April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۴۱۱۶
۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
0
رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها یونان را به پایگاه نظامی خود تبدیل کرده‌اند، گشت‌های دریایی یونان را به رفتاری با پناهندگان متهم کرد.
اردوغان: آمریکا یونان را به پایگاه نظامی خود تبدیل کرده است
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه گفت، آمریکایی‌ها یونان را به پایگاهی نظامی برای خود تبدیل کرده‌اند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» اردوغان با اشاره به تأسیسات نظامی مختلف آمریکا در منطقه «الکساندروپلیس» یونان در مجاورت مرز‌های ترکیه گفت، آمریکایی‌ها این کشور را به پایگاه نظامی تبدیل کرده‌اند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: «یونانی‌ها با سوراخ کردن قایق‌های پناهجویان، آن‌ها را به مرگ محکوم می‌کنند. ما تمام شواهد مربوط به کار‌های آن‌ها را داریم».

اردوغان در ادامه گفت: «می‌توانید با متهم کردن ترکیه، جهان را فریب دهید، اما نمی‌توانید ما را فریب دهید».

او با متهم کردن همتای یونانی خود به دروغ‌گویی درباره بحران پناهجویان گفت: «گفتن اینکه بحران پناهجویان در ترکیه ریشه دارد، ناسپاسی است».

ترکیه و یونان چند سال است که بر سر اسکان پناهجویان دچار تنش هستند. یونان با متهم کردن گشت‌های دریایی به رفتاری شبیه به دزدان دریایی، مدعی است که آن‌ها قایق‌های حامل پناهجویان را به سمت یونان می‌برند.

در مقابل دولت ترکیه، گشت دریایی یونان را به رفتار غیر انسانی و مغایر قوانین بین‌المللی علیه پناهجویان آسیب‌پذیر از جمله زنان و کودکان متهم می‌کند.

این دو متحد ناتو، در زمینه‌های دیگری از جمله حق اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه و حاکمیت بر بخش‌هایی از قبرس دچار تنش هستند.

ترکیه در این میان از یک‌سو عضو ناتو بوده و از سوی دیگر اقدام به خرید سامانه پدافند روسی اس-۴۰۰ کرده است. اقدامی که خارج شدن ترکیه از برنامه ساخت جنگنده اف-۳۵ و تحریم‌هایی علیه این کشور را به‌همراه داشته است.

ترکیه همچنین در تنش‌های اخیر میان لیتوانی، لتونی و لهستان با بلاروس، اقدام به موضع‌گیری علیه متحد روسیه کرده است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وزارت امور خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مشاهده این‌کهدر قبال عبور غیرقانونی شهروندان کشور‌های ثالث از خاک بلاروس به کشور‌های متحد ما، لیتوانی، لتونی و لهستان اقدامات لازم انجام نمی‌شود و آن‌ها در شرایط دشواری در نواحی مرزی به‌سر می‌برند، ما را غمگین کرده است».

در این بیانیه آمده است، «این مشکل چند بُعدی» می‌تواند رژیم بین‌المللی محافظت از پناهجویان را که در کنوانسیون ژنو طرح شده، تخریب کند.

وزارت امور خارجه ترکیه با بیان این ادعا که این کشور میزبان بیشترین تعداد پناهجویان در جهان است، مقابله با مهاجرت‌های غیرقانونی را خواستار شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: