April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۱۵۶۷
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
0
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عوامل افت اخیر شاخص، روند فعلی بازار را تحت تاثیر تغییر مسیر قیمت دلار دانست و ریسک‌های تهدیدکننده معاملات تا پایان سال را اعلام کرد.
چرا شاخص بورس در روز‌های اخیر نزولی شد؟
نوید قدوسی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در اصلاح اخیر شاخص بورس که امروز با سقوط ۳۸.۷ هزار تایی همراه بود اعلام کرد: رکود حاکم در بازار ارز به عنوان مهمترین عامل فعلی و موثر بر تغییر مسیر بورس تلقی می‌شود. چرا که اصلی‌ترین محرک رشد بازار در چهار ماه اخیر، افزایش دلار بود که در کنار آن زمینه رشد قیمت کامودیتی‌ها فراهم شد.

عامل موثر در افزایش دلار، خیز مجدد انتظارات تورمی در بازار است در حالی که با توجه به رکود ماه گذشته بازار ارز و نیز عدم ثبات قیمت دلار در نرخ بالاتر از ٢٨ هزار تومان، بازار سهام هم تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت و روند نوسانی و فرسایشی را تجربه کرد. این جریان منجر به کاهش ارزش معاملات و ایجاد رکود در معاملات بورس شد.

برخی از سهام تحت تاثیر عوامل بنیادی و افزایش قیمت کامودیتی‌ها مانند اوره یا متانول روندی متفاوت را از دیگر سهام در پیش گرفتند و رشد قیمتی تجربه کردند، اما در کلیت بازار، رکود حاکم دلار به بازار سهام منتقل شد و شرایط معاملات را وارد نوسان کرد. اصلی‌ترین عامل ایجاد اصلاح بورس، نوسان بازار ارز بود، اما نمی‌توان این اتفاق را تنها علت اثرگذار در اصلاح اخیر شاخص دانست بلکه بازار بطور دائم تحت تاثیر عواملی مختلف با نوسان همراه می‌شود.
 


شوک بزرگ بازار با قطع برق شرکت‌های تولیدی


در کنار مسئله قیمت ارز، قطعی برق برخی از شرکت‌های تولیدی بزرگ در مرداد رخ داد که در مقطعی سبب ایجاد شوکی بزرگ به بازار شد. این موضوع از جمله عواملی بود که به تهدیدات بازار اضافه شد و تا حدودی سهامداران را محتاط کرد. زیرا این احتمال وجود دارد در ماه‌های آینده هم قطعی گاز و اثر آن در برخی صنایع رخ دهد.

در کنار این دو عامل،  سیاست‌های جدید در روند معاملات بورس اثرگذار بود. بازار به دنبال ارزیابی بکارگیری سیاست‌های جدید بخصوص در حوزه قیمت گذاری دستوری بود که این اتفاق روند بازار را محتاط‌تر کرد. همه این عوامل در کنار یکدیگر، سبب ایجاد چنین روندی شدند، اما اگر قرار باشد عوامل موثر در روند اصلاحی اولویت بندی شوند، رکود بازار ارز بیشترین تاثیر را داشت.
 


اثر تغییر رییس سازمان بورس بر بازار سهام


گمانه زنی‌های تغییر رییس سازمان بورس در روند نزولی بازار ممکن است موثر باشد، اما اهمیت آن بسیار کمتر از مسئله نرخ ارز یا قیمت کامودیتی‌ها است. رشد بازار در چند وقت گذشته بیشتر تحت تاثیر شرکت‌های سودآور و بنیادی رخ داد.

این موضوع نشان می‌دهد بازار حرکت را بصورت تحلیلی پیش برده و سهام درستی برای سرمایه گذاری انتخاب شدند؛ بنابراین زمانی که بازار با تحلیل وارد مدار صعودی می‌شود دیگر وجود برخی از تغییرات مانند تغییر رییس سازمان بورس نمی‌تواند باعث ایجاد ترس یا نوسان در معاملات بازار شود. ممکن است از نظر روانی تغییرات اعمال شده در سازمان بورس با اثری کوتاه مدت در معاملات همراه شود، اما نمی‌توان وزن سنگینی را برای این اتفاق و تاثیر آن بر روند بازار در نظر گرفت.
 


روند فعلی معاملات بورس تحت تاثیر تغییر مسیر قیمت دلار


عدم تغییر قیمت ارز در بازار نمی‌تواند زمینه ساز تغییر روند معاملات بورس باشد و در صورت افت نرخ دلار، حرکت رو به صعود بازار سهام با مشکل مواجه خواهد شد و بازار با روند نوسانی همراه با حجم معاملات کم و رکودی روبرو می‌شود.

اگر دلار تغییر مسیر ندهد هیچ یک از بازار‌های سرمایه گذاری مانند ارز، مسکن، طلا و سکه به غیر از سپرده بانکی نمی‌توانند بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهند. قیمت ارز به عنوان اصلی‌ترین محرک تاثیرگذار برای فراهم شدن زمینه صعود بازار‌های سرمایه گذاری است و در صورت عدم تغییر قیمت ارز، بازار‌های سرمایه گذاری دیگر نمی‌توانند حرکت خاصی را در پیش بگیرند.

در بازار سرمایه هم همین قاعده حاکم است مگر آنکه سهام متاثر از دیگر عوامل شناسایی شوند و روی آن‌ها سرمایه گذاری صورت گیرد تا بتوان بازدهی معقولی را از این بازار کسب کرد. در صورت تغییر در قیمت دلار و افزایش آن بورس و دیگر بازار‌های سرمایه گذاری با رشد همراه خواهند شد، اما این موضوع باید مدنظر باشد که بورس در مقایسه با دیگر بازار‌ها می‌تواند بیشترین بازدهی را در اختیار سهامداران قرار دهد.
 


ریسک‌های بورس تا پایان سال


قطعی گاز در زمستان به دلیل افزایش مصرف خانگی شرکت‌های پتروشیمی از جمله تهدیدات مهم و اصلی معاملات بازار تلقی می‌شود که این اتفاق ممکن است شامل حال شرکت‌های سیمانی و فولادی شود و معاملات آن‌ها را در بازار با تغییر مسیر همراه کند. فرسوده بودن زیرساخت‌های تولید برق و گاز و عدم رشد ظرفیت تولید و ایجاد اولویت در مصرف خانگی، باعث کمبود برق و ضرر و زیان شرکت‌های صنعتی خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: