April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۳۶۰۳
۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر صنعت گران صنعت استخراج رمز ارز برق مورد نیاز را خودشان تأمین و تولید کنند، مشکلات تأمین برق در کشور بر طرف خواهد شد.
راهکاری برای تأمین برق مراکز استخراج رمزارز
فناوری بلاک چین و بحث ارز‌های دیجیتال چندین سال است که در ایران مطرح شده است، اما تا به این لحظه شاهد قانون‌گذاری و ساماندهی این فناوری نبوده‌ایم. یکی از مشکلات این صنعت، استخراج قانونی رمز ارز است. اگر جه متولیان توانیر مدعی هستند که مجوز‌های لازم برای استخراج قانونی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است، اما صنعتگران این صنعت نظر مخالف دارند. سامانه بهین یاب بسته است و از مهر ماه تا به امروز مجوزی صادر نشده است. در خصوص این موضوع و سرنوشت طرح مجلس شورای اسلامی برای رمز ارز‌ها گفت‌وگویی با دو نماینده مجلس شورای اسلامی داشتیم که در ادامه مشروح این دو گفتگو را می‌خوانید.


همکاری مجلس و بانک مرکزی برای رمز ارز ملی


غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: طرح رمز ارز‌ها هنوز در کمیسیون تصویب نشده است. بعد از تصویب در کمیسیون برای طرح در صحن علنی، در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت.

مرحبا ضمن اشاره به مشکلات اخذ مجوز برای استخراج رمز ارز اظهار کرد: با قانون‌گذاری در مجلس شورای اسلامی مشکلات صنعت استخراج نیز بر طرف خواهد شد. با قانون‌گذاری صنعت گران در محدوده قوانین فعالیت لازم را انجام خواهند داد.

وی افزود: بحث رمز ارز‌ها بین دستگاهی است و بعد از نهایی شدن قانون، مشخص می‌شود که کدام وزارت خانه متولی این بحث خواهد بود. ارز‌های دیجیتال مرتبط با کار وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت نیرو و وزارت ارتباطات است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره رمز ارز ملی گفت: برای رمز ارز ملی کمیته‌ای تشکیل شده است و از اعضای کمیسون اقتصادی و بانک مرکزی پیرامون رمز ارز ملی اقداماتی را آغاز کرده‌اند.


تأمین برق را به صنعتگران صنعت استخراج واگذار کنیم


جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: ساماندهی صنعت استخراج رمز ارز موضوع مهمی است. تا زمانی که ساماندهی انجام نشود، پنهان بودن این صنعت خطرناک است. مصرف برق در ماینر‌های غیر مجاز هزینه‌های زیادی را برای کشور ایجاد کرده است. اگر به عنوان یک صنعت به بحث ارز‌های دیجیتال نگاه کنیم، خیلی بهتر ساماندهی خواهد شد.

جدی در خصوص تأمین برق برای این صنعت اظهار کرد: اگر صنعت گران صنعت استخراج رمز ارز برق مورد نیاز را خودشان تأمین و تولید کنند، مشکلات تأمین برق در کشور بر طرف خواهد شد. از طریق نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و... امکان تولید و تأمین برق برای آن‌ها وجود دارد. حتی این امکان دارند که بخشی از این انرژی را در صنعت استخراج رمز ارز مصرف کنند و بخشی از انرژی را به شبکه برق کشور بفروشند.

وی افزود: متولی این صنعت باید وزارت صمت باشد. زمانی که استخراج رمز ارز‌ها صنعت نامیده می‌شود، متولی آن هم باید وزارت صمت باشد. زمانی که تجهیزات به کار گرفته می‌شود و انرژی مصرف می‌کند، متولی‌اش مجدداً باید وزارت صمت متولی باشد. البته وزارت اقتصاد و ارتباطات نیز می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.


سرنوشت نا مشخص ارز‌های دیجیتال در ایران


در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که بعد از گذشت ۴ سال و با وجود قرائت گزارش کمیسوین اقتصادی مجلس در صحن علنی ارز‌های دیجیتال هنوز در راهرو‌های پارلمان سرگردان است. موضوع مهم نبود متولی برای این صنعت است. فعالان صنعت استخراج میان تصمیم‌گیری‌های وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت نیرو و وزارت ارتباطات بلاتکلیف هستند و در میان این بلاتکلیف‌ها سودجویان با فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی مشکل‌ساز شده‌اند. از سویی کلاه‌برداران نیز هر روز فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند و با ارائه رمز ارز‌های تقلبی سرمایه مردم را به باد می‌دهند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: