April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۳۶۲۴
۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
0
بازار نفت و انرژی جهان در شرایط کنونی با چالش‌­های بی­‌شماری روبه‌رو است که عربستان سعودی یک روز پس از بی اعتنایی اوپک پلاس به درخواست آمریکا برای عرضه بیشتر نفت، شوک دیگری به بازار وارد کرد و قیمت فروش رسمی همه گرید‌های نفتی خود برای همه خریداران را بالا برد.
سوپریز عربستان در بازار نفت! / رشد منفی سرمایه‌­گذاری­ در سوخت­‌های فسیلی امنیت انرژی را تهدید می‌کند
رئیس هیئت‌عامل اوپک با ابراز نگرانی از رشد منفی سرمایه‌­گذاری­‌ها در سوخت‌های فسیلی اذعان داشت؛ برای مقابله با بر هم خوردن امنیت انرژی جهان، ضروری است گذار انرژی با روند آرام و منظم صورت گیرد، به‌گونه‌­ای که به سود همه تولیدکنندگان، مصرف‌­کنندگان و اقتصاد جهان باشد.

شرکت آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی گرید نفتی سبک عرب لایت برای مشتریان آسیایی در دسامبر را دو دلار و ۷۰ سنت بالاتر از قیمت پایه نفت عمان/دوبی تعیین کرد که بالاتر از افزایش یک دلار و ۴۰ سنتی در نوامبر بود. این شرکت قیمت عرب لایت برای منطقه شمال غربی اروپا را ۳۰ سنت پایین قیمت پایه ICE Brent تعیین کرد و قیمت فروش به آمریکا را یک دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه بالاتر از شاخص ASCI اعلام کرد.
 
تحلیلگران هفته گذشته در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده بودند این تولیدکننده دولتی قیمت‌ها را بین ۵۰ سنت تا یک دلار افزایش می‌دهد.

اوپک پلاس پنج شنبه گذشته درخواست جو بایدن، رییس جمهور آمریکا برای افزایش سریعتر تولید نفت را نادیده گرفت و برنامه قبلی خود برای افزایش تولید روزانه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در ماه میلادی آینده را تصویب کرد. تحلیلگران انتظار دارند بازار نفت در پی این تصمیم اوپک پلاس تا پایان سال با محدودیت عرضه درگیر بماند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اکثر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه قیمت فروش ماهانه را بالاتر یا پایینتر از یک قیمت پایه تعیین می‌کنند. قیمت فروش رسمی آرامکو معیار بازار‌های نفت است و بر روند قیمت گذاری صادرات نفت این منطقه تاثیر می‌گذارد.

مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، امیرحسین زمانی‌نیا در یکصد و پنجاه و نهمین نشست هیئت‌عامل سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) که سه­‌شنبه و چهارشنبه (۱۰ و ۱۱ آبان‌ماه) با حضور نمایندگان کشور‌های عضو اوپک پس از دو سال به‌صورت حضوری در وین برگزار شد، اظهار کرد: بازار نفت و انرژی جهان در شرایط کنونی با چالش‌­های بی­‌شماری روبه‌روست و با وجود آنکه واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا در سطح جهانی در حال افزایش است، نابرابری شرایط واکسیناسیون در کشور‌های فقیر و غنی به شکل گسترده­‌ای منجر به تفاوت شرایط مقابله با کرونا در نقاط مختلف جهان شده است.

وی افزود: در حالی که میزان واکسیناسیون در برخی کشور‌ها به بالاتر از ۸۰ درصد رسیده، این رقم در بعضی دیگر از کشور‌ها کمتر از ۱۰ درصد است و این موضوع به طولانی­‌تر شدن روند مقابله با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان منجر شده است.

نماینده ایران در هیئت­‌عامل اوپک با بیان اینکه همه­‌گیری کرونا در جهان به افزایش فشار‌ها برای سرعت دادن به تحقق اهداف و برنامه­‌های گذار انرژی و اجرای مقررات زیست­‌محیطی منجر شده است، تصریح کرد: عواملی که نتیجه آن، تحول سریع در سیاست­‌های انرژی علیه منابع انرژی فسیلی به‌ویژه در زمینه سرمایه‌­گذاری برای توسعه برداشت از ذخایر فسیلی شده است.

زمانی‌­نیا با اشاره به نشست تغییر اقلیمی کاپ ۲۶ که در شهر گلاسکو اسکاتلند در حال برگزاری است، بر اهمیت تأثیر و نتایج تصمیم‌های این نشست برای آینده صنعت نفت و انرژی جهان تأکید کرد و گفت: ما قویاً نگران این هستیم که رشد منفی سرمایه­‌گذاری‌­ها در حوزه سوخت‌­های فسیلی می‌­تواند به از دست رفتن امنیت انرژی در آینده جهان منجر شود و نوسانات اخیر بازار‌های گاز، زغال‌سنگ و الکتریسیته نشانگر بخشی از این شرایط است.

وی گفت: برای مقابله با بر هم خوردن امنیت انرژی جهان، ضروری است گذار انرژی با روند آرام و منظم انجام شود، به‌گونه­‌ای که به سود همه تولیدکنندگان، مصرف­‌کنندگان و اقتصاد جهان باشد.

نماینده ایران در هیئت‌عامل اوپک در این نشست از محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل و دبیرخانه اوپک برای تهیه به‌موقع و کامل گزارش‌­های نشست هیئت‌­عامل و همکاری با کشور‌های عضو برای برگزاری این جلسه به‌صورت حضوری قدردانی کرد.

تصویب متن دستور نشست گذشته، پیگیری اجرای تصمیم‌های نشست پیشین هیئت عامل و تصمیم‌های نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، گزارش‌­های مالی سال ۲۰۲۱، برنامه کاری و بودجه پیشنهادی برای سال ۲۰۲۲، گزارش دبیرکل از آخرین اقدام‌ها و فعالیت­‌های دبیرخانه در فاصله نشست قبل هیئت عامل (اردیبهشت ۱۴۰۰) تاکنون و دیگر مسائل تحقیقاتی و اداری دبیرخانه، در این نشست مطرح و از دبیرخانه خواسته شد گزارش‌­های مربوطه در هر بخش را ارائه کند. همچنین مقرر شد دبیرخانه اوپک اقدام‌های لازم متناسب با دیدگاه‌ها و ملاحظات ارائه شده از سوی اعضای هیئت‌عامل را در دستور کار قرار دهد و هیئت‌عامل اوپک را از نتایج اقدام‌های خود مطلع کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: