April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۰۶۰۴
۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
0
عضو فدراسیون چاقی و متابولیک ایران گفت: مطالعات نشان می‌دهد که بیش از چهار درصد کودکان و نوجوانان چاق، مبتلا به فشار خون بالا می‌شوند.
بیش از چهار درصد کودکان چاق مبتلا به فشار خون بالا می‌شوند
دکتر پدرام طالبیان افزود: انواع بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله فشار خون بالا که می‌تواند در دوران کودکی و نوجوانی خود را نشان دهد از چاقی سرچشمه می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیماری کبد چرب در کودکان و نوجوانان به دنبال چاقی افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند منجر به فیبروز پیشرفته کبد (بافت زخمی که روی کبد ایجاد می‌شود) و سیروز کبد (التهاب شدید کبد) شود.

این فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی، متابولیک و چاقی از دیگر مشکلات ناشی از اضافه وزن و چاقی در کودکان را مشکلات تنفسی عنوان کرد که به آن آپنه یا توقف تنفس در خواب می‌گویند.

طالبیان یادآور شد: در این حالت تنفس افراد مبتلا به آپنه هنگام خواب دچار وقفه‌های مکرر و قطع شده یا در موارد حاد باعث ایجاد خفگی در خواب می‌شود.

وی با بیان دیگر مشکلات ناشی از چاقی کودکان خاطرنشان کرد: این مساله حتی در مواردی افت تحصیلی بچه‌ها به دلیل بی خوابی ناشی از چاقی بچه‌ها را به همراه دارد.

پروتئین کم چرب و تنقلات سالم

این پزشک متخصص همچنین اظهار داشت: خانواده‌ها برای حل مشکلات چاقی کودکان باید به نوع تغذیه فرزندان خود توجه داشته باشند. در تغذیه کودکان بهتر است بیشتر پروتئین‌های کم چرب مصرف شود. انواع سبزیجات تازه و حبوبات در برنامه غذایی آن‌ها گنجانده و به جای تنقلات مضر از تنقلات سالم از جمله انواع آجیل یا سبزیجات خام مثل هویج استفاده شود.

طالبیان ادامه داد: تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای بچه‌ها به یکی دو ساعت در روز محدود شود. در عوض خانواده ها، فرزندانشان را به انجام فعالیت‌های ورزشی و تحرک تشویق کنند و تا حد امکان والدین نیز در این برنامه‌ها حضور داشته و فرزندشان را همراهی کنند.

وی با بیان اهمیت الگوی خواب بچه‌ها اضافه کرد: تنظیم زمان خواب کودکان می‌تواند روی میزان ورود چاقی بدن بچه‌ها تاثیر بگذارد. این درحالی است که خود اعضای خانواده نیز باید قانون‌های مربوط به خواب، تغذیه و فعالیت‌های ورزشی را رعایت کنند. این باعث دلگرمی و انگیزه بخشیدن به کودکان می‌شود.

این فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی، متابولیک و چاقی افزود: در این مسیر کمک گرفتن از مشاور تغذیه و حتی روانشناس و روانپزشک در موارد خاص بسیار اهمیت دارد.

عمل جراحی چاقی بچه‌ها در شرایط خاص

طالبیان در پاسخ به این سوال که آیا جراحی اطفال چاق زیر ۱۸ سال امکان پذیر است، گفت: بله این مساله در شرایط خاص امکان دارد، اما پیش نیاز آن، این است که بچه مورد نظر حداقل به مدت ۶ ماه تحت نظر مشاور تغذیه و مربی ورزش باشند و رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی را دنبال کنند و اگر تمام این راه‌ها نتیجه بخش نبود، آن زمان می‌توان به گزینه جراحی فکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: انجام جراحی هم به شرایط خاص فرد بستگی دارد و این روش برای هر اضافه وزنی انجام نمی‌شود. در این بین افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بالای ۴۰ است و بیمار دچار مشکلات و وقفه تنفسی در خواب، افسردگی یا فشار خون و چربی خون بالا و... باشد، در این افراد اگر فرد زیر ۱۸ سال باشد نامزد عمل جراحی می‌شود. آن هم در حالی این عمل صورت می‌گیرد که آن مدت زمان ۶ ماهه رژیم و ورزش را انجام داده و نتیجه نگرفته باشد.

این متخصص جراحی لاپاراسکوپی تصریح کرد: گروه دیگر از کودکان چاق نامزد عمل، افرادی هستند که شاخص توده بدنی بالای ۳۵ دارند و دچار دیابت یا مشکلات تنفسی خیلی شدید، مشکل کبد چرب مثل کبد چرب درجه ۳ را دارند. در این افراد حتما نیاز نیست که فرد بالای ۱۸ سال سن داشته باشد. اگر ۶ ماه رژیم و ورزش تاثیری بر روی فرد نداشته باشد می‌تواند کاندید عمل جراحی شود.

طالبیان با بیان اینکه هر عمل جراحی عوارض خودش را دارد، توضیح داد: جراحی افراد چاق می‌تواند عوارض داشته باشد، اما فردی که چربی خون و فشار خون بالا دارد، دچار وقفه تنفسی است و... بدون شک این مشکلات بیش از عوارض عمل جراحی سلامت فرد را تهدید می‌کند.

وی همچنین گفت: بعضی از خانواده‌ها تصور می‌کنند خوردن هرگونه غذا برای بچه‌ها خوب است و سلامتی آن‌ها را تضمین می‌کند به همین دلیل کنترلی بر روی میزان کالری که وارد بدن کودک می‌شود و تغذیه وی ندارند. در نتیجه کودک به این سبک زندگی عادت کرده و بعد‌ها با مشکلات زیادی ناشی از اضافه وزن و چاقی روبرو می‌شود و همین کار را برای وی سخت می‌کند.

وعده‌های مهم غذایی کودکان را حذف نکنید

عضو فدراسیون چاقی و متابولیک ایران ادامه داد: بهترین راهکار برای جلوگیری از این مشکلات توجه به تغذیه سالم کودکان است. وعده‌های مهم غذایی بچه باید به موقع باشد و نباید حذف شود. بچه‌ها باید به موقع صبحانه، ناهار و شام بخورند. بعضی از والدین عادت به مصرف صبحانه ندارند، اما نباید این وعده مهم غذایی را نیز از کودکشان بگیرند. مصرف به موقع وعده‌های مهم غذایی در طول روز یکی از راه‌هایی است که مانع از چاقی کودکان می‌شود.

این متخصص جراحی لاپاراسکوپی افزود: تمام مشکلات مربوط به چاقی بچه‌ها یک بخشی از آن به الگوی اشتباه تغذیه‌ای و کم تحرکی بچه‌ها که از ابتدا به اشتباه در خانه و توسط والدین شان برای آن‌ها بدعت گذاشته می‌شود رخ می‌دهد و در ادامه بچه‌ها به تغییر الگوی اشتباهی مقاومت نشان داده و این کار را برایشان سخت می‌کند.

وی به کم تحرکی بچه‌ها در دوران کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: بدون شک در دوران کرونا فعالیت بچه‌ها و میزان تحرک آن‌ها نسبت به قبل کمتر شده است. بچه‌ها ممکن است از خانه بیرون نروند و میزان کالری دریافتی شان در طول روز به دلیل کم تحرکی، مصرف فست فود و تنقلات ناسالم و پرکالری و انجام بیش از حد بازی‌های رایانه‌ای افزایش یابد. چراکه امکان بیرون رفتن از خانه و انجام فعالیت و بازی با هم سن و سالان خودشان را ندارند.

این متخصص جراحی لاپاراسکوپی، متابولیک و چاقی ادامه داد: آن‌ها پای تلویزیون می‌نشینند و همین اقدام تحریک به مصرف تنقلات را بیشتر می‌کند و چرخه معیوب باعث می‌شود در مدت یک تا دو سال میزان چاقی بچه‌ها بیشتر شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: