April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۳۵۱۲
۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
0
اواخر اکتبر انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA) همراه با یازده انجمن صنعتی دیگر هشداری فوری درباره کمبود قریب الوقوع منیزیم صادر کردند.
خطر در کمین خودروسازان اروپایی
چین در حال حاضر به دلیل مشکلات انرژی منیزیم بسیار کمتری تولید می‌کند و این به نوبه خود مشکلات زیادی را برای تولید کنندگان آلومینیوم که محصولات آن‌ها در صنعت خودرو استفاده می‌شود ایجاد کرده است.

«دویچه وله» آلمان گزارش داد، عنصر شیمیایی منیزیم یک ماده خام مهم در ساخت آلیاژ‌های آلومینیوم است که به طور گسترده در تولید خودرو استفاده می‌شود. منیزیم عامل تقویت کننده آلومینیوم است.

چین بر بازار جهانی منیزیم تسلط دارد، اما تولید در ماه‌های سپتامبر و اکتبر به دلیل کمبود مداوم انرژی در این کشور متوقف شده است. در کشور چین اخیرا چندین مورد قطعی برق و جیره بندی طولانی مدت وجود داشته است و پکن از یک سو می‌خواست تقاضای فزاینده جهانی برای محصولات خود را برآورده کند و از سوی دیگر مصرف زغال سنگ خود را کاهش دهد.

با توجه به اینکه چین بیش از ۸۰ درصد منیزیم جهان را تولید می‌کند این محدودیت‌ها به سرعت زنجیره تامین را تحت تاثیر قرار داده است. اتحادیه اروپا به صورت ویژه به این ماده وابسته است و ۹۵ درصد منیزیم آن از چین تامین می‌شود.

اواخر اکتبر انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA) همراه با یازده انجمن صنعتی دیگر هشداری فوری درباره کمبود قریب الوقوع منیزیم صادر کردند.

این انجمن اعلام کرد: ما انتظار داریم تا پایان نوامبر ذخایر منیزیم در اروپا به اتمام برسد. به این ترتیب تنگنا‌ها در تولید، تعطیلی کارخانه‌ها و از دست دادن مشاغل مرتبط نتیجه آن خواهد بود.

"نورسک هیدرو"، یک شرکت تولید کننده آلومینیوم نروژی است که به شدت به تولید منیزیم در چین وابسته است. "هالور مولاند"، معاون ارشد این شرکت در این باره گفته است: ما نگران در دسترس بودن منیزیم هستیم. وی در عین حال گفت که ترکیبی از موجودی ما و تحویل‌هایی که در راه است برای امسال امنیت خوبی به ما می‌دهد.

مولاند همچنین گفت: تولید آلومینیوم برای صنعت خودرو هنوز قطع نشده است. اما اگر قطع برق در چین و محدودیت‌های تولید منیزیم تا سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد ممکن است اوضاع تغییر کند.

در آخرین اجلاس سران شورای اروپایی در بروکسل در اواخر اکتبر هم آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و "آندره بابیش"، نخست وزیر جمهوری چک موضوع کمبود منیزیم را مطرح کردند. این دو مقام اروپایی هر دو بر کشور‌هایی حکومت می‌کنند که صنعت خودرو نقش مهمی در آن‌ها ایفا می‌کند.

به گفته تحلیلگران نبود فلزی که بتواند جایگزینی برای منیزیم در تولید آلومینیوم باشد خطری بزرگ است. علاوه بر این موقعیت مسلط چین در بازار به این مفهوم است که سایر کشور‌های تولید کننده حتی نمی‌توانند خلا موجود در تنگنای مداوم ایجاد شده از طرف چین را جبران کنند.

منیزیم خود به هیچ عنوان کمیاب نیست و بر عکس یکی از ۱۰ عنصر فراوان در پوسته زمین است که در مواد معدنی متعدد و همچنین سبزی برگ گیاهان وجود دارد. اما چین در تولید این عنصر بر دنیا تسلط دارد. از حدود ۱.۰۹ میلیون تن منیزیم تولید شده در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰، ۸۸۶۰۰۰ تن از چین بوده و بعد از آن کشور‌های روسیه و ایالات متحده با ۶۵ هزار تن تولید منیزیم قرار گرفتند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: