خودروی آلتو (Alto LXi) ساخته شرکت ژاپنی سوزوکی با ۴۷ اسب بخار که در بازار هند عرضه میشود و ۴۲۳۴ دلار آمریکا قیمت دارد و البته با گیربکس دستی عرضه میشود که معادل ریالی آن ۹۹ میلیون تومان است را ارزانترین مدل در بازار هندوستان میدانند. این مدل ۴ نفره بوده و ۷۶۲ کیلوگرم وزن دارد و خودرویی به شدت اقتصادی است و فاقد هرگونه تجهیزات اضافه و آپشن میباشد.
مقایسه قیمت این مدل با
خودرویی مانند پژو ۴۰۵ با ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن که ۱۰۶ میلیون تومان قیمتگذاری شده است نشان میدهد شورای رقابت در دوران رضا شیوا قیمتهایی غیرکارشناسی و زیر قیمت تمام شده کارخانه تعریف کرده بود که نتیجه آن زیان انباشته خودروسازان داخلی بوده است به طوری که زیان ایران خودرو و سایپا به مرز ۹۰ هزار میلیون تومان رسیده است.
خودروسازان برای فرار از زیان عملا تولید را متوقف کرده و بر روی مدلهایی متمرکز شده اند که میتوانند با قیمتهایی بیش از قیمت تمام شده به فروش رسانده و حتی با اضافه قیمتگذاری، زیان ناشی از مدیریت رضا شیوا را در تعیین قیمتهای بی منطق در مدلهای پرتیراژ از محل مدلهای لوکس جبران کنند.
آیا نباید رضا شیوا را بازخواست کرد تا توضیح دهد با چه منطقی محاسبه کرده است که قیمت پژو ۴۰۵ با ۱۰۶ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ با ۱۲۰ میلیون تومان منطقی بوده و خودروسازان حاشیه سود منصفانه نیز داشته اند؟
عدم بازخواست مدیران به دلیل فجایعی که میآفرینند یکی از ریشههای مهم ناکارآمدی اقتصادی کشور است.