April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۲۸۰۸
۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
0
کارشناس مرکز پژوهش‌ها گفت: انتظار مرغ گرانتر از ۴۰ هزار تومان را نداریم
کارشناس مرکز پژوهشها: انتظار مرغ گرانتر از ۴۰ هزار تومان را نداریم
عبدالهی کارشناس موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در حال حاضر قیمت متوسط مرغ جهانی حدود ۱.۸ دلار است که با دلار نیمایی حدود ۲۳-۲۴ هزار تومان چیزی حدود چهل و سه هزار تومان در می‌اید. طبق براورد‌های وزارت جهاد و کشاورزی و سازمان حمایت با یکسری تعدیلات، انتظار قیمت مرغ بالای ۴۸ هزار تومان را نداریم.

اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشود و به همین رویه ادامه بدهیم، پایه پولی که این ارز از محل کسری منابعش به اقتصاد تزریق می‌کند، سال بعد همین موقع ما در مورد مرغ ۴۶ هزار تومنی باوجود ارزحمایتی صحبت می‌کنیم.

متوسط نرخ تورم در دنیا ۲ درصد است، افزایش قیمت یک کالا یا چند کالا به معنی افزایش نرخ تورم نیست برای مثال پارسال تحت تاثیر اختلال در یکی از پالایشگاه‌های امریکا قیمت بنزین افزایش یافت، اما این منجر به رشد تورم ۱۰۰ درصدی امریکا نشد.

وقتی ما درباره حذف ارز ۴۲۰۰ صحبت می‌کنیم در مورد چند تا کالای مشخص صحبت می‌کنیم یعنی قیمت مرغ و شیرو روغن، در مورد قیمت سایر کالا‌ها قرار نیست تغییری اتفاق بیوفتد، ضمن اینکه ما منکر سیاست حمایتی دولت نیستیم، حرف ما این است که سیاست حمایتی نباید به حذف نشدن ارز ۴۲۰۰ تومانی گره بخورد.

طبق اعلام رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ۴۰ میلیون فقیر در کشور داریم و آمار وزارت رفاه هم رقم‌هایی در همین حدود است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: