یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز؛
کد خبر: ۳۶۳۴۰۳
۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز ۲۲ هزار و ۳۰۰ واحد رشد کرد و به عدد یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد رسید.
////1
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز ۲۲ هزار و ۳۰۰ واحد رشد کرد و به عدد یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد ۷ هزار و ۷۰۰ واحدی، به ۳۷۰ هزار و ۳۵۰ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز سبزپوش شد و ۱۹ هزار و ۸۵۳ واحد را ثبت کرد.

نماد‌های فولاد، کچاد و شپدیس بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. پاکشو، افق و بالبر سه نمادی بودند که مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.

ارزش معاملات بورس امروز به بیش از ۴۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات فرابورس نیز ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود.
 
میثم رادپور، کارشناس بازار سرمایه ارزیابی خود را از تعامل بین بانک مرکزی و بازار سرمایه درخصوص عدم افزایش نرخ اوراق چنین بیان کرد: اساسا قیمت‌گذاری برای اوراق درست نیست و باید اجازه انجام این کار را به بازار داد. به طور نمونه رابطه نرخ بهره با اوراق معکوس است و وقتی عنوان می‌شود که بنا نیست در اوراق خزانه ارزان فروشی صورت گیرد، جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران کمتر می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اکنون برخی از تصمیم‌گیران معتقدند که نباید قیمت را برعهده بازار گذاشت و بهتر آن است تا دولت درباره کنترل آن به اقداماتی دست زند، چنین اظهار نظر‌هایی بازار را نگران خواهد کرد و دود این تفکر به چشم فعالان بازار سرمایه می‌رود.

وی در ادامه افزود: درباره بحث عدم افزایش نرخ اوراق نیاز است تا این نکته مورد توجه قرار گیرد که در صورت تحقق حرکت مورد اشاره با چه روشی بنا است کسری بودجه به جبران درآید، به استقراض از بانک مرکزی خواهد انجامید یا راه‌حل دیگری مدنظر است؟

این کارشناس بازار سرمایه در این خصوص یادآور شد: بدون شک مشکل بازار سرمایه با زور حل نخواهد شد. درست است که برخی اقدامات برای بخشی سود رسان خواهد بود، اما از آنجا که اصولی و اساسی پیش نرفته، برای قسمت دیگری با شر همراه می‌شود. البته به اعتقاد شخصی قیمت سهام اکنون ارزنده است، انتظارات براساس واقعیات نیست.

رادپور در این رابطه تاکید کرد: بازارسرمایه خوب نیازبه یکسری از کار‌ها مانند حل مشکل تحریم دارد، برفرض گفته می‌شود که رابطه قیمت دلار بر بازار سرمایه باید به حذف درآید که این مسئله اصلا ممکن نیست، زیرا در این زمینه تعیین کننده نبودیم که درصدد حذف آن برآییم.

وی در ادامه اضافه کرد: برای بهبود وضعیت سازمان بورس باید دامنه نوسان برداشته شود، علاقه به بازار سرمایه برای کمک به سرمایه‌گذار وجود دارد، ولی کاری که از دست ما بر می‌آید این است که دست در تعیین قیمت‌ها برده نشود و اقدام به جمع‎آوری مداخلات و موانع که بسیار کمک کننده هم خواهد بود در دستور کار قرار گیرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: