April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۴۲۲۱
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸
0
معاون اول نخست وزیر و وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی پیشنهادی مبنی بر تاسیس صندوق مشترک توسعه اقتصادی دو کشور ارائه داد.
پیشنهاد قرقیزستان به ایران برای تاسیس صندوق مشترک توسعه اقتصادی

«دنیر امان گلدی‌یف» معاون اول نخست وزیر و وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان در دیدار با «رستم قاسمی»، وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام تشکر از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به استقلال قرقیزستان، با اشاره به پیشنهاد کشورمان مبنی بر تشکیل کمیته فنی برای بررسی و پیگیری مصوبات گذشته کمیسیون همکاری مشترک دو کشور، افزود: زمینه‌های زیادی برای همکاری دو طرف در حوزه اقتصادی وجود دارد و برای تحقق این همکاری‌ها تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

وی با بیان اینکه استفاده قرقیزستان از بندرعباس، توسعه همکاری در حوزه کشاورزی و مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های فنی و مهندسی قرقیزستان مهم‌ترین موضوعات مورد توجه طرفین است، افزود: قرقیزستان پیشنهاد می‌کند که صندوق مشترک توسعه اقتصادی به منظور حمایت از پروژه‌های مشترک دو کشور تاسیس شود.

گلدی‌یف ادامه داد: این یک تجربه آزموده شده است و اکنون در قرقیزستان صندوق‌های مشترک توسعه اقتصادی با روسیه، ازبکستان و مجارستان تاسیس شده و نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان با اشاره به زمینه‌های گوناگون همکاری دو کشور گفت: امکان ورود کالا بدون عوارض گمرکی به قرقیزستان وجود دارد و این فرصت خوبی در اختیار تجار و فعالان اقتصادی ایرانی می‌گذارد که بتوانند کالا‌های خود را از طریق قرقیزستان به سایر کشور‌ها صادر کنند.

وی ضمن اعلام حمایت از افزایش پرواز‌ها بین دو کشور ادامه داد: این اتفاق می‌تواند امکانات خوبی برای فعالان اقتصادی دو کشور فراهم کند، ضمن اینکه می‌تواند به توسعه مشترک گردشگری منجر شود.

تاکید بر همکاری ریلی ایران و قرقیزستان

هم چنین وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست مشترک با معاون اول نخست وزیر و وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری قرقیزستان، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت همکاری‌های مشترک دو کشور، گفت: امروز میزبان وزیر امور اقتصاد کشور دوست و برادر قرقیزستان بودیم و با حضور وی نشستی مشترک برگزار شد. موضوعات مختلفی از جمله ترانزیت به عنوان یک موضوع مهم و اساسی بین دو کشور در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز از بندرعباس امکان دسترسی مستقیم به وسیله ریل تا قرقیزستان فراهم است. این دسترسی یکی از موضوعات مهمی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزیر اقتصاد قرقیزستان تصمیم گرفت بعد از ظهر امروز به بندر عباس رفته و از بندر شهید رجایی بازدید کند.

قاسمی افزود: همکاری ریلی دو کشور موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند امکان دسترسی راحت‌تر ایران به کشور چین را نیز فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این نشست همچنین موضوعات مختلفی از جمله تجارت، سرمایه گذاری مشترک، ایجاد صندوق مشترک مالی دو کشور و سرمایه‌گذاری طرفین در ایران و قرقیزستان مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: