April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۱۰۹۱
۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
0
اقتصاددان برجسته آمریکایی از سیاست های اقتصادی «رجب طیب اردوغان» به شدت انتقاد کرد و آن را خیانت دانست.
استیو هانکه: سیاست اقتصادی اردوغان خیانت به مردم ترکیه است
«استیو هانکه» اقتصاددان و استاد دانشگاه جان هاپکینز آمریکا سیاست های ارزی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه را عین بی صداقتی کامل نسبت به مردم کشورش ارزیابی کرد و آن را موجب نابودی لیر و اقتصاد این کشور دانست.

هانکه که مدیریت پروژه ارزهای معیوب را هم در دانشگاه فوق برعهده دارد، در یک پیام توئیتری نوشت:

رئیس جمهوری اردوغان با ایده های دیوانه وار مالی اسلامی خود و تعیین نرخ بهره های پایین و غیرمنطقی لیر (پول ملی ترکیه) را نقره داغ می کند. با این حال او همچنان به مردم ترکیه می گوید نگران نباشید. وقتی صحبت از لیر می شود، خیانت روزانه نام بازی رجب طیب اردوغان می باشد.

هانکه پیشتر اقتصاددان ارشد شورای مشاوران اقتصادی رئیس‌جمهور آمریکا بود و مدیریت برنامه «اصلاح‌گر ارزی» در اقتصادهای نوظهور در دانشگاه محل تدریسش را برعهده داشت. وی چند روز قبل هم در روزنامه «فایننشال تایمز» عنوان داشت اردوغان می خواهد نرخ تورم را پایین نگاه دارد تا رشد تولید ناخالص داخلی کشورش بالا به نظر برسد؛ بنابراین نرخ بهره با فشار پایین نگاه داشته می شود.

وی تاکید دارد علاوه بر همه این رویه ها، اردوغان انگیزه شدیدی دارد تا داده ها را هم پنهان نگاه دارد. وی تصور می کند نرخ بهره بالا باعث تورم می شود و همین امر مقابله با تورم را برای وی سخت می کند.

بر اساس گفته این استاد دانشگاه سیاست های ناکارمد اردوغان موجب شده که حتی طبق آمار ترک‌استات، قیمت ها برای مصرف کننده ترکیه ای در ماه ژوئن دوبرابر شد. ادامه سیاست های رهبر آنکارا باعث تداوم روند افزایشی تورم می شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: