کد خبر: ۳۶۳۰۱۵
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
کارشناسان یکی از عوامل تأثیرگذار در بروز تلاطم در بازار مسکن و افزایش قیمت ملک در چند سال اخیر را فعالیت دلالان و سوداگران بازار مسکن می‌دانند. افرادی که با معاملات گسترده، درآمدهای هنگفتی را کسب کرده‌اند.
دلایل مهم سرمایه گذاری در بازار مسکن چیست؟
انسان تا به چیزی نیاز نداشته باشد به طرف آن حرکت نمی‌کند، این نیاز‌ها شامل نیاز‌های فیزیکی یا نیاز به غذا، پوشاک، امنیت، نیاز‌های اجتماعی و ... می‌باشد. نیاز به مسکن یا ملک یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های هر انسانی است. اگر قصد یک سرمایه گذاری مطمئن و پرسود در بازار مسکن را دارید، باید با علم و دانش کافی اقدام به سرمایه گذاری کنید.

محسن فلکی کارشناس مسکن با اشاره به اینکه مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، به پول نیوز گفت: یکی از عوامل تأثیرگذار در بروز تلاطم در بازار مسکن و افزایش قیمت ملک در چند سال اخیر فعالیت دلالان و سوداگران بازار مسکن است و متأسفانه مسکن در کشور به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و این مسئله موجب هجوم سرمایه‌گذاران به این بازار شده است.

مسکن در کشور ما یک کالایی مصرفی شده و دارای انگیزه‌های سرمایه‌ای نیز می‌باشد. در یک تقسیم بندی کلی می‌توان سمت تقاضای مسکن را به دو دسته تقاضای مصرفی (واقعی) و سرمایه‌ای تقسیم کرد.

دلایل مهم افراد برای سرمایه گذاری در بخش مسکن می‌تواند نکاتی مانند: بخش مسکن، ارتباط گسترده‌ای با سایر بخش‌های اقتصادی دارد. مسکن کالایی بادوام، سرمایه بر، تابع مکان، زمان بر و غیر واردات است. سرمایه گذاری در بخش اجاره آپارتمان. با خرید خانه می‌توانید از طریق اجاره دادن آن، منبع درآمد به صورت ماهیانه باشد. خرید خانه، به حفظ ارزش ریالی پول در طولانی مدت کمک بزرگی می‌کند. سرمایه گذاری در خرید ملک یکی از موارد کم خطر در زمینه‌ی سرمایه گذاری است.

متأسفانه طی ۸ سال اخیر دولت تدبیر و امید تدبیر خاصی در حوزه مسکن نداشت و در دو سال آخر دولت دوازدهم طرح مسکن ملی با هدف ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در استان مطرح شد.

شرایط بسیار سخت طرح اقدام ملی از نظر مالی ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه و وام با ۱۸ درصد متقاضیان واقعی فاقد مسکن که شرایط مالی خوبی ندارند را در تگنا قرار داده است.

علاوه بر مباحث مالی بحث گروه‌ساز بودن، قطعه‌بندی زمین، واگذاری زمین، اخذ پروانه ساخت و ساز و مشکلات بین راه و شهرسازی و شهرداری در این مورد بر مشکلات متقاضیان افزوده است. افزایش قیمت اجاره‌بها، قیمت‌های بالای خرید زمین و مسکن نیز به قوت خود باقی است.

عوامل موثر بر عرضه و تقاضا ملک

عوامل موثر در عرضه و تقاضای ملک را می‌توان به دو دسته متغیر‌های درونی و عوامل بیرونی تقسیم کرد، رفتار مصرف‌کنندگان، نقدینگی و میزان جمعیت و تعداد خانوار و رشد آن‌ها، از مهم‌ترین عوامل درونی تعیین کننده تقاضای ملک در میان‌مدت است. در مقابل تورم، وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی کشور، درآمد خانوار، دسترسی به وام مسکن و قیمت مسکن، از دیگر عواملی هستند که بر تقاضای ملک اثر گذارند.

کارشناسان یکی از عوامل تأثیرگذار در بروز تلاطم در بازار مسکن و افزایش قیمت ملک در چند سال اخیر را فعالیت دلالان و سوداگران بازار مسکن می‌دانند. افرادی که با معاملات گسترده، درآمد‌های هنگفتی را کسب کرده‌اند.

متأسفانه مسکن در کشور به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و این مسئله موجب هجوم سرمایه‌گذاران به این بازار شده است از این رو هر فردی که سرمایه‌ای را به دست می‌آورد در اولین گام اقدام به خرید مسکن جدیدی می‌کند این در حالی است که مسکن باید از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود.

قطعا سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و ساخت مسکن ترغیب شوند و خرید مسکن جذابیت اقتصادی نداشته باشد از این رو بهترین راه کار برای تحقق این مسئله تصویب و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه مسکن است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: