر اساس تجزیه و تحلیل سازمان مطالعات «خانه آزادی» عربستان سعودی از نظر آزادی بیان از طریق اینترنت در رتبه آخر جهان عرب و در بین ۱۰ کشور بد جهان قرار گرفت.

عربستان سعودی همچنین بر اساس شاخص دموکراسی جهانی به دلیل سیاست‌های سرکوبگرانه و وحشیانه خود و عدم وجود یک سیستم دموکراتیک در آن در وضعیت نابسامانی قرار دارد.

پژوهشگران اعلام کردند که این نتیجه با استناد به کارنامه هولناک عربستان در زمینه شکنجه، اعدام، قتل فراقانونی، ربودن، بازداشت ظالمانه و مجازات اعدام است. درباره امکانات و کیفیت زندگی از نظر حقوق بشر عربستان یک درجه از ۱۰ درجه را به دست آورد که بین ۳۴ کشور دیگر پایین‌ترین حد است. این به دلیل ممنوعیت اعتراضات در این کشور، محدودیت آزادی بیان، تشکیل نهاد‌های مدنی و عدم توانایی شهروندان در رأی گیری است.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: