خانواده اولین و مهم ترین بخش از جامعه است که افراد به محض تولد به آن ورود پیدا می کنند، از آن تاثیر می گیرند، در میان افراد خانواده رشد می کنند و همیشه تحت تاثیر شرایط و فضای آن خواهند ماند. از این رو همواره نسبت به این نهاد توجه ویژه ای وجود داشته است. روانشناسان، مذهبیون، جامعه شناسان، حقوقدانان و حتی سیاست در خدمت این نهاد اثرگذار بوده تا افراد در فضای سالم و عاری از تنش شخصیت پیدا کنند. اغلب مشکلات خانوادگی می‌توانند به دعاوی منجر شوند که پای افراد را به دادگاه ها، دادسرا ها و مراجع قضایی باز کند تا افرادی که در حل مشکلات فردی خود ناتوان مانده اند به حق و حقوق خود دست یابند؛ هر چند ممکن است زخم های ناشی از دعاوی خانوادگی حتی بعد از آن هم التیام نیابند. در این میان مهم ترین نکته ای که می‌تواند به روند درست رسیدگی به دعاوی خانوادگی کمک کند، این است که به یک وکیل خانواده مراجعه کنیم تا علاوه بر این که از تنش ها و سردرگمی های رسیدگی به یک دعوا در دادگاه ها دور بمانیم، از ورود صدمه های بیشتر پرهیز کنیم.

حل مسائل مربوط به خانواده توسط وکیل خانواده چگونه انجام می‌شود؟

وکیل خانواده چه وظایفی دارد؟

وکیل خانواده پایه یک وظیفه دارد تا به موکل خود در راستای پرونده مطروحه مشاوره داده و به او راهکارهای مناسبی جهت طی کردن روند دعوا ارائه کند. علاوه بر این وکیل خانواده باید اسناد و مدارکی که لازم است موکل در پرونده خود آماده داشته باشد را به او اعلام کند تا ضمیمه دادخواست کرده و دادخواست را به دادگاه ارائه داده و با توجه به وکالت نامه موجود اختیار عمل خواهد داشت. وکیل دادگاه خانواده باید به جای موکل خود یا همراه با او در جلسات دادگاه حضور پیدا کند و دفاعیات لازم را به محضر دادگاه برساند.

مزایای راهنمایی گرفتن از وکیل خانواده 

هرچند الزامی به اخذ وکیل در همه امور حقوقی نیست، اما گرفتن وکیل در هر صورت خالی از لطف نیست و به پیشبرد هرچه بهتر موضوع مطرح شده کمک فراوانی می‌کند. از جمله مزایای داشتن وکیل خانواده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • نیازی به حضور خواهان یا خوانده در مراجع قضایی نیست، زیرا ممکن است هریک از طرفین دعوا به هر دلیلی علاقه ای به حضور در مراجع قضایی را نداشته باشند از جمله به دلیل رو به رو شدن با طرف دیگر دعوی و یا به سبب شغلی که دارند وقت نداشته باشند در این مراجع حضور داشته باشند، بنابراین وکیل می‌تواند به نمایندگی در محاکم و مراحل دادرسی حضور پیدا کند و رسیدگی لازم را به بهترین نحو انجام دهد.
  • وکالت جهت خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول، یا شرکت در جلسات مهم شرکت جهت مزایده یا سرمایه گذاری به نمایندگی از شخص اصیل.
  • ارائه مشاوره در امور و مسائل حقوقی به هر یک از افراد خانواده طبق قرارداد منعقد شده تحت عنوان وکیل خانواده و به عهده گرفتن وکالت هنگام بروز مشکلات احتمالی در امور کیفری، دعاوی خانوادگی و حقوقی، از جمله وظایف وکیل خانواده می‌باشد.

حل مسائل مربوط به خانواده توسط وکیل خانواده چگونه انجام می‌شود؟

امور حقوقی خانواده شامل چه مواردی می‌شود؟

مطابق ماده 4 قانون حمایت خانواده مصوب 91 رسیدگی به امور زیر در صلاحیت دادگاه خانواده است که مصادیقی از امور مربوط به خانواده است:

  • نکاح دائم، موقت و اذن در نکاح
  • نامزدی و خسارات ناشی از برهم ‌ زدن آن
  • شروط ضمن عقد نکاح
  • اجازه ازدواج مجدد زوج
  • استرداد جهیزیه و دعاوی مرتبط با آن
  • مهریه
  • نفقه زوجه و اجرت المثل ایام زوجیت
  • طلاق، رجوع، فسخ و انفساخ نکاح، بذل مدت و انقضای آن
  • تمکین و نشوز
  • حضانت و ملاقات طفل
  • امور راجع به غایب مفقودالاثر
  • سرپرستی کودکان بی سرپرست
  • تغییر جنسیت

پرکاربردترین موضوعاتی که توسط وکیل خانواده مطرح می‌شود شامل چه مواردی است؟ 

از جمله امور مربوط  به خانواده که بیشترین مراجعه کننده را دارد، می‌توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

  • ازدواج: مطابق ماده 1071 قانون مدنی هر بک از زن و مرد می‌تواند برای عقد نکاح وکالت به غیر دهد. همچنین در ادامه مواد قانون مدنی گفته شده است، زمانی که وکالت برای نکاح به طور مطلق داده شود وکیل نمی‌تواند موکل را به ازدواج خود درآورد مگر اینکه موکل هنگام عقد وکالت صریحا قید کند مرا به عقد نکاح با دیگری درآور، ولو به نکاح خودت. همچنین گفته شده اگر وکیل از حدود اختیارات خود خارج شود به طوری که موکل قید کرده باشد با مهریه 100 سکه حاضر به نکاح است اما وکیل وی را با شخصی با مهریه 200 سکه به عقد نکاح درآورد، در این صورت نکاح غیر نافذ خواهد بود و موکل اختیار دارد که عقد را با همان شرایط تنفیذ کند یا فسخ کند.
  • طلاق: هنگام نکاح زن و مرد ممکن است ضمن عقد وکالت حق طلاق به زن داده شود اما این باعث نمی شود تا مرد از حق طلاق ساقط شود، همچنین مرد می‌تواند وکالت طلاق را به شخص ثالثی بدهد تا در صورت نبود وی یا وقتی که خارج از کشور است بتواند از همسرش طلاق بگیرد، از آن جایی که متن وکالت طلاق از اهمیت بالایی برخوردار است، زن نیز هنگام گرفتن وکیل برای طلاق باید دقت لازم را داشته باشد که وکالت با مهریه به وکیل بدهد و یا وکالت بدون مهریه.
  • مهریه: با وکالت در مهریه، وکیل می‌تواند از آسان ترین راه، یعنی از طریق اجرای ثبت و با توجه به این مهریه، مهرالمتعه است یا مهرالمسمی یا مهرالمثل و یا مهرالسنه رسیدگی لازم و دقیق تر را جهت احقاق حق به عمل آورد.
  • نفقه: با انعقاد عقد نکاح زن مستحق دریافت نفقه از شوهر است مگر این که نشوز و عدم تمکین وی اثبات شود، اثبات ناشزه یا غیر ناشزه بودن زن و یا گرفتن نفقه ی زن از شوهر بهتر است که به وکیل خانواده سپرده شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: