April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۳۳۹۸
۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
0

رازهای پربار گردو درختان گردو چیست؟ برسی کامل

نهال گردو؛ نژادهای گوناگونی دارد. گونه‌های متفاوتی که برخی اصلاح نژاد شده‌اند و محصولات متفاوتی دارند. برخی از نهال های گردو، دارای محصولاتی با مغز پر، سنگین، چرب و خوشمزه و سفید رنگ و درشت هستند و برخی دیگر سفید رنگ نبوده و پوستی سخت‌تر دارند.

به هر جهت باغداران که اقدام به احداث باغ نهال گردو می‌کنند، به دنبال این هستند که درختانی از نژاد مرغوب داشته و میزان محصولی که به دست می‌آورند قابل توجه و فراوان باشد. اما نکته اینجاست که برای رسیدن به این هدف چه باید کرد، چه نکاتی برای توجه و رعایت وجود دارند که در افزایش میزان محصول مؤثر هستند؟ پس در ادامه با هم موضوعاتی می‌پردازیم که در افزایش باردهی نهال گردو نقش مهمی دارند.

راه‌های افزایش محصول درخت گردو

گردو به عنوان یک میوه ارزشمند و مفید جایگاه ویژه‌ای دارد و همیشه در تنقلات و آجیل و حتی تهیه انواع شیرینی و دسر و حتی غذا، از مغز این میوه پرخاصیت استفاده می‌شده و خوردن مغز آن که طبع گرم دارد، توصیه می‌شده است.

در رشد بهینه و مناسب درختان گردو، عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند که با رعایت آن‌ها و بذل توجه کافی، می‌توان میزان محصول درختان را افزایش داد. به توصیه ی ویکی پدیا و آریا نهال بهتر است حین خرید اینترنتی نهال گردو، بهترین نهال گردو را با توجه به جغرافیای خود خریداری نمایید تا در باغداری بتوانید اولین گام را درست برداشته باشید.

در رشد درختان گردو هم مانند هر درخت میوه ‌ی دیگر، عواملی مانند خاک، آبیاری، طریقه کاشت، کوددهی، هرس و البته نوع و نژاد نهال آن و سایر عوامل دخیل هستند.

رازهای پربار گردو درختان گردو چیست؟ برسی کامل

انواع نژاد درخت گردو

درخت گردو؛ مانند هر درخت میوه دیگری انواع گوناگونی دارد که ممکن است خاستگاه‌های متفاوتی داشته و هر یک با نوعی از شرایط اقلیمی و آب و هوایی سازگاری داشته باشند. برخی ممکن است برای کاشت در ارتفاعات بالاتر از سطح دریا مناسب بوده و تا ارتفاع 1800 یا 2000 متر نیز کاشت شوند. برخی ممکن است دیرگل بوده و تحمل خوبی نسبت به سرما و یخ‌زدگی داشته و در نتیجه مناسب نواحی سردسیر هستند.

برخی دیگر برای مناطق معتدل تا نسبتا سردسیر مناسب می باشند، مانند نهال گردو ژنوتیپ برتر آریا نهال که مناسب ارتفاعات 600 الی 1200 متر از سطح دریا می باشد که هرچه ارتفاع از سطح دریا بیشتر شود مقاومت ژنوتیپ در مقابل سرما کمتر می شود که این امر در مورد تمامی گردوهای ژنوتیپ برتر یکسان می باشد و تیپ بندی ندارد پس بهتر است فریب سودجویان را نخورید.

خاک مناسب کاشت نهال گردو

خاک از عوامل بسیار مؤثر در رشد و میزان باردهی هر درخت میوه‌ای به شمار می‌رود. املاح موجود در خاک در رفع نیازهای تغذیه‌ای نهال گردو، نقش مهمی ایفاء کرده و مواد مورد نیاز برای رشد و باردهی درخت را در اختیار آن قرار می‌دهند. به همین دلیل در هنگام احداث باغ گردو و کاشت نهال، آنالیز خاک و بررسی املاح و ترکیبات موجود در آن بسیار مهم بوده و اطلاعات مناسب را جهت رفع کمبودها و فراهم کردن مواد مغذی خاک برای رشد درست و خوب نهال به دست می‌دهد.

علاوه بر این داشتن زهکش مناسب و سنگین یا چسبنده نبودن خاک از دیگر عوامل تأثیرگذار است که به ریشه درخت یا نهال امکان می‌دهد تا ضمن اینکه مواد لازم را به درستی از خاک جذب می‌نماید، فضای کافی برای رشد و تنفس داشته باشد. برای کاشت نهال گردو؛ خاک شنی لومی بهترین نوع خاک است که می‌تواند با استفاده از کود، خصوصاً کود حیوانی، در هنگام کاشت مخلوط و غنی گردد.

رازهای پربار گردو درختان گردو چیست؟ برسی کامل

رعایت فاصله حین کاشت نهال گردو

از دیگر نکات مهم، رعایت فاصله کاشت است. هنگام کاشت درخت گردو، باید در نظر داشت که حتماً فاصله مناسب کاشت رعایت گردد؛ چرا که هم به ریشه درختان اجازه می‌دهد تا به راحتی گسترده شده و رشد کنند و هم با رشد نهال و تبدیل آن به درختی تنومند، نور و آفتاب کافی به تمام شاخه‌ها رسیده و زمینه‌ساز رشد خوب و افزایش باردهی درخت می‌گردد.

کوددهی اصولی نهال های گردو جهت افزایش محصول

یکی دیگر از اصلی‌ ترین عوامل در افزایش باردهی درخت گردو، استفاده از کود مناسب و به هنگام است که مانند غذایی پر قوت و مقوی به رشد خوب و مناسب شاخه‌ها و ریشه گیاه و در نتیجه افزایش قدرت و توان درخت کمک کرده و باعث افزایش بار درخت می‌شود.

کوددهی هم در زمان کاشت نهال گردو، حائز اهمیت است تا مواد مغذی لازم برای رشد آن فراهم گردد و هم در طول رشد آن و تبدیل شدنش به درختی تنومند، لازم است. کوددهی دو خاصیت مهم دربر دارد؛ اول اینکه باعث افزایش قدرت و توان درخت در باردهی می‌شود، و دوم اینکه با افزایش قدرت و استقامت درخت گردو، به آن کمک می‌کند تا در برابر آفات احتمالی مقاومت کرده و دوره رشد خوبی را سپری کند.

کوددهی درخت گردو، با دو نوع کود آلی و شیمیایی امکان‌پذیر است که افزودن کود حیوانی به خاک در هنگام کاشت توصیه می‌شود. در ادامه نیز می‌توان با افزودن کودهای دارای پتاسیم، منیزیم، کلسیم و فسفر خاک را بهبود بخشید.

آبیاری مناسب و منظم نهال گردو

معمولاً نهال گردو؛ در ابتدای کاشت به آب بیشتری نیاز داشته و هفته‌ای یک بار آبیاری برای آن لازم است. برخی افراد این تصور را دارند که درخت گردو، به دلیل داشتن ریشه‌ های عمیق، نیاز به آب بسیار کمی دارد. باید خاطر نسان شد، نهال تا زمانی که به درخت تبدیل شود، چون ریشه‌های عمیق ندارد، نیاز به آبیاری مرتب هفتگی داشته و در نهایت، درخت تنومند نیز به آبیاری متناسب نیاز دارد.

سم ‌پاشی و هرس صحیح باغ گردو

سم‌پاشی و هرس نیز به نوبه خود در سلامت درخت گردو، نقش مهمی دارند. این درخت نیز مانند دیگر درختان آفاتی دارد که به درخت حمله‌ور شده و شاخه و برگ‌ها، ریشه و یا میوه درخت را از بین برده یا به آن آسیب می‌رسانند. بنابراین در این گونه مواقع، سم‌پاشی درست و به موقع در رفع و نابودی آفات مؤثر بوده و از درخت محافظت می‌نماید.

هرس نیز به بهبود وضعیت درخت و حذف شاخه‌های زاید و یا آسیب دیده و اصلاح شکل و فرم درخت و کنترل رشد طولی آن و تنظیم قدرت و توانایی شاخه‌ها جهت باردهی خوب کمک می‌کند.

نهالستان معتبر جهت خریداری نهال گردو

توجه درست به نکات گفته شده و مشورت با کارشناسان متخصص به افزایش اطلاعات مفید برای داشتن باغ گردو و افزایش میزان باردهی درختان بسیار راهگشا بوده و نتیجه بخش خواهد بود. به همین جهت می‌توانید اگر در ابتدای راه احداث باغ گردو هستید، جهت خرید نهال گردو اطلاعات لازم را از نهالستان آریا نهال با مشورت حرفه‌ای دریافت نمایید و در صورت تمایل برای اطلاع از قیمت نهال گردو، و همچنین خرید نهال گردوی با کیفیت، اقدام نمایید.

وب سایت: ariyanahal.ir

پست الکترونیک: info@ariyanahal.ir

شماره تماس ها:  ۰۹۱۴۳۳۳۶۰۲۴ / ۰۹۱۹۴۰۸۹۲۳۲ مهندس حسین زاده

آدرس: آذربایجان غربی، میاندوآب، خیابان ولیعصر، نرسیده به پلیس راه، روبروی نیروگاه برق

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: