کد خبر: ۳۶۳۵۳۸
۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
0
پس از ورود کرونا به بدن سوخت ساز افزایش یافته تعادل عرضه و تقاضا در بدن به هم ریخته و منجر به افزایش فعالیت قلب شده که به مرور زمان می‌تواند نارسایی قلبی نامنظمی ضربان قلب، حمله و سکته قلبی ایجاد کند.
کرونا با قلب چه می‌کند؟

محمود فقیه، متخصص قلب و عروق گفت: پس از گذشت مدت اندکی از شروع پاندمی کرونا، پزشکان متوجه شدند علاوه بر درگیری ریه‌ها، سناریو‌های پیچیده دیگری در مرگ و میر بیماران دخیل است که مرموزانه‌ترین سناریو، کوید۱۹ و سیستم قلب و عروق است.

وی ادامه داد: قابل حدس است که covid ۱۹ در کسانی که از قبل بیماری قلبی عروقی شناخته شده دارند شدیدتر و وخیم‌تر خواهد بود و بر همین اساس انجمن‌های قلب و عروق توصیه به رعایت دقیق‌تر و محتاطانه‌تر پرتکل‌های بهداشتی از جانب این افراد کرده است.

این متخصص قلب و عروق بیان داشت:، اما چه اتفاقی در حال رخ دادن است که مشکلات قلبی را در افرادی که سابقه‌ای از بیماری قلبی ندارند می‌بینیم؟ چند سناریو آشکار شده است.

فقیه گفت: ویروس ممکن است مستقیماً به سلول قلب از طریق اتصال به گیرنده‌های ACE ۲ حمله کرده و باعث ایجاد نارسایی قلب، میوکاردیت و... شود

وی متذکر شد: پس از ورود ویروس و ایجاد بیماری کووید، متابولیسم و سوخت ساز افزایش یافته، تعادل عرضه و تقاضا در بدن به هم ریخته و منجر به افزایش فعالیت قلب شده که به مرور زمان می‌تواند نارسایی قلبی، نامنظمی ضربان قلب و حمله و سکته قلبی ایجاد کند.

این متخصص قلب متذکر شد: سلول‌های ایمنی و التهابی، واکنش شدیدی به نام طوفان سیتوکین در مقابله با این ویروس نشان می‌دهد که در این مسیر ممکن است اعضای سالم بدن مثل قلب و عروق هم متاثر شده دچار عوارض شدیدی بشوند.

فقیه تصریح کرد: قلب انسان سه لایه دارد؛ اگر ویروس لایه بیرونی را به نام پریکارد را درگیر کند منجر به بیماری پریکاردیت و یا تامپوناد می‌شود؛ اگر لایه میانه را درگیر کند منجر به بیماری میوکاردیت و نارسایی قلبی می‌شود و اگر لایه داخل را درگیر کند، منجر به بیماری اندوکاردیت می‌شود.

وی متذکر شد: اگر لایه داخل عروق بدن در اثر التهاب و حمله ویروس دچار آسیب شود بیماری واسکولیت لخته سازی و شروع آبشار انعقادی در بدن می‌شود.

این متخصص قلب یادآور شد: در نتیجه، اگر عروق مغز درگیر شود منجر به سکته مغزی، اگر عروق کروز قلب درگیر شود منجر به سکته قلبی و در صورت درگیری عروق ریه منجر به آمبولی ریه و اگر عروق انسدادی درگیر شود، منجر به ترمبوز شریانی در ریه خواهد شد

فقیه ابراز داشت: علائم قلبی معمولا تنگی نفس، درد قفسه سینه و تپش قلب و سرگیجه است که معمولا با درمان کرونا بهبود می‌یابند؛ البته عوارض قلبی ناشی از سکته قلبی و نارسایی قلبی ممکن است باقی بماند

وی خاطرنشان کرد:آنچه که عوارض قلبی و عروقی را در پاندمی کرونا بیشتر کرده است تاخیر در مراجعه به پزشک و چکاب‌های قلبی است و عوارض قلبی عروقی ناشی از خود بیماری کرونا به مراتب کمتر است.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: