کد خبر: ۳۶۴۰۸۷
۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
0
مهدی پازوکی گفت: مخالفان برجام و کسانی که تحریم را نعمت می‌دانند باید توجه کنند که بزرگترین اشتغالزایی در سال‌های اخیر پس از اجرای برجام اتفاق افتاد.
۱.۵ میلیون نفر از بازار کار خارج شدند
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در کلاب هاوس مدعی شد: با موضوع وعده اشتغال دو میلیونی واقعیت یا سراب، گفت: بالاترین نرخ اشتغالزایی طی ١۶ سال اخیر در ایران به سال ١٣٩۶ تعلق دارد؟!

وی با اشاره به اینکه این آمار باید از سوی مخالفان برجام مورد تحلیل قرار گیرد، اضافه کرد: در حقیقت دوستان مخالف برجام باید توضیح دهند در برابر این آمار چه توضیحی دارند چرا که حتی از منظر اشتغالزایی اهمیت برجام روشن است.

وی با استناد به گزارش رسمی سازمان برنامه و بودجه درباره اشتغال گفت: در گزارشی که تحت عنوان آمار اقتصادی در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است، مشخص است بهترین خالص ایجاد اشتغال به سال ١٣٩۶ تعلق دارد. در این سال ۷۶۴ هزار نفر شاغل شدند و این قابل توجه دوستانی است که از برجام می‌ترسند. وی در توضیح این مطلب ادامه داد: این نشان می‌دهد برجام به نفع منافع ملی ایران است.

پازوکی با اشاره به اینکه پس از کرونا، حدود یک میلیون و ۱۰ هزار نفر از بازار کار خارج شدند، گفت: جدا از این، مجموعا کسانی که به دلیل تحصیل از بازار کار خارج شده‌اند یا زنانی که خانه دار مانده اند، به ۱.۵ میلیون نفر می‌رسند.

وی با تاکید بر اینکه این اطلاعات تا پایان سال ۱۳۹۹ است، گفت:در پایان آن سال ایران ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغل و ۲.۵ میلیون بیکار داشته است که جمع آن‌ها ۲۵.۷ میلیون نفر جمعیت فعال می‌شود.

به گفته وی عرضه نیروی کار نیز ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است. وی گفت:اگر نرخ رشد اقتصادی حدود ۳.۵ تا ۴ درصد باشد، باید حدود ۵۰۰ هزار شغل در سال ایجاد شود و برای اینکه اشتغال یک میلیونی داشته باشیم به حداقل نرخ رشد هشت درصدی نیاز داریم و من معتقدم این بسیار بعید است.


بدنه کارشناسی ایران تضعیف شد


استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اینکه در سال آینده رشد بالای اقتصادی ممکن نیست، گفت: اگر سلامت اقتصادی را به اقتصاد برنگردانیم و به این شکل انتسابات در بدنه مدیریت ادامه دهیم، اتفاق خوبی رخ نمی‌دهد.

پازوکی گفت: متاسفانه بدنه کارشناسی کشور افت پیدا کرده و بعید است با این مدیریت بسته اشتغال موجود را حفظ شود.

او گفت: سئوال این است در سال‌هایی که درآمد‌های نجومی نفتی داشتیم یعنی سال ۸۴ تا ۹۰ چرا شغل ایجاد نشد.

او با اشاره به کاهش شدید سرمایه گذاری در شرایط موجود، گفت:سرمایه گذاری در سال ۱۳۹۹ به قیمت‌های ثابت به اندازه ۵۰ درصد سرمایه گذاری در سال ۹۰ است. وقتی میزان سرمایه گذاری به قیمت‌های واقعی کاهش می‌یابد، عینا بازار کار تاثیر می‌گیرد.

او گفت: این نکته قابل توجه کسانی است که تحریم را نعمت می‌دانندو از اقتصاد بسته دفاع می‌کنند و کشور را عقب می‌دانند.

به گفته وی با این فرمان امکان ندارد بتوانیم شاگرد اول منطقه شویم.

پازوکی افزود: بالاترین درآمد ارزی در تاریخ ایران متعلق به دولت محمود احمدی نژاد است. از قرارداد دارسی تا سال ۱۳۲۰، ۵۰۰ میلیون دلار نفت فروختیم و از شهریور ۲۰ تا انقلاب ایران ۱۳۶ میلیارد دلار نفت فروخته شده است، اما از ابتدای انقلاب ۵۷ تا پایان دولت احمدی نژاد ۱۱۰۰ میلیارد دلار نفت فروختیم که ۶۰۰ میلیارد دلارش مربوط به دولت آقای احمدی نژاد است.

این استاد اقتصاد ادامه داد: درآمد ارزی دولت روحانی یک سوم درآمد احمدی نژاد بود.

وی گفت:اگر تا دیروز برخی عدم هماهنگی را مانع کار می‌دانستند امروز همه ارکان‌ها از دولت تا مجلس و قوه قضاییه همه همسو هستند.

او به ضرورت حل مشکل تحریم اشاره کرد و گفت:ماذبا این وضعیت نمی‌توانیم کاری کنیم. اقتصاد در گرو سیاست خارجی است و سیاست خارجی باید در خدمت توسعه و پیشرفت کشور شود.

او گفت:برآورد‌ها نشان می‌دهد ایرانیان مقیم خارج بین ۴٠٠ تا ٨٠٠ میلیارد دلار ثروت دارند و ۱۰ درصد این عدد می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: