کد خبر: ۳۶۳۶۹۵
۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
0
اگر برای عرضه خودرو در بازار قرعه کشی انجام نشود، چه خواهد شد؟ دبیر انجمن خودروسازان معتقد است که قرعه کشی یک روش غلطی در صنعت خودرو است و باعث شده ۴ میلیون میلیارد تومان پول سرگردان در جامعه وجود داشته باشد.
حذف قرعه کشی چه تاثیری بر قیمت خودرو دارد؟
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان بیان کرد: وقتی اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار ۱۵۰ میلیون تومان است، هر شرایطی برای فروش بگذارند باز هم افرادی هستند که قوانین آن را دور بزنند و به فکر دلالی باشند. برای کاهش این اختلاف قیمت باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود. در دهه ۷۰ این مشکل وجود داشت، یعنی اختلاف قیمت زیاد بود و گفتند خودرو در حاشیه بازار به فروش رود که باعث شد قیمت تک نرخی شود.


خدمات پس از فروش خودرو


دبیر انجمن خودروسازان گفت: یک شرکت استاندارد بازرسی داریم که خدمات پس از فروش خودرو را رصد می‌کند، یعنی به فردی که خودرو را خریده است بعد از ۴ ماه تماس می‌گیرند که از مشکلات خودرو مطلع شوند که ۸۰ درصد آن‌ها می‌گویند خودرو را فروخته اند، یعنی نشان می‌دهد در قرعه کشی ۸۰ درصد پول‌های سرگردان در بازار است و تنها راه این است که اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به فروش رود.

نعمت بخش گفت: باید کمک کرد تا تولید خودرو‌های خودرسازان افزایش باید و اجازه دهند قطعه سازان قطعه به خودروسازان برسانند. یک دستگاه پژو پارس در کارخانه ۱۴۰ میلیون تومان است که در بازار بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد یعنی بلیط هر کس برنده شود بیش از ارزش خودرویی که خریده به دست می‌آورد و نشان می‌دهد کارخانه ۱۴۰ میلیون تومان روی همان خودرو زیان می‌کند.

او تشریح کرد: باید اجازه دهند که خودرو در حاشیه بازار به فروش می‌رود؛ اگر خودرو در بازار ۳۰۰ میلیون تومان است، در کارخانه هم ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رود. اینگونه ۸۰ درصد تقاضای کاذب کنار می‌رود. چون تقاضا کم می‌شود هفته‌ای ۵ میلیون تومان قیمت خودرو کاهش می‌یابد و ظرف ۳ ماه خودرو تک نرخی می‌شود و همان پژو پارس هم در کارخانه و هم در بازار به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد.


رانت و فساد


او با تاکید بر اینکه هر کالایی ۲ نرخی باشد باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود، این اختلاف قیمت باعث حجوم مردم می‌شود. امسال به تولید یک میلیون و ۱۰۰ دستگاه خواهیم رسید و اکنون روز به روز توان خودروساز رو به کاهش است.

او گفت: اکنون بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد یعنی توان خودروساز روز به روز کم می‌شود و نمی‌توانیم مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: