کد خبر: ۳۶۱۹۹۵
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
0
برخی از شهروندان ادعا می‌کنند که عدد نمایشگر دستگاه سوخت‌گیری، عددی بیشتر از میزان بنزین سوخت‌گیری شده نشان می‌دهد. آن‌ها می‌گویند ممکن است در برخی از جایگاه‌ها تخلفاتی رخ داده باشد.
تخلفات در جایگاه‌های سوخت چگونه پیگیری می‌شود؟
‌نمی‌شود از کنار یک جایگاه سوخت رد شد و گلایه‌های مردم درباره بنزین را نشنید. بعد از افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸؛ به نظر می‌رسد حساسیت مردم هم نسبت به بنزین بیشتر شده است. حق هم دارند؛ همین دو سال پیش بود که قیمت بنزین سه برابر شد و بعد از آن، هیچ کدام از اقلام مصرفی خانواده‌ها حتی رنگ قیمت قبل را به خود ندید.

جایگاه سوخت‌گیری، هر ساعت شبانه روز شلوغ است. اصلا فرقی نمی‌کند ساعت چند است! همه عجله دارند و چهره‌ها خسته و منتظر است. ماشین‌ها قطار قطار به سمت پمپ‌ها می‌آیند و می‌روند. کسی تا مجبور نباشد با کسی حرف نمی‌زند، اما گاهی بعد از اتمام سوخت‌گیری، ناگهان صدایی راننده‌ها بلند می‌شود و دعوایی شکل می‌گیرد.
 


کم‌فروشی یا دستگاه‌های خراب

 
مشکلات مردم و جایگاه‌ها زیاد است. رییس یکی از جایگاه‌ها از این اعتراضات شاکی است. او که به نظر می‌رسد گرما کلافه‌اش کرده غرولند می‌کند: می‌گویند آب و بنزین باهم قاطی می‌کنیم و کم‌فروشیم. اصلا شما بگویید مگر می‌شود آب و بنزین را باهم قاطی کرد؟ چگالی این یکی از آن یکی کمتر است. یکی زیر می‌رود و آن یکی رو می‌ماند. مردم حرف‌ها می‌زنند!

البته این گونه ادعاها، تنها مساله رانندگان با جایگاه‌ها نیست. پسری جوان که ماشین خارجی دارد، با لحنی حق به جانب ادعا می‌کند دستگاه سوخت‌گیری مشکلی دارد. پسر که ظاهری متمول دارد و به نظر می‌رسد پول چند لیتر بنزین برایش ارزش چندانی ندارد، شروع به شکایت کردن می‌کن که پس از اتمام سوخت گیری، متوجه شده میزان سوختی که دستگاه نشانش داده از میزان بنزینی که باک خودرو در خود جای می‌دهد، بیشتر بوده است.

یک راننده تاکسی که مشخص است فشار کار و گرمای ماسک کلافه‌اش کرده هم چنین تجربه‌ای داشته است. او با چند جمله ساده، سر و ته قضیه را جمع می‌کند و می‌گوید: مگر اولین بار است که به پمپ بنزین آمدی؟ این اتفاق هزاربار می‌افتد و کسی هم چیزی نمی‌گوید. آن قدر تکرار شده که دیگر نمی‌دانم آخرین بار در کدام جایگاه چنین تجربه‌ای داشتم.

به نظر می‌رسد این مشکل، داد طبقه قشر مرفه‌تر جامعه را هم در آورده است؛ «احمد» که او هم ماشین مدل بالایی دارد و در حال پاسخ دادن با موبایل خود در حال بازی است شمرده شمرده می‌گوید: تا به حال چندین بار پیش آمده که صفحه نمایشگر، عدد اشتباهی نشان دهد.

البته گلایه مردم از جایگاه‌های سوخت به فضای مجازی هم رسیده است. یکی از کاربران توییتر فارسی چنان از این مشکل به تنگ آمده بود که در صفحه شخصی‌اش، شرح داده بود: «یه بار به پمپ بنزین رفتم. ظرفیت باک ماشین من، ۴۰ لیتر است و به همین دلیل هم برای ۴۰ لیتر کارت کشیدم. ناگهان مسوول باجه گفت که ۵۶ لیتر بنزین زدی و کم کشیدی.» کاربران بسیاری هم از زیر همین توئیت از تجربیات مشابه خود نوشته بودند.

رییس یکی از جایگاه‌های سوخت که اکثر رانندگان از خدماتش راضی بودند می‌گوید: نظارت شرکت نفت، این قدر زیاد است که ممکن نیست جایگاهی مرتکب تخلف شود.

او که سعی می‌کند نگرانی‌اش را از دیدن دستگاه ضبط صوت نشان ندهد، سینه‌اش را جلو می‌دهد، صدایش را کمی کلفت‌تر می‌کند و می‌گوید: مردم هم می‌توانند تخلفات را گزارش کنند. اصلا خود مردم چنان چهارچشمی همه چیز را می‌پایند که دیگر نیازی به دستگاه نظارتی نیست!

او ادامه می‌دهد: ما، جایگاه‌داران، اصلا مجال تخلف نداریم! نشان دادن عدد بیشتر از میزان بنزین سوخت‌گیری شده بسیار نادر است و اگر چنین اتفاقی هم رخ دهد، جایگاه تعطیل و تعمیر می‌شود.
 


مشکل کم‌فروشی چگونه پیگیری می‌شود؟

 
«رضا» یکی از سوخت‌گیران پمپ‌بنزینی در مرکز شهر است. او ابتدا می‌گوید که ممکن نیست چنین اتفاقی افتاده باشد و کمی آسمان و ریسمان بهم می‌بافد، اما بعد که رییسش دور می‌شود، با صدایی آرام و به شرط منتشر نشدن اسم جایگاهش، در مورد احتمالات تخلف به ما توضیح می‌دهد: اگر نازل قطع نشده باشد، احتمال دارد که از کارت یکی از رانندگان سو استفاده شده باشد.

رضا همین طور که یک چشمش را به در دفتر رییس جایگاه دوخته و چشم دیگرش پی راننده‌ای است که تازه شروع به سوخت‌گیری کرده، ادامه می‌دهد: امکان دارد که ادامه بنزین کارت سوخت فروخته شده باشد. یعنی سوخت‌گیر پس از اتمام سوخت‌گیری، نازل را به ماشین دیگری وصل کرده باشد. در این صورت، رانندگان می‌توانند به پلیس +۱۰ مراجعه و پرینت سوخت‌گیری‌های کارت سوخت را در جایگاه چک کنند.

البته همایون صالحی، رییس کانون صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور این ادعا‌ها را درست نمی‌داند. او در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان می‌کند: از نظر فنی، هوافروشی در جایگاه‌ها اصلا امکان ندارد.

او ادعای کم‌فروشی را قاطعانه رد می‌کند: دستگاه‌های نظارتی شرکت نفت و پلمپ‌ها هم امکان انجام اقدامات غیراخلاقی را از جایگاه‌داران می‌گیرد.

البته، فریدون اسعدی، مدیر گروه انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که چنین کاری از نظر فنی ممکن است و دلیلش هم احتمالا هواگیری ناصحیح است.

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم اظهارات کم و بیش متفاوتی دارد. نخعی می‌گوید: با توجه به نظارتی که بر کیفیت و کمیت نازل‌های سوختی است، پذیرش این ماجرا کمی سخت است، اما ممکن است جایگاهی شیطنتی انجام داده باشد.

او هشدار می‌دهد: البته رانندگان باید دقت کنند که نمایشگر دستگاه صفر شده باشد.

با این حال به نظر می‌رسد در این ماجرا نمی‌توان مقصر را پیدا کرد. هر کسی یک چیز می‌گوید. یکی می‌گوید امکان فنی کم‌فروشی بنزین نیست و یکی دیگر می‌گوید تخلف در جایگاه‌های سوخت عین آب خوردن است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: