April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۳۳۴۰
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز ۱۴ هزار و ۶۰۰ واحد رشد کرد و به عدد یک میلیون و ۳۷۶ هزار واحد رسید.
راهکارهای اساسی برای احیای بورس کدام اند؟
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز ۱۴ هزار و ۶۰۰ واحد رشد کرد و به عدد یک میلیون و ۳۷۶ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۳ هزار و ۵۰۰ واحدی، به ۳۶۳ هزار و ۶۳۶ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز سبزپوش شد و ۱۹ هزار و ۵۴۲ واحد را ثبت کرد.

نماد‌های فولاد، کگل و شبندر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. برکت و آپ و خاهن سه نمادی بودند که مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.

ارزش معاملات بورس امروز به بیش از ۳۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات فرابورس نیز ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

در همین رابطه قاسم صادقی مدیر آکادمی رویال بورس و کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: رکود حاکم در بازار سهام چندان مرتبط با بازار بدهی نیست اگر چه این موضوع بر این بازار اثرگذار است، اما ارتباط دادن کل فضای حاکم بر بازار سهام به بازار بدهی و اینکه بر بازار سهام فشار وارد می‌کند، درست نیست. ریشه این موضوع به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی بازمی‌گردد که منابع را کاهش داده و این کمبود منابع، خواه ناخواه در تخصیص منابع در بازار‌های مالی دیگر اثرگذار است.
 
 
وی افزود: سرمایه‌گذاران زمانی که تصمیم به خرید یا فروش سهام می‌گیرند، باید درنظر داشته باشند تصمیم‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت است. زمانی که فضای حاکم بر سودآوری شرکت‌ها بطور خاص و فضای حاکم بر اقتصاد در بلندمدت بطور عام از نگاه سرمایه گذاران مبهم و از تحلیل‌پذیری کمتری برخوردار باشد این موضوع بی‌تردید در تصمیم‌های سرمایه‌گذاری آن‌ها اثر می‌گذارد. همچنین سبب می‌شود محتاطانه‌تر عمل کنند و ترجیح دهند تا زمانی‌که فضای حاکم موجود شفاف و روشن نشود، دست به تصمیم‌های قابل توجهی نزنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: لازم است وزرای دولت به‌ویژه وزرای اقتصاد، صنعت و نفت به یک هماهنگی در تصمیم‌گیری‌ها برسند. سیاست‌های بانک مرکزی در ارتباط با نرخ بهره باید از ثبات و تعادل برخوردار شود و آن چیزی که در حرف گفته می‌شود و در عمل مشاهده می‌شود، یکی شود. انضباط پولی و مالی لازمه پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد است. از این‌رو، باید مباحث قیمت گذاری دولتی به گونه‌ای مشخص شود تا فشار‌هایی که به شرکت‌‎ها و مردم وارد می‌شود به حداقل برسد.

قاسمی خاطر نشان کرد:‌ برای عبور از این فضا، دولت باید در بخش‌های مختلف، شفاف سازی انجام دهد. در بحث قیمت‌گذاری، نرخ خوراک پترو پالایشی‌ها، بحث بهره مالکانه و سیاست‌هایی که در قیمت‌گذاری خودرو یا قیمت گذاری سیمان و لبنیات مطرح است هر کدام از این صنایع باید از طریق رگولاتوری، سیاست‌گذاری‌های لازم و اقدامات اساسی برای رسیدن به ثبات را انجام دهند. با فراهم شدن این شرایط، بازار روند طبیعی را طی خواهد کرد و در سطح تعادل جدید به یک وضعیت باثباتی خواهد رسید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: