در گفت و گو با پول نیوز مطرح شد؛
کد خبر: ۳۶۱۰۳۹
۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
یک کارشناس اقتصاد بین الملل اعلام کرد: گسترش رابطه با کشورهای همسایه و جهان عرب اثرات مثبتی بر مناسبات ایران با عراق و افغانستان و حتی پاکستان خواهد گذاشت.
توافق ایران و عربستان و تاثیر آن بر منطقه
حسن گلمرادی کارشناس اقتصاد بین المللی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص توافق ایران و عربستان توضیح داد: کاهش تنش‌های منطقه‌ای از جمله توافق با عربستان ضمن این که از نظر منطقه‌ای باعث کاهش منازعات منطقه‌ای و کاهش رقابت در خرید تسلیحاتی خواهد شد.

وی با اشاره به در صورت توافق و کاهش فشار‌های ضد ایرانی اذعان کرد: از طرف دیگر فشار و لابی‌های ضد ایران در منطقه و جهان را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث افزایش قدرت چانه زنی ایران در مناسبات بین المللی شده و اثرات مثبتی بر مراودات اقتصادی بین ایران و اعراب و کشور‌های منطقه‌ای خواهد داشت.

گلمرادی درباره گسترش روابط و اثرات مثبت آن اظهار کرد: این سیاست گرچه مورد خواست رقبای منطقه‌ای اقتصاد ایران نیست، اما گسترش رابطه با یکی از کشور‌های همسایه و جهان عرب اثرات مثبتی بر مناسبات ایران با عراق و افغانستان و حتی پاکستان خواهد گذاشت.

ایران و عربستان دو رقیب دیرین منطقه خلیج فارس محسوب شده که هرکدام از این دوکشور در راستای حفظ و یا افزایش توازن منطقه‌ای کنش‌هایی از خود نشان می‌دهند. واقعیت‌های تاریخی نشان می‌دهد مؤلفه‌های مهمی که می‌تواند در افزایش نفوذ و قدرت این دو کشور در منطقه مؤثر باشد بیشتر معطوف به حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، استراتژیکی و ایدئولوژی است.

از همه مهم تر، ایران و عربستان بیش از چندین دهه است که در تقابل ایدئولوژیک قرار گرفته، به نحوی که هر کدام سعی دارند خود را رهبر جهان اسلام تلقی کرده و از طریق حفظ، افزایش و نمایش قدرت به نفوذ سیاسی و ایدئولوژیک خود درکشور‌های هدف بیفزایند.
با توجه به نقش ثروت و پول در پیشبرد اهداف کشور‌ها در عرصه بین الملل، طبیعی به نظر می‌رسد کشور‌های مذکور در دست یابی به اهداف خود، نیازمند سرمایه و توانمندی‌های عظیم مالی خواهند بود تا بتوانند از برخی گروه ها، جنبش‌ها و یا احزاب سازمان یافته که در طول سیاست‌های آن‌ها قرار دارند حمایت کنند.

رابطه برجام و تأثیر آن بر کنش اقتصادی عربستان علیه ایران

برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) بین ایران و ۵+۱ و رسیدن به توافق برای اجرای این برنامه، اثرات مهمی بر رفتار‌های سیاسی و اقتصادی و دیپلماتیکی دو کشور ایران و عربستان گذاشت. از دیدگاه عربستان توافق هسته‌ای به جای اینکه مانع ظهور ایران به عنوان یک قدرت هسته‌ای شود آن را تقویت کرده، ضمن اینکه از منظر برخی تحلیلگران برجام جنگ‌های نیابتی را در منطقه تشدید کرده است.

عربستان برای مقابله و جلوگیری از احتمال تغییر جایگاه ایران در منطقه، فعالانه درتصیم گیری‌های اوپک وارد شده تا به این صورت بتواند به نتایج دلخواه برسد بنابراین در این راستا مطالعات نشان می‌دهد عربستان به عنوان یک کنش گر نفتی اقدامات مختلف ومتفاوتی از جمله اقدام به افزایش تولید نفت در برابر ایران انجام داده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: