کد خبر: ۳۶۳۳۲۲
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
0
کمترین آمار نیز مربوط به استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان است. به طوری‌که در این استان‌ها هیچ مورد مرگ ناشی از گازگرفتگی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ گزارش نشده است.
میانگین آمار مرگ و میر روزانه در ایران با گازگرفتگی
آمارهایی که سازمان پزشکی قانونی از مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی منتشر کرده، حاکی از آن است که در نیمه نخست امسال ۱۸۴ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از استنشاق گاز سمی منوکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند. به بیان دیگر میانگین روزانه یک نفر در ایران به دلیل گازگرفتگی جان باخته‌ است.

طبق گزارش جدید سازمان پزشکی قانونی، آمار گازگرفتگی اگرچه در مقایسه با نیمه نخست سال ۹۹ که شمار قربانیان آن ۲۵۴ تن بود، کاهشی ۲۷.۶ درصدی داشته، اما نکته قابل تامل در مورد آن، شمار قربانیان تنها در شهریورماه است. آمارها نشان می‌دهد که قربانیان گازگرفتگی در شهریور ۱۴۰۰ در مقایسه با شهریور ۱۳۹۹ افزایش ۵.۳ درصدی داشته است.

روندی که مدتی پیش آتش‌نشانی نیز نسبت به آن هشدار داد و جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران درباره آن ابراز نگرانی کرده بود.

در میان استان‌های کشور همدان، کرمان و اصفهان بیشترین رشد را در آمار قربانیان گازگرفتگی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال ۹۹ داشتند و به ترتیب ۴، ۳ و ۱۵ نفر در این استان‌ها جان خود را از دست دادند.


تهران رکورددار مرگ خاموش در نیمه اول ۱۴۰۰

بنا بر آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور، تهران با ۴۱ مورد فوتی استانی است که دارای بیشترین مسمومیت با گاز منوکسید کربن در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ است، البته شمار آن در مقایسه با نیمه نخست سال ۱۳۹۹ که شمار جانباختگان ۴۴ نفر بود، ۶.۸ درصد کاهش داشته است.

پس از تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی قرار دارند که سهم هریک از این استان‌ها از مجموع آمار جانباختگان ۱۵ نفر است.

کمترین آمار نیز مربوط به استان‌های خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان است. به طوری‌که در این استان‌ها هیچ مورد مرگ ناشی از گازگرفتگی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ گزارش نشده است.


مرگ‌بارترین ماه قاتل خاموش در نیمه اول سال

بررسی آمار ماهانه گازگرفتگی در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که در میان ماه‌های سال جاری، فروردین با ۶۱ مورد فوتی بیشترین آمار مرگ را داشته و پس از آن روند کاهشی آمار جانباختگان با رسیدن به تعداد ۳۷، ۳۵، ۱۹ و ۱۲ مورد طی ماه‌های اردیبهشت تا مرداد ادامه پیدا کرده است. در شهریورماه اما دوباره بر این تعداد افزوده شده و شمار موارد فوتی به ۲۰ مورد رسیده است که این روند بر خلاف آهنگ رو به کاهش در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ است.

آمار نیمه اول سال در حالی اعلام شده که ارتباط مستقیمی میان مرگ در پی گازگرفتگی و سرمای هوا وجود دارد و با توجه به روند سال‌های قبل پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال تعداد قربانیان گازگرفتگی در کشور بیشتر از شمار آن در نیمه اول سال باشد. روندی که البته قابل پیشگیری است و با رعایت اصول و راهکاری ایمن در نصب وسایل گازسوز و بازدید دوره‌ای از آن می‌توان این آمار را کاهش داد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: