April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۱۳۶۸
۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
0
ثروت و معاملات مخفی رهبران، سیاستمداران و میلیاردر‌های جهان در یکی از بزرگترین افشاگری‌های اسناد مالی در رسانه‌های جهان منعکس شده است. در یکی از این اسناد ملک ده‌ها میلیون دلاری پسر ۱۱ ساله رهبر جمهوری باکو تعجب همگان را برانگیخت.
میلیونر ۱۱ ساله الهام علیف
«بی بی سی» در گزارشی در زمینه مفاد و پیامد‌های افشای اسناد پاندورا نوشت، ثروت و معاملات مخفی رهبران جهان، سیاستمداران و میلیاردر‌ها در یکی از بزرگترین افشاگری‌های اسناد مالی افشا شده است.

حدود ۳۵ رهبر فعلی و سابق و بیش از ۳۰۰ مقام دولتی در پرونده‌های شرکت‌های آفشور که به آن‌ها اسناد پاندورا گفته می‌شود، حضور دارند.

این اسناد فاش می‌کنند که پادشاه اردن به طور مخفیانه ۷۰ میلیون پوند از اموال بریتانیا و ایالات متحده را جمع آوری کرده است.

آن‌ها همچنین نشان می‌دهند که چگونه «تونی بلر» نخست وزیر سابق بریتانیا و همسرش هنگام خرید دفتری در لندن ۳۱۲ هزار پوند در هزینه مالیاتی صرفه جویی کردند.

این افشاگری همچنین نشان می‌دهد که «آندره بابیش» نخست وزیر چک که در اواخر هفته جاری در انتخابات این کشور نامزد شده است، اعلام نکرده که از یک شرکت سرمایه گذاری آفشور برای خرید دو ویلا به قیمت ۱۲ میلیون پوند در جنوب فرانسه استفاده کرده است.

برنامه پانورامای بی‌بی‌سی در یک تحقیق مشترک با گاردین و دیگر همکاران رسانه‌ای به حدود ۱۲ میلیون سند و پرونده از ۱۴ شرکت خدمات مالی در کشور‌هایی از جمله جزایر ویرجین بریتانیا، پاناما، بلیز، قبرس، امارات‌متحده‌عربی، سنگاپور و سوییس دسترسی داشته‌اند.

برخی از چهره‌ها با اتهامات فساد مالی، پولشویی و فرار از مالیات جهانی روبه رو هستند. اما یکی از بزرگترین افشاگری‌ها این است که چگونه افراد برجسته و ثروتمند به طور قانونی شرکت‌هایی را برای خرید مخفیانه املاک در انگلستان تاسیس کرده اند.

این اسناد نشان می‌دهد که صاحبان برخی از ۹۵ هزار شرکت آفشور پشت این خرید‌ها هستند. این امر ناکامی دولت انگلیس در معرفی و ثبت نام مالکان املاک آفشور با وجود وعده‌های مکرر برای انجام این کار را مشخص می‌کند، در شرایطی که برخی خریداران ملک می‌توانند فعالیت‌های پولشویی را از این طریق پنهان کنند.

«الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان و خانواده اش از مهمترین پرونده‌های اسناد پاندورا هستند؛ این خانواده پیش از این هم متهم به غارت اموال کشور خود شده بودند. تحقیقات نشان داد علی اف و همکاران نزدیک وی مخفیانه در معاملات املاک بریتانیا به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون پوند دست داشته اند.

این افشاگری‌ها می‌تواند برای دولت انگلیس شرم آور باشد، زیرا به نظر می‌رسد علی اف پس از فروش یکی از املاک خود در لندن به آژانس املاک کرون ۳۱ میلیون پوند سود کسب کرده است.
 


هیچ حق تمبری از سوی تونی بلر پرداخت نشد

در مقاله‌های پاندورا هیچ اشاره‌ای مبنی بر اینکه تونی و چری بلر ثروت خود را پنهان می‌کردند وجود ندارد، اما اسناد نشان می‌دهد که وی هنگام خرید ملک ۶.۴۵ میلیون پوندی حق تمبر پرداخت نکرده است. نخست وزیر سابق حزب کارگر و همسرش که وکیل دادگستری است، ساختمانی را در مریلبون مرکز لندن در جولای ۲۰۱۷ از طریق خرید شرکت آفشور متعلق به آن خریداری کردند. خرید املاک در بریتانیا از این طریق قانونی است و حق تمبر لازم نیست پرداخت شود، اما جالب اینجاست که تونی بلر پیش از این نسبت به خلأ‌های مالیاتی انتقاد می‌کرد. همسر وی گفته که فروشندگان اصرار داشتند آنان ساختمان را از طریق شرکت آفشور خریداری کنند. او گفت که آن‌ها این املاک را تحت قوانین انگلستان خریده اند و اگر در آینده آن را بفروشند، ملزم به پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه خواهند بود. صاحبان اولیه این ملک خانواده‌ای با روابط سیاسی در بحرین بودند، اما هر دو طرف می‌گویند در ابتدا نمی‌دانستند با چه کسی سر و کار دارند.
 


پسر ۱۱ ساله‌ای که دارای ۳۳ میلیون پوند ملک در لندن بود

اسناد دیگری هم وجود دارند که نشان می‌دهند که چگونه خانواده علی اف حاکم جمهوری آذربایجان به طور مخفیانه با استفاده از شرکت‌های آفشور املاکی را در انگلستان به دست آورده اند. این پرونده‌ها نشان می‌دهد که چگونه خانواده وی که مدت‌ها متهم به فساد در کشور‌های اروپایی بودند، ۱۷ ملک از جمله دفتر ۳۳ میلیون پوندی در لندن را برای «حیدر علی اف» پسر ۱۱ ساله رئیس جمهور الهام خریداری کردند.

ساختمان مایفر در سال ۲۰۰۹ توسط یک شرکت متعلق به یکی از دوستان خانوادگی الهام علی اف خریداری و یک ماه بعد به حیدر منتقل شد. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که چگونه یک دفتر اداری دیگر متعلق به این خانواده نزدیک به ۶۶ میلیون پوند در سال ۲۰۱۸ به آژانس املاک کرون فروخته شد. این آژانس اعلام کرد که در زمان خرید بررسی‌های قانونی را انجام داده است، اما اکنون در حال بررسی بیشتر این موضوع است.

دولت بریتانیا می‌گوید که با مبارزه با پولشویی و اجرای قوانین سخت گیرانه تر، دقت عمل بیشتری به خرج می‌دهد و در صورتی که زمان پارلمانی اجازه دهد، شرکت‌های خارجی را که مالکیت بریتانیا را در اختیار دارند، معرفی خواهد کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: