کد خبر: ۳۶۳۲۴۲
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
0
«مرغ هست، اما کم است.» این خلاصه وضعیت بازار مرغ مشهد در یک هفته گذشته است. البته کم بودن مرغ در بازار هنوز وضعیت را به مرز صف ایستادن و تکرار صف‌های عریض وطویل خرید مرغ در اسفند سال گذشته و فروردین امسال نکشانده است.
گزارشی از کمیاب شدن مرغ گرم و افزایش قیمت آن | سرپیچی مرغ از تنظیم بازار
«مرغ هست، اما کم است.» این خلاصه وضعیت بازار مرغ مشهد در یک هفته گذشته است. البته کم بودن مرغ در بازار هنوز وضعیت را به مرز صف ایستادن و تکرار صف‌های عریض وطویل خرید مرغ در اسفند سال گذشته و فروردین امسال نکشانده است. مسئولان جهادکشاورزی استان به طور غیرمستقیم، کم بودن مرغ در بازار را می‌پذیرند، با این حال این نکته را هم یادآوری می‌کنند که این کمبود را پیش بینی کرده بودند.

در همین راستا مسئولان جهادکشاورزی استان، ماجرای کمبود مرغ در روز‌های گذشته را به ۴۵ روز قبل ربط می‌دهند؛ درست وقتی که جوجه ریزی در استان کمتر از نیاز بازار بود و بعد تاکید می‌کنند که برای نیاز مردم، راه چاره اندیشیده اند و مرغ منجمد در بازار توزیع شد، اما خریدار استقبال نکرد. مسئولان یک قول هم می‌دهند؛ «از اواخر هفته، بازار مرغ در مشهد متعادل می‌شود.»


وقتی مرغ، کیلویی ۳۵ هزار تومان شد

کم شدن مرغ گرم در بازار، قیمت آن را افزایش داده است، تاجایی که برخی فروشندگان این کالا را تا کیلویی ۳۵ هزار تومان هم می‌فروشند؛ قیمتی که بیش از قیمت توافقی مرغ (۳۱ هزار تومان) است. همچنین در بازار مشهد، ران مرغ کیلویی ۴۰ هزار تومان و سینه مرغ کیلویی ۴۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما اوضاع مرغ منحصر به مشهد نیست و خبر‌ها حکایت از کاهش تولید این محصول در دیگر استان‌ها نیز دارد. نمونه مصداقی و عددی این خبرها، آماری است که چند روز قبل منتشر شد. طبق گزارش مرکز آمار ایران، تولید مرغ در فصل تابستان اندکی کمتر از فصل بهار بود. طبق این آمار، وزن گوشت انواع طیور کشتارشده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در تابستان١۴٠٠ درمجموع ۵۱۰هزار تن بوده است به عبارت دیگر، میزان عرضه گوشت ۲/۲ درصد کاهش داشته است.


زیان ده بودن تولید

تولیدکنندگان معتقدند که افزایش هزینه‌های تولید، مهم‌ترین دلیل کاهش تولید مرغ است. آن‌ها می‌گویند که نهاده‌های طیور را به اندازه کافی از جهادکشاورزی دریافت نمی‌کنند و باید آن را از بازار آزاد تهیه کنند. در واحد‌های مرغ داری ۷۰درصد هزینه تولید مرغ مربوط به دان است که همین کمبود دان، هزینه تولید را افزایش داده است. همچنین درحالی که قیمت مصوب هر قطعه جوجه یک روزه گوشتی ۴هزارو ۲۰۰ تومان است، متوسط قیمت هر قطعه برای مرغ داران ۷ تا ۸هزار تومان است.

جوجه یک روزه ۵درصد از هزینه تمام شده تولید را تشکیل می‌دهد و به هر میزان که مرغ دار آن را گران‌تر بخرد، قیمت تمام شده تولید مرغ نیز افزایش می‌یابد. همچنین برخی تولیدکنندگان با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های طیور و سایر هزینه‌های جاری تاکید می‌کنند که مرغ دار برای تداوم فعالیت نیاز به نقدینگی بیشتری دارد. به گفته آن ها، دولت باید چاره‌ای برای رفع مشکل نقدینگی مرغ داران بیندیشد، در غیر این صورت برخی تولیدکنندگان و به خصوص تولیدکنندگان کوچک از چرخه تولید خارج می‌شوند.


کمبود پیش بینی شده

مدیر امورطیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، وضعیت بازار مرغ در مشهد و استان را یک وضعیت ازپیش تعیین شده می‌داند و می‌گوید که از یک ماه ونیم قبل این روز‌ها را پیش بینی کرده و به مسئولان نیز گفته بودیم.

محمدمهدی یعقوب زاده در ادامه حتی بر این نکته نیز تاکید می‌کند که باتوجه به پیش بینی هایشان برای کمبود مرغ در بازار، اقدامات لازم ازجمله تامین مرغ منجمد در دستورکار قرار گرفت.

وی درباره چرایی کم شدن مرغ در بازار ظرف یک هفته اخیر می‌گوید: ۴۵ روز قبل بود که جوجه ریزی در استان کم شد. باتوجه به کاهش جوجه ریزی همان زمان پیش بینی شد که ظرف ۴۵ روز آینده که این جوجه‌ها باید وارد بازار گوشت استان شوند، با کاهش عرضه روبه رو خواهیم شد. مدیر امورطیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که با درنظر گرفتن این پیش بینی چرا اقدامات لازم برای جبران کاستی مرغ در بازار انجام نگرفت، می‌گوید: وقتی پیش بینی کم شدن جوجه ریزی و تولید مرغ را کرده ایم، برای تامین مرغ در این روز‌ها نیز برنامه ریزی کرده ایم، بنابراین پیش بینی کردیم که مرغ منجمد وارد بازار شود تا نیاز مردم به این کالا تامین شود.


وقتی از منجمد، استقبال نشد

یعقوب زاده در ادامه به استقبال نکردن مردم از خرید مرغ منجمد اشاره می‌کند. او با اشاره به قیمت مرغ منجمد و مرغ گرم، یکی از دلایل استقبال نشدن از مرغ منجمد را همین قیمت‌ها می‌داند و می‌گوید: هفته قبل، مرغ منجمد کیلویی ۲۴ هزارو ۵۰۰ تومان بود، این درحالی بود که مرغ گرم در بازار کیلویی ۲۵ هزار تومان (قبل از اعلام نرخ مصوب) به فروش می‌رسید. با این شرایط مردم تمایلشان به خرید مرغ گرم بود.

مدیر امورطیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی این نکته را هم اضافه می‌کند که مرغ گرمی که هفته قبل، کیلویی ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شد، با قیمت حقیقی مرغ گرم که براساس وضعیت بازار و قیمت نهاده‌ها تعیین می‌شود، مطابقت نداشت.

یعقوب زاده در ادامه به نهایی شدن قیمت حقیقی مرغ براساس قیمت نهایی نهاده‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: هفته قبل پس از آنکه قیمت مصوب مرغ گرم کیلویی ۳۱ هزار تومان شد، تمایل به خرید مرغ منجمد متعادل شد.

مدیر امورطیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی بیان می‌کند: از اواخر هفته کمبود‌های بازار مرغ جبران خواهد شد. یعقوب زاده در ادامه به عرضه بیش از نیاز بازار، اشاره و با ارائه آماری بیان می‌کند که ۱۰۰ تن مرغ بیش از نیاز، تولید می‌شود.


داستان جوجه ریزی شهریور تکرار می‌شود؟

اما درباره وضعیت جوجه ریزی ماه‌های اخیر و اینکه آیا داستان کم شدن جوجه ریزی تکرار خواهد شد، یعقوب زاده این طور توضیح می‌د هد: برای ماه اخیر مشکلی در زمینه تامین جوجه یک روزه موردنیاز استان نداشتیم و درحال حاضر اوضاع جوجه ریزی مناسب و براساس نیاز بازار است. او همچنین دغدغه تامین دان موردنیاز مرغ داری‌ها را یک دغدغه تکراری می‌داند و می‌گوید: تمام تلاش ما بر تامین دان موردنیاز مرغ داران است تا مرغ دار مشکلی برای تامین خوراک طیور خود نداشته باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: