April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۳۱۱۸
۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
0
علی‌رغم اعتراض‌های شدید پاریس به لندن درخصوص اجازه‌ندادن به قایق‌های فرانسوی دارای مجوز برای ماهیگیری در آب‌های سرزمینی و حمایت اروپا از فرانسه، دولت انگلیس، اما با مواضع حق به جانب در حال دامن زدن به تنش‌های بین دو کشور است.
تنش بین انگلیس و فرانسه بالا گرفت
خبرگزاری «رویترز» در این‌باره گزارش داد: «بریتانیا روز شنبه جنگ لفظی با فرانسه را تشدید کرد و بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور از احتمال کلید زدن طرح مناقشه تجاری در هفته آینده خبر داد».

حدود دو هفته پیش بود که انگلیس مانع ورود ده‌ها قایق ماهیگیری فرانسوی دارای مجوز فعالیت به آب‌های سرزمینی خود اطراف جزیره جرزی شد که خشم مقام‌های فرانسوی را در پی داشت.

جانسون که هفته آینده میزبان اجلاس آب و هوای سازمان ملل است، بار دیگر گفت که نمی‌خواهد اختلاف بر سر ماهیگیری، نشست آخر هفته بیست اقتصاد بزرگ جهان را - که به عنوان پله‌ای برای تضمین تعهدات بیشتر برای این نشست در گلاسکو در نظر گرفته می‌شود - از مسیر خارج کند..

بر اساس این گزارش، اما اظهارات خشم آلود «دیوید فراست» وزیر برگزیت انگلیس نشان داد لندن تا چه اندازه نامه ارسالی پاریس را که در آن از اتحادیه اروپا خواسته شده بود تا آسیب خروج از این اتحادیه را به انگلیس نشان دهد، جدی گرفته است. فراست، این نامه را «بسیار نگران کننده» توصیف کرد.

ماهیگیری و کنترل آب‌های انگلیس یکی از موضوعات داغ در همه پرسی بریتانیا در سال ۲۰۱۶ برای خروج از اتحادیه اروپا بود. اما ماهیگیران انگلیسی از آن زمان دولت لندن را متهم کرده‌اند که با اجازه دادن به قایق‌های اروپایی برای ماهیگیری در آب‌های سرزمینی‌شان، آن‌ها را به منفعت مالی فروخته است.

به نوشته رویترز، جانسون نیز طی مصاحبه‌ای با شبکه «اسکای نیوز» درباره گفت: «اگر نقض عهدی وجود داشته باشد یا فکر کنیم که نقض این معاهده وجود دارد، هر کاری را که لازم است برای حفاظت از منافع بریتانیا انجام خواهیم داد».

جانسون در پاسخ به این سوال که آیا او اجرای اقدامات حل اختلاف در توافقنامه تجارت و همکاری (TCA) را در هفته آینده رد می‌کند، گفت: «نه البته که نه، من این موضوع را رد نمی‌کنم. اما آنچه که من فکر می‌کنم همه می‌خواهند ببینند، همکاری بین متحدان اروپایی و امانوئل ماکرون است و من دیدگاه مشترکی دارم که تغییرات آب و هوایی یک فاجعه برای بشریت است».

جانسون همچنین در دیدار با «اورسولا فن‌درلین»، رئیس کمیسیون اروپا، نگرانی خود را «در مورد ادعا‌های دولت فرانسه» ابراز کرد.

پیش از این، «تیری برتون» کمیسر اروپا در امور بازار داخلی ضمن حق دادن به فرانسه در تنش‌های اخیری که بین پاریس و لندن پیش آمده، از انگلیس خواست رفتار معقول داشته باشد و با فرانسه همکاری کند.

حدود یک ماه قبل بود که استرالیا اعلام کرد ذیل معاهده جدیدی که با انگلیس و آمریکا امضا کرده، سفارش خرید زیردریایی‌های معمولی از فرانسه را لغو می‌کند و حداقل هشت زیردریایی اتمی را با کمک فناوری‌های دو کشور مذکور تولید خواهد کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: