April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۳۰۴۳
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
0
در روز‌های گذشته از سوی مقامات دولتی و نماینده‌های مجلس خبر‌های خوش برای رسیدگی به جاماندگان سهام عدالت به گوش می‌رسد. گویا قرار است نیمی از جاماندگان در فاز اول سهام عدالت خود را دریافت کنند.
جاماندگان سهام عدالت منتظر خبر خوش باشند!
این روز‌ها که بیشتر مشمولان سهام عدالت در انتظار تعیین زمان دقیق واریز ١٠ درصد باقی‌مانده سهام عدالت، آغاز فروش سهام عدالت و آزادسازی ۴۰ درصد باقی‌مانده سهام عدالت هستند از دو روز گذشته موضوع جاماندگان سهام عدالت با صحبت‌های مطرح شده از سوی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت جان تازه‌ای گرفته است.

پیش از این آمار چندان دقیقی از تعداد جاماندگان سهام عدالت وجود نداشت، اما «مهدی طغیانی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تعداد این افراد را ۲۰ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: تعدادی از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند یا در حال حاضر تحت پوشش قرار گرفتند، در زمان واگذاری، سهام عدالت را دریافت نکردند. این افراد جامانده سهام عدالت، شامل حدود ۱.۳ میلیون نفر از کمیته امداد و در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی می‌شوند که در مجموع نزدیک به دو میلیون نفر هستند، این افراد در واقع تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار دارند، اما سهام عدالت را دریافت نکرده‌اند.


موافقت رئیس‌جمهور با طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

وی بیان داشت: علاوه بر این، طبق حکم قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ شش دهک اول نیز مشمول سهام عدالت شدند، اگر جاماندگانی که در این دهک‌ها (شامل ۱۸ میلیون نفر) قرار دارند را در نظر بگیریم، مجموع جاماندگان سهام عدالت به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد.

در همین راستا چندی پیش محمدرضا پورابراهیمی بیان کرده بود که رئیس‌جمهور موافقت خود را با طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان اعلام کرده است و قرار است در فاز اول، سهام عدالت به ۱۰ میلیون نفر از جاماندگان اختصاص یابد.

وی خاطرنشان کرد: در گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس سه اولویت برای اختصاص سهام عدالت در نظر گرفته شد، اول کسانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند دوم ایثارگران و سوم کارگران و بازنشستگان در اولویت قرار گرفتند، کسانی که زیر پوشش بهزیستی قرار دارند، اما سهام عدالت ندارند ۱.۷ میلیون نفر برآورد می‌شوند کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند و سهام عدالت ندارند ۲.۳ میلیون نفر هستند حدود دو میلیون نفر هم از ایثارگران بدون سهام عدالت، شناسایی شده و تعدادی نیز کارگر و بازنشسته از جمله کارگران ساختمانی هستند و در مجموع در فاز اول ۱۰ میلیون نفر هستند که واقعاً به سهام عدالت نیاز دارند، اما سهام عدالت ندارند که از این تعداد ۴ میلیون نفر فقط تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند.


عزم جدی دولت سیزدهم برای جاماندگان

همچنین رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت با بیان اینکه دولت سیزدهم عزم جدی دارد تا هر چه سریعتر تکلیف سهام‌دار کردن جاماندگان مشخص شود اظهار کرده بود که ۱۰ میلیون نفر در اولویت دریافت سهام عدالت هستند، وی همچنین از رایزنی با وزیر اقتصاد و هیات دولت خبر داد و گفت: نگاه آقای رئیسی به این موضوع مثبت است و نشست‌هایی نیز با وزیر اقتصاد برگزار و توافق‌های اولیه برای بازگرداندن شرکت‌ها به سبد سهام عدالت گرفته شده است. اگر شرکت‌ها دوباره به سبد سهام عدالت بازگردند دولت این لایحه را برای تایید و اجرایی شدن به مجلس شورای اسلامی خواهد فرستاد تا منابع مالی لازم نیز مشخص شود. ضمن اینکه درصورت بازگرداندن شرکت‌ها به سبد سهام عدالت تکلیف ۱۰ میلیون از جاماندگان سهام با این راهکار مشخص خواهد شد.


ثبت نام جاماندگان با سامانه جدید

پیش از این اکبر حیدری سخنگوی شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرده بود: مجلس در مورد این موضوع وارد شد؛ و ترتیبات خوبی برای جاماندگان سهام عدالت دیده شده است. دولت قبلی آنچنان که باید به این موضوع توجه نکرد، اما با روی کار اومدن دولت سیزدهم برنامه‌هایی بر مبنای عدالت اجتماعی در دستور کار قرار گرفت. امیدواریم که هر چه زود روند اجرای آن عملی شود.

وی ادامه داد: برآورد‌ها این است که جمعیت ۲۰ میلیون نفری از از دریافت سهام عدالت جا مانده اند. اگر منابع آن تامین شود، با توجه به اراده‌ای که دستگاه‌های اجرایی دارند، این طرح به زودی به مرحله اجرا می‌رسد. ناگفته نماند که مقامات دولتی هم بیان کردند که تا پایان سال کار‌های آن انجام می‌شود.

حیدری در پایان اظهار کرد: برای ثبت نام جاماندگان نیاز است سامانه جدیدی طراحی شود تا واجدین شرایط که از شش دهک پایین جامعه هستند، بتوانند از طریق آن فرایند دریافت سهام عدالت را انجام دهند وهمترین موضوع این است که فرآیند شناسایی و ثبت نام نیز بر مبنای روال سیستم مجازی و غیر حضوری باشد. مردم نباید به دلیل گرفتن سهام عدالت‌شان درگیر شوند و امیدواریم که این امر نیز به درستی انجام شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: