April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۴۰۳۶
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
0
یک سناتور جمهوریخواه آمریکا، «جو بایدن» را بی‌کفایت‌ترین رئیس جمهور به ویژه در زمینه سیاست خارجی خواند.
 

یک سناتور جمهوریخواه آمریکا چهارشنبه شب به وقت تهران، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را «بی‌کفایت ترین» رئیس جمهور دوران زندگی خود به ویژه در سیاست خارجی خواند.

«لیندسی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی در گفتگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت که بایدن حتی از «جیمی کارتر» رئیس جمهور پیشین آمریکا نیز بدتر است و این به ویژه بعد از خروج از افغانستان درباره او صدق می‌کند.

لیندسی گراهام در این مصاحبه گفت ارتش به بایدن گفت که اگر همه نیرو‌های ما را خارج کنید، اگر پایگاه هوایی «بگرام» را ترک کنیم، نمی‌توانیم از آنچه باقی مانده دفاع کنیم و این مکان فرو خواهد ریخت.

وی افزود که جو بایدن بی‌کفایت‌ترین رئیس جمهور ادوار زندگی او در زمینه سیاست خارجی و حتی بدتر از جیمی کارتر بوده است. بایدن ماهیت جنگ با تروریسم را درک نمی‌کند.

گراهام افزود: «بایدن معتقد است که ما می‌توانیم از این مناطق عقب نشینی کنیم و در امنیت خواهیم بود.»

لیندسی گراهام نزدیکترین متحد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا اخیرا در جلسه‌ای در سنا اخیرا گفت که وی بی‌صبرانه منتظر است تا ترامپ وارد رقابت‌های انتخاباتی شود.

«مارشا بلک‌برن»، قانونگذار جمهوریخواه مجلس سنا به تازگی با صدور بیانیه‌ای در خصوص خروج آمریکا از افغانستان و انتقاد از این مسئله گفت: «اکنون وقت مسئولیت‌پذیری است و این مقوله، باید از کسانی آغاز شود که برنامه‌ریزی‌های شکست‌خورده‌شان این حملات را رقم زد. جو بایدن، کامالا هریس، آنتونی بلینکن، لوید آستین و مارک میلی باید همکی استعفا دهند یا منتظر استیضاح و عزل از قدرت باشند.»

ده‌ها نماینده جمهوری‌خواه دیگر در کنگره نیز همین خط را دنبال کرده و خاطرنشان کرده‌اند که وقت استعفای بایدن فرا رسیده است.

تصمیمات رئیس‌جمهور ایالات متحده برای خارج کردن عجولانه و بی‌برنامه نظامیان این کشور از افغانستان که منجر به سقوط دولت کابل و تسلط طالبان شد در میان افکار عمومی مردم آمریکا هم صورت جالبی نداشته است. نظرسنجی که اخیرا توسط گروه «ترافالگار» انجام شده، نشان داد که ۶۹ درصد از مردم آمریکا از تصمیمات بایدن درخصوص افغانستان و خروج از این کشور ناراضی هستند و فقط ۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد او را تایید می‌کنند.

بایدن دو ماه قبل هم به رغم برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا که از تصرف قریب‌الوقوع کابل بعد از خروج نظامیان آمریکایی خبر می‌داد، مدعی بود که ۷۵ هزار طالب در مقابل ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان که آمریکا آن‌ها را مانند هر ارتش مجهزی در جهان آموزش داده و تجهیز کرده شانسی برای موفقیت ندارند.

‌رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی بامداد جمعه (۶ شهریور/ ۲۷ اوت) گفته بود که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا احتمال وقوع چنین حمله‌ای هنگام تخلیه نیرو‌های آمریکایی را پیش‌بینی کرده بودند. او با وجود این گفت که عملیات تخلیه در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت.

بایدن، علی‌رغم آنکه چند هفته قبل‌تر گفته بود که ساختار امنیتی افغانستان قادر به دفاع از این کشور در برابر هجوم احتمالی طالبان خواهد بود، در یک سخنرانی از عملکرد نیرو‌های امنیت ملی افغانستان ابراز تأسف کرد.

در حالی که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شده بود، بایدن همچنین مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: