عملکرد بازار سرمایه در ۸ آبان ۱۴۰۰ رقم خورد:
کد خبر: ۳۶۳۰۶۱
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
شاخص کل بازار بورس امروز (شنبه، هشتم آبان‌ماه) با ر و ۲۲۶ واحد کاهش در جایگاه یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحدی قرار گرفت.
کاهش ۱۸ هزاز واحدی شاخص بورس در اولین رو از هفته
در معاملات امروز بیش از پنج میلیارد و ۳۳۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۶ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۶ هزار و ۴۳ واحد کاهش به ۳۷۰ هزار و ۴۲۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه هزار و ۸۰۹ واحد افت به ۲۳۳ هزار و ۴۹۰ واحد رسید. شاخص بازار اول ۱۸ هزار و ۲۰۳ واحد و شاخص بازار دوم ۲۱ هزار و ۴۴۶ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) با ۱۳۰ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۹۷ واحد، آسان پرداخت پرشین (آپ) با ۶۸ واحد، سرمایه گذاری شاهد (ثشاهد) با ۵۴ واحد، گروه صنعتی ملی (وملی) با ۵۱ واحد، شرکت سرمایه گذاری شفا دارو (شفا) با ۵۱ واحد، مبین انرژی خلیج فارس (مبین) با ۴۵ واحد، سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت (وصنعت) با ۴۲ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک هزار و ۵۰۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و ۲۴۷ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک هزار و ۲۰ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۸۱۱ واحد، شرکت سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۷۵۷ واحد، پالایش نفت تهرن (شتران) با ۶۸۹ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۵۷۱ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۵۵۱ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

برپایه این گزارش، امروز نماد پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، آریان کیمیاتک (کیمیاتک)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ایران‌خودرو (خودرو)، معدنی دماوند (کدما)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و سایپا (خساپا) در نماد‌های پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۰۷ میلیون و ۱۷۶ هزار برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۴۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.
 
در همین رابطه احسان خاتونی داریان کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با پول نیوز گفت: مهم‌ترین ابهامات درباره آینده بازار، ارزنده بودن یا نبودن بازار سرمایه و علت درجا زدن شاخص کل در روز‌های گذشته بود.
 

خاتونی داریان درباره ارزنده بودن بازار گفت: ارزندگی یک سهام به متغیر‌های متعددی بستگی دارد که این متغیرها، سود شرکت‌ها را تعیین می‌کنند. مواردی مانند نرخ گاز پتروشیمی‌ها، نرخ‌های جهانی کامودیتی‌ها و هزینه‌های اداری، از مواردی هستند که در محاسبه سود شرکت‌ها تاثیرگذار است.

وی در ادامه گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها را مهم‌ترین دلیل افت بازار دانست و اظهار کرد: با وجود اینکه بسیاری از گزارش‌ها در صنایع پتروشیمی و صنایع کوچک بازار وضعیت خوبی داشتند، اما پس از انتشار صورت‌های مالی میان دوره‌ای شرکت‌های پالایشی و بانکی، اهالی بازار تا حدودی در زمینه پیش بینی آینده بازار دچار شک و تردید شدند.

خاتونی ادامه داد: تا پیش از انتشار این گزارش‌ها، مجموعه عواملی مثل افزایش قیمت دلار و رشد نرخ‌های جهانی، باعث شده بود که سرمایه‌گذاران به آینده امیدوار باشند. به این ترتیب حجم معاملات در بازار افزایش یافت و بسیاری از نماد‌ها از جمله پالایشی‌ها با صف خرید همراه شدند. انتشار صورت‌های مالی ۶ماهه و نااطمینانی‌هایی مانند نرخ دلار، آینده برجام و قیمت گاز در زمستان پیش رو، باعث شد تا ابهامات پیرامون آینده بورس در کوتاه مدت افزایش یابد و پیش‌بینی روند آتی بازار با مشکل مواجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه، از تورم به عنوان یکی دیگر از موارد تاثیرگذار بر صورت‌های مالی شرکت‌ها یاد کرد و افزود: تورم برای شرکت‌ها مانند یک شمشیر دو لبه است. درست است که تورم باعث شده نرخ فروش محصولات بنگاه‌ها افزایش یابد، اما از طرف دیگر هزینه‌ها را با شدت بیشتری افزایش داده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: