April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۱۱۸۱
۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
0
سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار شکر در شرایطی رخ می‌دهد که ایران ظرفیت خودکفایی در تولید این محصول را دارد.
شکر در حالی وارد کشور می شود که‌ توان خودکفایی داریم
به نقل از صدا و سیما، علیرضا مهاجر سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران به دلیل داشتن ظرفیت بالا برای تولید نیشکر و چغندر قند به راحتی می‌تواند با احداث کارخانه‌های صنایع تبدیلی در استان‌هایی مانند خوزستان طی دو سال به خودکفایی برسد. مصرف شکر کشور در حال حاضر سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است و از این میزان حدود ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ تن در ایران تولید می‌شود که این کمبود را می‌توان با ایجاد کارخانه‌های جدید، و افزایش راندمان تولید حل کرد.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه راه اندازی کارخانه‌های قند معمولاً به سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد، گفت: ساخت یک کارخانه قند بسته به ظرفیت آن حداقل حدود هزار تا ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و ما از بنیاد مستضعفان خواسته ایم در این حوزه ورود کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه راه اندازی کارخانه‌های قند طی ۵ سال فعالیت کارخانه بازگرداننده می‌شود، گفت: ما می‌توانیم با افزایش تولید شکر علاوه بر ایجاد امنیت غذایی صد درصدی در این حوزه، صادرات هم داشته باشیم.

مهاجر در مورد اینکه ایران کشوری کم آب است و تولید چغندر قند و نیشکر مصرف آب بالایی دارد، گفت: وزرات جهاد برنامه ریزی کرده تا چغندر به جای بهار و تابستان در پاییز و زمستان با کمک نزولات جوی و به اصطلاح استفاده از آب سبز تأمین شود.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با هشدار اینکه سرانه مصرف شکر در ایران ۹ کیلو گرم بیشتر از میانگین جهانی است، بر لزوم فرهنگ سازی مناسب و اطلاع رسانی بیشتر از زیان‌های مصرف زیاد شکر، با کمک وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و رسانه‌های جمعی تاکید کرد و گفت: سرانه جهانی مصرف شکر سالانه ۱۸ کیلوگرم است، اما این عدد در ایران متأسفانه ۲۷ کیلوگرم است.

وی در پایان بیان کرد: کشور ما در شرایطی است که می‌توانیم با فرهنگ سازی مناسب از سایر محصولات همچون خرما و کشمش بجای شکر استفاده کنیم که از یک سو به کاهش مصرف و واردات شکر، و سوی دیگر به بهداشت فردی و سلامت جامعه کمک می‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: