کد خبر: ۳۶۲۰۱۶
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
0
​پارلمان بخش خصوصی در هفدهمین نشست از دوره نهم هیات نمایندگان، میزبان سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.
تبعات تحمیل هزینه‌های مختلف به تولید
در این نشست فعالان بخش خصوصی «کاهش هزینه‌های تحمیلی به بخش خصوصی»، «جلوگیری از تصمیمات غیرکارشناسی و بدون مشورت با اهل فن»، «ممانعت از تصمیمات خلق‌الساعه و یک‌شبه» و «تسهیل در امور تولید در راستای کاهش هزینه‌های مبادله» را به عنوان مشکلاتی مطرح کردند که همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلاتی که توان رقابت را از آن‌ها گرفته است و در این شرایط فعالان این بخش معتقدند که برای رسیدن به توان رقابتی باید راه حلی برای رفع این مشکلات در نظر گرفت.

در این خصوص غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این نشست با اشاره به تبعات تحمیل هزینه‌های مختلف به تولید بر توان رقابت قیمتی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان، بر لزوم کاهش هزینه‌های تحمیل به‌خصوص هزینه‌های مبادله تأکید کرد. به گفته شافعی، انتظار فعالان بخش خصوصی در دولت جدید آن است که هزینه‌های مبادله که به اشکال مختلف به این بخش تحمیل می‌شود، کاهش دهد، چرا که هم‌اکنون فشار‌های مختلفی که به بخش تولید وارد می‌شود و این امر باعث شده قیمت‌ها، قیمت‌های رقابتی نباشد و سرمایه در گردش تولیدکنندگان ما را نیز با محدودیت‌های جدی مواجه شود.

شافعی گفت: جلوگیری از تصمیمات غیرکارشناسی و بدون مشورت با اهل فن و بخش خصوصی ممانعت از تصمیمات خلق‌الساعه و یک‌شبه و تسهیل در امور تولید در راستای کاهش هزینه‌های مبادله از راهکار‌هایی است که بخش خصوصی انتظار دارد در این دولت موردتوجه قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: صنعت و تولید ایرانی نتوانسته همپای رشد و توسعه تکنولوژی در جهان ارتباط برقرار کند و نهایتاً در بسیاری موارد ما توانایی تولید محصولات و خدماتی را داریم که اقتصاد جهانی در حال دور ریختن یا بهینه کردن آن هستند. ازاین‌رو قدرت رقابتی کشور در محصولات به‌شدت در حال کاهش است.

به گفته شافعی، ما مدام به‌جای آنکه به مفهوم توسعه بپردازیم خواهان رشد تعداد واحد‌های تولیدی بدون آنکه سرانجامی برای آن‌ها متصور باشیم، هستیم. با رشد تقلیدی محصولات مشابه با این شیوه نمی‌توان مشکل تولید و اشتغال را برطرف کرد.



تعیین ظرفیت‌های صادراتی

 
محمدحسین روشنک، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با نگاه به سفر اخیر رئیس‌جمهور به تاجیکستان و دستاورد‌های حاصل از آن گفت: برخورد مقامات این کشور با ایرانیان متفاوت شده و دنبال جذب سرمایه‌گذاران ایرانی هستند. هرچند در این سفر از ظرفیت بخش خصوصی به‌خوبی استفاده نشد، امیدواریم بعدازاین در سفر‌های خارجی از پتانسیل بخش خصوصی بهره ببریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان افزود: خوشبختانه رابطه ترکمنستان با تاجیکستان رو به بهبود است و شاهد از بین رفتن محدودیت‌های ترانزیت بین این دو کشور هستیم.

این فعال اقتصادی با استناد به قرارداد تهاتر گذشته که بین ایران و ترکمنستان منعقد شده بود، گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون یورو کالا بر اساس همین قرارداد به طرف‌های ترکمنستانی تحویل داده شده است، اما چند سالی است که روند کار متوقف شده و تجار ایرانی هنوز منابع خود را دریافت نکردند، درخواست داریم که این موضوع پیگیری شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان این مطلب که باید استراتژی توسعه صادرات در کشور مشخص شود، تأکید کرد: اگر قرار باشد صادرات را توسعه دهیم، باید بدانیم قرار است روی کدام کالا‌ها متمرکز شویم، کدام محصولات قدرت رقابت در بازار‌های صادراتی را دارند و روند صادرات چگونه است؟
 


افول سرمایه‌گذاری با کاهش اعتماد عمومی

 
حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در ادامه نشست هیات نمایندگان گفت: امروز مهم‌ترین معضل کشور کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به دلیل عدم حاکمیت قانون و نبود ضمانت اجرایی قراردادهاست.

سلاح ورزی گفت: در پژوهش‌های متعدد اتاق ایران مسئله سرمایه‌گذاری و دلیل پایین بودن آن بررسی شده و دلیل آن پایین آن با کاهش اعتماد عمومی ارتباط دارد.

او ادامه داد: به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت طرح آمایش صنعتی و معدنی در سطح کشور انجام می‌شود. از اتاق هم در این زمینه درخواست کمک شده است که قدم‌هایی برداشته شود. قرار بر این است که برنامه‌ای برای تهیه طرح آمایش با نگاه بخش خصوصی ارائه شود؛ لذا از تمام اتاق‌های استانی می‌خواهیم نظر خود را اعلام کنند.
 


پیوستن کامل به پیمان اوراسیا

 
پس از موارد مطرح شده از سوی بخش خصوصی سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت به این نکته اشاره کرد که به جای مفهوم صادرات باید مفهوم وسیعتر «تجارت بین‌المللی» را به کار ببریم و در زنجیره‌های تامین بین المللی قرار بگیریم.

فاطمی امین در نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران با بیان این مطلب، افزود: افق ما باید به سمت توسعه تجارت بین المللی باشد، واردات، صادرات و واسطه‌گری در مفهوم بزرگتر تجارت بین المللی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ما به عنوان دولت باید زیرساخت‌های لازم برای این کار را فراهم کنیم، تصریح کرد: یکی از زیر ساخت‌ها رایزنان بازرگانی است که امسال ۶ رایزن داریم، سال آینده این تعداد را به ۶۰ و سال ۱۴۰۲ به ۱۲۰ رایزن خواهیم رساند.
 


پیوستن کامل به پیمان اوراسیا

 
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از پیوستن کامل به پیمان اوراسیا خبر داد و عنوان کرد، برای پیوستن کامل به موافقت نامه اوراسیا نیز تمدید نامه لازم تدوین شده است تا به صورت کامل به این پیمان بپیوندیم.
 


رفع کامل تعهد ارزی از سال آینده

 
فاطمی امین با اشاره به ابلاغیه صادر شده از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، یادآوری کرد: این ابلاغیه در خصوص رفع تعهدات ارزی بسیار کارگشا بود و انشالله از سال آینده هیچگونه تعهد ارزی نخواهیم داشت که در این راستا حضور و همکاری بخش خصوصی راهگشاست.

وی با بیان اینکه سهم تحریم‌ها بسیار ناچیز است، گفت: تحریم‌ها به سادگی قابل حل هستند، سازمان توسعه تجارت ایران در راستای تسهیل امور صادرکنندگان از هیچ کوششی فروگذاری نخواهد کرد.
 


حذف وابستگی از اقتصاد دلاری

 
فاطمی امین با بیان اینکه ساز و کار‌های لازم باید اصلاح شود، گفت: برنامه داریم تا اقتصاد ایران را از دلاری بودن خارج کنیم، به عنوان نمونه ۴۰ درصد قیمت خودرو مربوط به محصولاتی است که در داخل تولید می‌شود، اما قیمت آن‌ها وابسته به دلار است که باید این رابطه با دلار را قطع کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: