کد خبر: ۳۶۱۵۵۳
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
یکی از المان‌های مهم که در زمان خرید بیمه‌نامه باید به آن توجه کنیم، این است که شرکت بیمه‌ای که انتخاب می‌کنیم توانایی ایفای تعهدات خود را دارد یا خیر؟
توانگری مالی شرکت‌های بیمه چیست؟/ الزام بازآفرینی فرمول محاسبه توانگری مالی شرکت‌های بیمه
یکی از المان‌های مهم که در زمان خرید بیمه‌نامه باید به آن توجه کنیم، این است که شرکت بیمه‌ای که انتخاب می‌کنیم توانایی ایفای تعهدات خود را دارد؟ می‌تواند از پس هزینه‎‌ها و خساراتی که برای ما ممکن است پیش بیاید برآید؟ توانگری مالی شرکت بیمه مربوطه در چه حد است؟ آیا در صورت بروز حادثه می‌توان به این شرکت بیمه تکیه کرد؟ در واقع اگر نتوانیم هزینه‌های خسارت را از شرکت بیمه به اندازه‌ی نیاز دریافت کنیم به مشکل خواهیم خورد!
 
در اصطلاحات اقتصادی، به نسبت سرمایه موجود به سرمایه موردنیاز توانگری مالی گفته می‌شود. مثلا اگر شرکت بیمه‌ای، سیصد میلیارد تومان سرمایه داشته، ولی سرمایه مورد نیاز این شرکت برابر با ۳۵۰ میلیارد تومان باشد، این موضوع، توانگری مالی پایین یک شرکت را نشان می‌دهد. شرایط وقتی بغرنج است که این سرمایه موجود زیر۳۰۰ میلیارد باشد. این امر، موضوعی خطرناک است که باید مورد توجه بیمه‌گزاران قرار گیرد.

زمانی که شرکتی را برای جبران خسارات خود انتخاب می‌کنید باید به توانگری مالی آن دقت ویژه‌ای داشته باشید. در حقیقت هرچه شرکتی توانگری مالی بیشتری داشته باشد انتخاب بهتری برای شماست. توانگری مالی در واقع به معنای جبران خسارت و سرعت شرکت بیمه به منظور پرداخت خسارت به زیان دیده است.

بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه را از نظر معیار توانگری مالی در سطوح مختلفی تقسیم می‌کنند. این سطوح به شرح زیر هستند:

شرکت‌های بیمه سطح یک: این شرکت‌های بیمه‌گر در وضعیت عالی قرار داشته و نسبت توانگری آن‌ها صد درصد یا در مواردی می‌تواند حتی بیشتر باشد. در چنین شرایطی، این شرکت‌ها برای انتخاب شما از نظر توانگری مالی عالی هستند. شما از همکاری با این شرکت‌های بیمه خیالتان راحت خواهد بود. زیرا اگر طی حادثه‌ای، خسارتی برای شما رخ دهد می‌دانید که پشتتان به شرکتی گرم است که از توان مالی بسیار خوبی برخوردار است و خسارات شما را به سرعت جبران می‌کند. همچنین این شرکت‌ها برای ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه‌گذاران و صاحبان حقوق آن‌ها از توانایی خوبی برخوردارند.

شرکت‌های بیمه‌گر سطح ۲: میانگین درصد توانگری این شرکت‌ها بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد است. بنابر مولفه‌های تعیین شده هدف این شرکت ایفا کردن تعهدات خود و رسیدن به شرایط مطلوب در وضعیت مالی‌ست.

شرکت‌های بیمه با نسبت توانگری مالی سطح ۳: نسبت توانگری مالی این شرکت‌های بیمه، در این سطح بیشتر از ۵۰ درصد و کمتر از ۷۰ درصد است. طبق قوانین موجود، شرکت‌های بیمه‌ای که در سطح ۳ جای دارند، موظفند علاوه بر اعلام برنامه بهبود وضعیت مالی دو ساله به تفکیک هر سال، برنامه افزایش سرمایه برای ۲ سال آتی را نیز به بیمه مرکزی ارائه دهند.

نسبت توانگری مالی سطح ۴ شرکت‌های بیمه: این شرکت‌ها نیز دارای امتیاز توان مالی بیشتر از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد هستند.
 
 
شرکت‌هایی که در سطح چهار جای دارند، می‌بایست برنامه‌های زیر را حتما به بیمه مرکزی ارائه نمایند:

*برنامه ترمیم وضعیت مالی
*برنامه افزایش سرمایه برای سال آتی
*ارائه تمهیدات لازم جهت ارتقاء سطح توانگری خود
 
نسبت توانگری مالی سطح ۵ شرکت‌های بیمه‌گر: لازم است بدانید که نسبت توان مالی این سطح کمتر از ۱۰ درصد است. اگر توانگری موسسه بیمه در سطح ۵ باشد، بیمه مرکزی اجازه دارد پروانه فعالیت شرکت بیمه را در یک یا چند رشته بیمه‌ای تعلیق یا ابطال نماید.
 

نسبت توانگری شرکت‌های بیمه از سال ۹۱ تا ۹۹

 

سال ۹۹ سال ۹۸ سال ۹۷ سال ۹۶ سال ۹۵ سال ۹۴ سال ۹۳ سال ۹۲ سال ۹۱ شرکت بیمه
۱۲۰ ۷۱ ۲۶ ۲۸ ۴۰۰ ۵۱ ۸۲ ۱۱۹ ۹۷ ایران
۱۲۲ ۱۴۵ ۱۰۷ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۹۰ ۱۰۴ ۵۵ آسیا
۱۳۸ ۱۲۱ ۱۱۰ ۹۴ ۸۶ ۱۱۱ ۱۰۲ ۱۱۱ ۶۳ دانا
۷۸ ۱۲۲ ۱۰۱ ۱۰۱ ۱۰۲ ۱۰۷ ۱۰۱ ۱۴۳ ۱۵۹ البرز
۱۲۹ ۷۷ ۷۷ ۷۰ ۷۶ ۷۸ ۱۰۱ ۴۰ ۳۵ معلم
۲۷۹ ۱۲۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۸ ۱۰۲ ۹۲ ۶۷ پارسیان
۱۰۲ ۱۹۴ ۲۶۶ ۲۲۱ ۲۳۲ ۲۱۷ ۲۰۴ ۲۴۱ ۲۷۲ ملت
۱۰۱ ۷۱ ۷۵ ۷۰ ۱۰۰ ۱۳۸ ۱۶۶ ۹۴ ۱۴۶ رازی
۱۱۴ ۱۱۵ ۱۳۲ ۱۲۱ ۱۴۶ ۱۳۲ ۱۱۳ ۱۱۴ ۱۰۸ سامان
۲۱۹ ۱۳۷ ۱۷۲ ۱۲۲ ۳۳ ۷۸ ۹۱ ۷۱ ۸۶ نوین
۱۷۷ ۱۵۷ ۱۲۲ ۱۲۹ ۱۱۸ ۱۱۵ ۱۰۵ ۱۱۳ ۲۵۱ پاسارگاد
۲۰۸ ۱۱۷ ۱۰۱ ۱۱۰ ۱۱۳ ۱۰۰ ۱۰۳ ۱۳۰ ۱۲۰ کارافرین
۱۲۸ ۹۰ ۸۶ ۹۱ ۷۷ ۸۴ ۹۱ ۱۵۹ ۱۰۲ سینا
۱۰۸ ۸۱ ۷۳ ۷۰ ۷۱ ۱۳ -۷۴ ۴۲ ۱۶۷ دی
 
در همین رابطه علیرضا بیانیان مدیرعامل سابق بیمه آرمان گفت: در شرایط کنونی امکان محاسبه توانگری مالی شرکت‌های بیمه به صورت ماهانه وجود ندارد، اما می‌توان درمقاطع سه ماهه این کار را انجام داد.

وی افزود: با توجه به اینکه برای محاسبه توانگری شرکت‌های بیمه نیاز به گرفتن ذخائر به‌طور کامل است، کم کردن فاصله زمانی آن قدری سخت بوده و نیاز به نرم افزار و کار بیشتری دارد، اما این مساله امکان پذیر و قابل محاسبه است.  

مدیرعامل سابق شرکت بیمه آرمان عنوان کرد: در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه (صورت کسر سرمایه شرکت و مخرج کسر در واقع عمده ریسک‌ها را تشکیل می‌دهد و اصلی‌ترین مورد آن ریسک صدور است) رشد سرمایه به اندازه مخرج کسر نیست، به همین علت دائما توانگری شرکت‌های بیمه پایین می‌آید، مگر اینکه فروش خود را کاهش دهند و یا افزایش سرمایه خیلی سنگین داده باشند.

بیانیان خاطر نشان کرد: در حال حاضر فرمول محاسبه توانگری مالی شرکت‌های بیمه استاتیک بوده و با شرایط تورمی که در جامعه وجود دارد بهتر است که این فرمول بازآفرینی و  به‌ روز شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: