April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۱۳۵۹
۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
0
مصطفوی گفت: امار‌ها متفاوت است، اما به نظر می‌رسد ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار محصولات قاچاق باشد.
سند مبارزه با قاچاق لوازم خانگی در راه است
قاسم مصطفوی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، گفت: ما چند مسیر برای قاچاق داریم که یکی از آن‌ها مسیر رسمی و دیگری مسیر غیر رسمی است. در مسیر غیر رسمی محصول با لنج و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و باید سازمان‌های مختلف برای کنترل آن وارد عمل شوند، اما بخشی از واردات به واسطه هماهنگ نبودن برخی از سازماندهی دولتی انجام می‌شود. مثلا زمانی که موضوعاتی مثل کولبری، واردات مسافری و ته لنجی را مطرح می‌کنیم همین موضوع به راهی برای ورود محصولات قاچاق تبدیل شده است.

او تصریح کرد: آمار‌ها متفاوت است، اما به نظر می‌رسد ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار محصولات قاچاق باشد. این راهکاری نیست که یک باره اجرا شود و از فردا جلوی قاچاق را بگیرد. گاهی علت بروز قاچاق معلولی از علت‌های دیگری است. اگر ما ساختار درستی نداشته باشیم بدون شک قاچاق مدیریت نخواهد شد، پس باید اثر بخشی و کارایی تولید را بالا ببریم.

این مقام مسئول گفت: مقیاس تولید، تولید انبوه و سلیقه مشتریان مطرح است. تا زمانی که تولید ما نتواند اعتماد لازم را در بازار ایجاد کند برند‌های ملی رشد نخواهند کرد. بدون شک گروهی از مشتری‌ها به سمت اقلام خارجی حرکت خواهند کرد، اما باید در بخش تولید به قدری کیفیت را ارتقا‌ء دهیم و قیمت تمام شده را کاهش دهیم که تولید ما به ایده‌آل مشتری‌ها نزدیک شود. این کار خود به خود به کاهش سهم قاچاق منجر خواهد شد.

مصطفوی گفت: در مبارزه با قاچاق باید اشتغال استان‌های مرزی را هم در نظر گرفت. به نظر می‌رسد بخشی از قاچاقی که به صورت کولبری اتفاق می‌افتد آگاهانه است و دولت این موضوع را می‌داند. موضوعات این چنینی وجود دارد که تا مشکلات ریشه‌ای ما مثل اشتغال و بیکاری برطرف نشود پیامد این موضوعات را خواهد داشت.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بیان کرد: ما چند موضوع کلان و چند موضوع خرد داریم. تا زمانی که به موضوعات کلان نپردازیم این موضوعات خورد را گاهی نمی‌توان مدیریت کرد. موضوعات اصلی ما نرخ سرمایه گذاری منفی است که نتیجه آن بیکاری خواهد شد. باید امنیت سرمایه گذاری فراهم شود و رتبه ایران در رقابت پذیرای به عنوان یکی از چند شاخص کلان مورد بررسی قرار بگیرد در بسیاری از وضعیت کشور ما چندان مناسب نیست. نرخ تورم نرخ بالای تسهیلات بانکی را داریم تا این مشکلات برطرف شوند. اقدام کوچکی مقطعی خواهد بود و شاید انسجام لازم را نداشته باشد؛ به همین دلیل گاهی شاهد هستیم که بعد از ۱۰ سال اتفاق مناسبی نمی‌افتد.

او گفت: تا زمانی که سند توسعه ملی و زیرساختی نداشته باشیم که تمام ارگان‌های دولتی به آن پایبند و متعهد باشند نمی‌توانیم با اقدامات بریده بریده انتظار رسیدن به یک مدینه فاضله را داشته باشیم. باید نقشه راه درستی تدوین شود و به همین دلیل انجمن صنایع لوازم خانگی سندی را به عنوان سند توسعه لوازم خانگی منتشر و به وزارت صمت ارائه کرده است که اگر به درستی عملیاتی شود کمک بسیار موثری در این حوزه خواهد داشت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: