کد خبر: ۳۶۴۴۶۷
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
0
کشف تله‌های سرد در قطب جنوب ماه نشان دهنده احتمال وجود کربن دی اکسید جامد در کره ماه است.
کشف تله‌های سرد دی اکسید کربن برای اولین بار در ماه
پس از دهه‌ها عدم قطعیت، محققان وجود تله‌های سرد دی اکسید کربن در ماه را تأیید کردند که احتمالا می‌توانند حاوی دی اکسید کربن جامد باشند. این کشف احتمالاً تأثیر زیادی در شکل‌دهی ماموریت‌های آینده بر روی ماه خواهد داشت و می‌تواند بر امکان‌پذیری فرستادن یک ربات یا انسان در ماه تاثیر بگذارد.

در قطب‌های ماه در مناطقی که دائما در سایه هستند، دما از سردترین مناطق پلوتون نیز کمتر است و امکان شکل‌گیری تله‌های سرد دی اکسید کربن به وجود می‌آید. در این تله‌های سرد، مولکول‌های دی اکسید کربن می‌توانند یخ بزنند و حتی در اوج دما به شکل جامد باقی بمانند.

کربن دی اکسید جامد

اگرچه وجود تله‌های سرد برای سال‌ها توسط دانشمندان سیاره‌شناسی پیش‌بینی می‌شد، اما این کشف جدید اولین باری است که حضور تله‌های سرد دی‌اکسید کربن در ماه را با دلیل محکمی تایید می‌کند.

کمک کربن دی اکسید جامد به فضانوردان در ماموریت های ماه

مساحت کل این تله‌های دی اکسید کربن در مجموع ۲۰۴ کیلومتر مربع است که بزرگترین منطقه در دهانه آموندسن جایگاه یک تله ۸۲ کیلومتر مربعی است. در این مناطق، دما به طور مداوم زیر ۶۰ درجه کلوین (حدود منفی ۳۵۲ درجه فارنهایت) باقی می‌ماند.

به گفته محققان، وجود تله‌های سرد دی اکسید کربن، وجود دی اکسید کربن جامد را در ماه تضمین نمی‌کند، اما این احتمال  وجود دارد که طی ماموریت‌های آینده بتوان دی‌اکسید کربن منجمد را در آنجا پیدا کرد.

تله‌های سرد دی اکسید کربن

اگر واقعا دی اکسید کربن جامد در این تله‌های سرد وجود داشته باشد، می‌توان از آن به روش‌های مختلفی استفاده کرد. کاوشگران فضایی آینده می‌توانند از این منبع در تولید فولاد و همچنین سوخت موشک و مواد زیستی استفاده کنند که هر دو برای حضور پایدار ربات یا انسان در ماه ضروری هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: