April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۰۹۰۴
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
0
گران شدن چشمگیر قیمت‌های گاز و برق اروپا سیگنال قوی به تولیدکنندگان برای بررسی تعطیلی‌های موقتی کارخانه‌هایشان می‌فرستد و مالکان خانه‌ها و دفاتر را وادار می‌کند برای حفظ سوخت در زمستان، دمای سیستم‌های گرمایشی خود را پایین بیاورند.
انرژی گران کارخانه‌های اروپایی را به تعطیلی می‌کشاند
بهای معاملات گاز ماه آتی در اروپا اکنون شش برابر گران‌تر از مدت مشابه سال گذشته است زیرا در آستانه فصل سرما، این منطقه برای وارد کردن گاز کافی و پر کردن ذخایرش مشکل پیدا کرده است.

طبق اعلام انجمن زیرساخت گاز اروپا، سطح پایگاه‌های ذخایر منطقه‌ای تنها ۷۴.۷ درصد پر هستند که پایین‌ترین سطح در بیش از یک دهه گذشته است و پایین‌تر از میانگین پنج ساله ۸۷.۴ درصد است.

در کوتاه مدت بعید است اروپا میزان قابل توجهی گاز دریافت کند زیرا تولید ثابت است و در حال حاضر کمبود جهانی وجود دارد که قیمت‌ها را در شمال شرق آسیا و آمریکای شمالی بالا برده است. افزایش قیمت‌های معاملات آتی نشان می‌دهد معامله‌گران بر این باورند که مصرف باید پایین‌تر باشد تا از کاهش بحرانی ذخایر و ریسک قطع عرضه در زمستان امسال جلوگیری شود.

افزایش قیمت‌ها با کمترین مقاومت برای پایین بردن مصرف روبرو خواهد شد زیرا اکثر مصرف کنندگان حساس به قیمت ناچار شده اند مصرف گاز و برق را به شدت کاهش دهند.

در تئوری این بحران می‌تواند به راحتی با پایین بردن نیم تا یک درجه ای دما در خانه‌ها، دفاتر، مدارس و کارخانه‌ها در زمستان امسال حل شود. نتیجه، صرف جویی عظیم در سوخت با تاثیر بسیار اندک روی راحتی مصرف کنندگان خواهد بود. در عمل سیاستگذاران تمایلی به درخواست کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی ندارند زیرا به معنای شکست سیاستی و از دست دادن محبوبیتشان است. دولتهای اروپایی در عوض تلاش می‌کنند از طریق سقف قیمت، تخفیف و کاهش مالیات، مصرف کنندگان عادی و شرکت‌های کوچک را در برابر فشار افزایش قیمت‌های انرژی حمایت کنند. اما اگر این بحران ادامه پیدا کرده و وخیم‌تر شود به خصوص اگر این زمستان سردتر از حد معمول باشد، حمایت از مصرف کنندگان عادی ممکن است ادامه پیدا نکند و درخواستها برای صرفه جویی در مصرف انرژی اجتناب ناپذیر باشد.

در این بین، سیاستگذاران احتمالا سایر تدابیر صرفه جویی سوخت شامل کاهش روشنایی خیابانی و تعطیلی ساختمانها، دفاتر دولتی و مدارس در دوره تعطیلات زمستانی را بررسی می‌کنند. صرفه‌جویی‌های بیشتر می‌تواند در صورت تعطیلی موقتی فعالیتهای تولیدکنندگان، کاهش مصرف و فروش مجدد انرژی در بازار محموله های تک انجام بگیرد.

رشد شدید قیمت‌های انرژی بسیاری از تولیدکنندگان را وادار خواهد کرد در برنامه‌های تولیدشان در زمستان امسال ارزیابی دوباره ای داشته باشند به خصوص کسانی که فعالیتهای انرژی‌بر یا توانایی محدودی برای افزایش قیمت محصولاتشان دارند.

برای تولیدکنندگان تعطیلی موقتی فایده دو گانه ای دارد و به آنها امکان می‌دهد از کاهش هزینه‌های انرژی بهره مند می‌شوند و هم قیمت محصولاتشان بالاتر می رود و به حفظ حاشیه سود در برابر رشد قیمت‌های برق و گاز کمک می‌کند.

بمحض این که تعطیلی کارخانه ‌ا و سایر تدابیر صرفه جویی انرژی به حد کافی اعلام شوند، قیمت معاملات آتی احتمالا ملایم‌تر می‌شود.

با این حال تعطیلی کارخانه‌ها مشکلات زنجیره تامین را تشدید کرده و فشار صعودی بر قیمت‌ها را تشدید می‌کند و همچنین روابط دیرینه با مشتریان را مخدوش می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، اما اگر زمستان بسیار سردی در پیش باشد، افزایش قیمت‌ها و کمبود فیزیکی گاز، زغال سنگ و برق بعید است به بازارهای انرژی محدود بماند و مانند آنچه اکنون در چین روی داده است، در سراسر اقتصاد اروپا انعکاس پیدا خواهد کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: