کد خبر: ۳۶۳۳۶۵
۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
0
اتفاق ناگهانی که هفته گذشته در قطع سامانه هوشمند سوخت و توقف سوخت‌گیری در جایگاه‌های سراسر کشور رخ داد، موجب بروز مشکل برای مسافران و رانندگان تاکسی‌ها اعم از اینترنتی و سنتی شد.
نگاهی به بحران اختلال در سامانه سوخت و سرگردانی مسافران و تاکسی‌داران

هفته گذشته، اتفاق ناگهانی در قطع سامانه هوشمند سوخت و توقف سوخت‌گیری در جایگاه‌های سراسر کشور، مسافران و رانندگان تاکسی‌ها اعم از اینترنتی و سنتی را با مشکلاتی مواجه کرد. رانندگان تاکسی و تاکسی‌های آنلاین، به دلیل مبهم بودن موقعیت و ریسک در تامین بنزین، تمایل کمتری به قبول سفر‌ها داشتند. از سوی دیگر، بسیاری از افراد برای زدن بنزین، در شهر به دنبال پمپ بنزین فعال بودند که منجر به صف‌های طویل در کنار پمپ‌بنزین‌ها و ترافیک زیاد در سطح شهر شده بود.

همزمان با اوج مشکل توزیع بنزین در کشور، گزارش‌هایی از افزایش شدید قیمت کرایه تاکسی‌های اینترنتی منتشر شد. کاربران اپلیکیشن اسنپ و تپسی می‌گویند در دو روز اختلال سامانه سوخت کشور، در برخی مسیر‌ها کرایه تا دو برابر نرخ استاندارد افزایش یافته است.

این افزایش قیمت البته منحصر به تاکسی‌های اینترنتی نبوده و برخی مسافربر‌های سنتی نیز کرایه خود را به همین بهانه افزایش دادند. البته این موضوع برای مسافران اتفاق تازه‌ای نیست.

تاکسی‌های اینترنتی چه می‌گویند؟

تاکسی‌های اینترنتی می‌گویند در ساعات اولیه اختلال در سامانه سوخت‌رسانی، به دلیل بروز شرایط غیر عادی در شهر، درخواست‌های سفر به یک‌باره افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، تعداد رانندگان فعال در شهر کاهش و ترافیک سطح شهر نیز افزایش پیدا کرد. این شرایط باعث شد که الگوریتم قیمت‌گذاری پویای این تاکسی‌ها، قیمت را به صورت خودکار افزایش دهد تا رانندگان بیشتری در شرایط ترافیک و نبود بنزین، حاضر به پذیرش درخواست‌ها شده و مسافران را به مقاصدشان برسانند.

طبق توضیحاتی که تاکسی‌های ایترنتی منتشر کردند، آن‌ها با اقداماتی نظیر پرداخت ما به التفاوت بنزین سهمیه و آزاد به رانندگان، کاهش کمیسیون، ارائه طرح‌های تشویقی به رانندگان و کنترل دستی قیمت‌ها، تلاش کردند شرایط را به حالت مطلوب برگردانند.

همچنین شرکت تپسی اعلام کرده است مازاد هزینه کاربرانی که در ساعات اولیه قیمت، با هزینه بیشتر از شرایط معمول سفر رفته‌اند را از محل منابع مالی خود به مسافران برمی‌گرداند و اسنپ نیز، تخفیفی برای این کاربران در نظر گرفته است. اینترنتی‌ها کرایه اضافه را پس می‌دهند؟!

پس اعتراض رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی اعلام کرده است که کرایه اضافه دریافت شده از مسافران را به آنان برمی‌گرداند.

البته باید منتظر ماند و دید این وعده تاکسی‌های اینترنتی چه زمانی محقق می‌شود.

مسئولیت با چه کسی است؟

بحران اختلال در سامانه سوخت، در سطح ملی شکل گرفت و نشان از وجود مشکل امنیتی در یک زیرساخت ملی داشت. حالا با گذشت چند روز از بروز این بحران، هنوز کسی مسئولیت آن را به عهده نگرفته و پاسخگوی مشکلات پیش آمده نبوده است. تاکسی‌های اینترنتی، در حالی مورد اعتراض گسترده قرار گرفته و برای کمک به حل بحران وارد عمل شدند که خود به دلیل اختلال پیش آمده، در شرایط غیرعادی و غیرقابل پیش‌بینی قرار گرفته بودند. این در حالیست که انتظار می‌رود نهاد‌های دولتی متولی امر، رویکرد فعال‌تری در این حوزه داشته و اقدامات جدی و بنیادینی را برای حل مشکل پیش آمده در دستور کار قرار بدهند. رویکردی آینده‌نگرانه که حتی در زمان بروز بحران، مسافران و فعالان بخش خصوصی این حوزه را متضرر نکند.

منبع: میزان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: