April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
پول نیوز عملکرد بازار سرمایه در هفته جاری را بررسی کرد؛
کد خبر: ۳۶۲۸۴۹
۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
0
در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس با رشد ۹ هزار و ۵۰۱ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۹۳ هزار واحد رسید.
بورس در پایان هفته به تعادل رسید
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بورس با رشد ۹ هزار و ۵۰۰ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۹۳ هزار و ۹۵۱ واحد به کار خود پایان داد و بیش از ۴ میلیارد و ۹۲۴ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان در بیش از ۴۵۰ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های خدمات انفورماتیک، بورس کالای ایران و کشت و صنعت پیاذر بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های قند لرستان، پارس الکتریک و مهندی نصیر ماشین بیشترین افت را تجربه کردند.

این گزارش می‌افزاید: در بازار‌های فرابورس ایران با معامله ۲ میلیارد و ۱۰۴ میلیون ورقه به‌ارزش ۳ هزار و ۹۹ میلیارد تومان در ۲۶۴ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۱۳۷ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۱۹ هزار و ۸۰۸ واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های فرابورس ایران، بیمه اتکایی ایرانیان و ریل پرداز نو آفرین امروز بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان کیش، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
 
 
بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۳۵ هزار و ۸۱۱.۴۴ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۹ درصد صعود تا سطح ۴۵۸۴.۳۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱۷ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۲۵۲.۷۷ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۷۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۷۷.۶۲ واحد بسته شد.

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۰۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۷۵۷.۰۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۸ درصدی در سطح ۶۷۶۶.۵۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۹ درصد بالا رفت و به ۹۰۰۱.۶۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۱.۷۷ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۱۰۶.۰۱ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۳۶ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۳۶.۲۷ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" کاهش ۰.۳۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۶۳.۱۰ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۰۳ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۴۴۳.۴۲ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)
 
در همین رابطه امیر تقی خان تجریشی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز گفت: از آغاز بازار امروز شاهد یک روند غیرمعمول با پیشتازی گروه بیمه با حجم‌های زیاد هستیم.

وی افزود: همچنان گروه‌های اصلی بازار مانند پالایشی، خودرویی و بانکی حجم چندانی نخوردند. امروز از نظر تکنیکالی روز تاثیرگذاری برای شاخص کل است. اگر این گروه‌ها امروز منفی بسته شوند نمی‌توان آینده روشنی را برای شاخص متصور شد.

این کارشناس بازار گفت: در حال حاضر بازار با یک سردرگمی رو به رو است که بیشتر به نظر می‌رسد به دلیل اخباری است که سهامداران از آن بی‌خبر هستند و ترس و ابهام را در بازار زیاد کرده است.

تجریشی خاطر نشان کرد: اگر تا انتهای امروز شاهد حجم‌های خوب در سهام شاخص‌ساز باشیم می‌توان به آینده شاخص در کوتاه مدت امیدوار بود و در غیر این صورت روز‌های خوبی را برای شاخص پیش‌بینی نمی‌توان کرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: