کد خبر: ۳۶۱۹۸۲
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
0
مهدی طغیانی با اشاره به تبعات خطرناک اجرای همسان‌سازی دایمی حقوق بازنشستگان، بدون تامین منابع پایدار، گفت: در شرایطی که اقتصاد کشور با کسری بودجه فراوان روبه رو است و صندوق‌های بازنشستگی نیز مشکلات زیادی دارند، نباید با تصمیمات اشتباه، معیشت بازنشستگان و سایر اقشار را گرفتار تکانه‌های تورمی ساخت.
خالی کردن جیب بازنشستگان با مالیات تورمی
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به دیدگاه‌های مختلفی که پیرامون لایحه همسان‌سازی دایمی حقوق بازنشستگان مطرح می‌شود، گفت: نمایندگان نه تنها مخالفتی با این لایحه ندارند، بلکه معتقدند ضروری است حداکثر حمایت‌های ممکن (حتی بیشتر از شاغلین) از بازنشستگان صورت بگیرد. چرا که این قشر شریف، هزینه‌هایی به مراتب افزونتر از سایر گروه‌ها دارند. اما دلیل مخالفت برخی نمایندگان با لایحه فعلی آن است که معتقدند نحوه تامین مالی این پرداخت ها، نباید به گونه‌ای باشد که منجر به ایجاد هزینه‌های تورمی فزاینده شود.

طغیانی ادامه داد: در واقع، راهی که در لایحه برای تامین مالی در نظر گرفته شده از محل درآمد‌های پایدار صندوق‌ها نیست. اگر این معادله مهم، لاینحل باقی بماند و این لایحه اصلاح نشود، اتفاقی که می‌افتد آن است که هرچند در ظاهر مبلغی به شکل افزایش مستمری در جیب بازنشستگان قرار می‌گیرد، اما چند برابر آن به شکل مالیات تورمی از جیب آنان خارج می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه این موضوعی نیست که منافع بازنشستگان را حتی در کوتاه مدت تامین کند، گفت: مبتنی بر این استدلال علمی و فنی است که برخی نمایندگان، تلاش می‌کنند، موضوع همسان‌سازی دایمی حقوق بازنشستگان از مسیر درست و تخصصی اجرایی شود، یعنی لایحه در مسیر درست خود که حمایت از اقشار بازنشسته است، عملیاتی شود. اما با رویکرد فعلی، این لایحه بیشتر مشکل ساز است تا اینکه راهگشا باشد.

طغیانی یادآور شد: به هیچ عنوان هدف از طرح این مباحث، حمایت از منابع دولت یا رویکرد‌های سیاسی خاص نیست، بلکه موضوع اصلی حمایت پایدار از معیشت خود بازنشستگان است؛ بنابراین اعلام شده منابع این طرح باید از منابع پایدار، تامین شود. در گذشته بسیار اتفاق افتاده، طرح‌ها و لوایحی که ظاهرا در راستای حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیر ارائه شده‌اند به دلیل عدم برخورد اصولی و تامین منابع پایدار به ضد خود بدل شده و در مسیر معکوس با اهداف ابتدایی عمل کرده‌اند.
منابع همسان‌سازی از کدام ردیف‌ها تامین خواهد شد؟

این نماینده در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که به نظر شما این منابع پایدار، باید از چه حوزه‌هایی تامین شوند؟ گفت: برخی اشاره می‌کنند که دولت از طریق مواردی مانند، کاهش حقوق و پاداش‌ها این منابع را تامین کند، به نظرم حجم نیاز‌های مالی همسان‌سازی دایمی حقوق بازنشستگان، بسیار بیشتر از این اعداد و ارقام است. در واقع پرسش اصلی این نیست که از کدام منابع باید این نیاز‌های مالی را تامین کرد، بلکه گزاره اصلی این است که درآمد‌ها باید پایدار باشند.

طغیانی با اشاره به اینکه با تخصیص منابع پایدار، بدون تردید، لایحه با رای بالای نمایندگان، تصویب وعملیاتی خواهد شد، گفت: با توجه به این واقعیت که رویکرد بنیادین مجلس یازدهم، حمایت معیشتی از دهک‌های مختلف جامعه است، مجلس صد در صد به دنبال متوازن‌سازی دریافتی‌های حقوق بازنشستگان است.

او افزود:، اما در عین حال معتقدیم این منابع باید به صورت پایدار تامین شوند تا از یک طرف به معیشت این قشر و از سوی دیگر به اقتصاد کلان کشور آسیب نرسد. اما متاسفانه برخی افراد و جریانات به گونه‌ای فضاسازی می‌کنند که انگار برخی نمایندگان با اصل حمایت از بازنشستگان مخالف هستند که به هیچ وجه درست نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به خطر برخی رویکرد‌های غیر کارشناسی در مواجهه با مقولات اقتصادی گفت: درحال‌حاضر، برخی نمایندگان یا مدیران دولتی اعلام می‌کنند، فعلا از محل فروش اموال و دارایی ها، همسان سازی‌ها را آغاز می‌کنیم، سپس در سال‌های بعد، فکری برای تامین منابع خواهیم کرد! این رویکرد درست نیست و باعث بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شود. برای چنین اقدام مهمی، منابع لازم نه تنها برای سال نخست، بلکه برای سال‌های آتی نیز باید به طور دقیق مشخص شود.

طغیانی خاطرنشان کرد: اهمیت این برنامه‌ریزی اصولی در شرایط فعلی که اقتصاد ایران با کسری بودجه و مشکلات عدیده در تامین منابع روبه رو است، بسیار مهم است. هر گونه اشتباهی در تصمیم سازی‌های اقتصادی ممکن است بر حجم مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور بیفزاید و به ضرر دهک‌های کم برخوردار جامعه تمام شود. صندوق‌های بازنشستگی همین امروز نیز مشکلات فراوانی دارند، نباید با تصمیمات غیر اقتصادی، روند ورشکستگی صندوق‌ها را تسریع کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: