کد خبر: ۳۶۱۳۷۸
۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
0
رییس‌کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه هم اکنون نفت صادر و در ازای آن فقط کالای اساسی وارد می‌شود، گفت: تهاتر نفت با تمام کالا‌های مورد نیاز کشور با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قابلیت اجرا پیدا می‌کند.
امکان تهاتر نفت با کالا با حذف ارز دولتی
علیرضا پیمان پاک روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص تهاتر کالا اظهار داشت: آیین نامه اصلاح ضوابط تجاری و ارزی برای تسهیل قوانین تجاری ابلاغ شده که یکی از بخش‌های آن، تهاتر کالای صادراتی است.

وی افزود: بر اساس این آیین نامه، صادرات کالایی انجام می‌شود، اما به دلیل سخت بودن سیستم انتقال ارز، بازگرداندن ارز آن امکان پذیر نیست، در این شرایط، صادرکننده می‌تواند در ازای ارز، محصولات مورد نیاز کشور را بدون سقف و سابقه وارد کند که این روند صادرات در شرایط فعلی را توجیه پذیر می‌کند.

پیمان پاک در خصوص تهاتر نفت با کالا نیز تاکید کرد: تهاتر صادرات نفت عمدتا با کالا‌های اساسی صورت می‌گیرد، زیرا امکان تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی نفت با دیگر محصولات سخت است.

وی با بیان اینکه در یک ماه گذشته این تهاتر با واردات نهاده‌های دامی، کنجاله سویا، روغن و گندم انجام شده است، تصریح کرد: در صورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود شرایط برای تهاتر صادرات نفت با تمام کالا‌های مورد نیاز کشور فراهم می‌شود.

 

توسعه صادرات در گرو رونق تولید

رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به تاکیدات رییس جمهوری برای تجارت با همسایگان ایران، تصریح کرد: این موضوع جزو اولویت‌های کشور قرار گرفته، اما عملیاتی کردن آن به رونق تولید گره خورده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل یا نیمه فعال هستند، خاطرنشان کرد: تورم ادامه‌دار سال‌های اخیر که موجب کاهش قدرت خرید مردم شده را نمی‌توان در کوتاه مدت تغییر داد، اما به مرور با اتکا به بازار داخلی می‌توانیم شاهد رونق جدی در تولید و سپس صادرات باشیم.
پیمان پاک با با بیان اینکه توسعه صادرات با اولویت بندی و پشتیبانی سرعت می‌گیرد، تاکید کرد: ایجاد منابع ارزی از طریق توسعه صادرات غیرنفتی باعث می‌شود تا دولت، بازار ارز، تامین مواد اولیه و نهاده‌های تولید را تثبیت کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: