April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۴۴۷۴
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
0
ضرابی گفت: در آینده نزدیک قصد داریم اولین پالایشگاه محصولات زایمانی را راه‌اندازی کنیم.
راه‌اندازی اولین پالایشگاه محصولات زایمانی در آینده نزدیک
مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون بندناف رویان اظهار کرد: به هر سلولی که ۲ ویژگی خاص ایجاد سلول مشابه و تمایز پیدا کردن به سلول دیگر را داشته باشد، سلول بنیادی گفته می‌شود ما در ارگان‌های مختلف و بافت‌های بدن، سلول بنبادی خاص خود را داریم سلول‌های بنیادی منابعی از جمله مغز استخوان، خون محیطی بوده که یکی از منابع مهم تهیه سلول بنیادی که اخیر مورد توجه قرار گرفته، خون بندناف است که به عنوان یک زباله بیولوژیک محسوب می‌شد، اما امروزه به عنوان یک منبع ارزشمند از سلول‌های بنیادی امکان جمع آوری و نگهداری آن برای در مان بیماری‌ها وجود دارد.

او افزود: به دلیل اینکه سلول غالب ما در خون بند ناف، سلول بنیادی خون ساز است بیشتر در بیماری‌هایی که منشا خونی دارند مانند انواع سرطان‌های خونی، بیماری‌های تالاسمی، کم خونی‌های مادر زادی و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی که سر دسته بیماری‌هایی است که امکان درمان برای آن‌ها وجود ندارد استفاده می‌شود.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با اشاره به پیوند اظهار کرد: در پیوند سلول‌های بنیادی، ذخیره سازی سلول‌های بنیادی و فراهم بودن شرایط پیوند دو نکته هائز اهمیت است و باید به آن توجه شود. ما در ذخیره سازی سلول‌های بنیادی توانایی ذخیره سلول‌های مغز و استخوان، سلول‌های محیطی و سلول‌های بند ناف را داریم.

او ادامه داد: هدف از پویش همدلی افزایش ذخایر بانک سلول‌های بنیادی خون ساز اعم از خون بند ناف، مغز استخوان و خون محیطی و فراهم کردن شرایط برای پیوند به بیماران نیازمند است. اعضای بانک بند خون ناف رویان در حال حاضر ۱۷۰ هزار نفر است که نمونه خون بند ناف آن‌ها را ذخیره سازی کردیم.

ضرابی تصریح کرد: منابع سلول‌های بنیادی متعدد است و به جز خون بند ناف، مغز استخوان و خون محیطی، در حال حاضر امکان استخراج سلول‌های بنیادی خاص از خود بافت بند ناف وجود دارد که در بیماری‌های غیر خونی مانند بیماری‌های عصبی، فلج مغزی طفال، اوتیسم، آرتروز، سکته‌های قلبی از این سلول‌ها استفاده می‌شود.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان با اشاره به منابع جدید سلول‌های بنیادی اظهار کرد: هر روز منابع جدیدتری مانند دندان شیری نیز به عنوان منابع استخراج سلول‌های بنیادی شناخته می‌شود. امروزه مشخص شده است که ریشه دندان عقل و دندان شیری نیز سلول بنیادی دارند که اگر جمع آوری شوند سلول‌هایی هستند که قدرت تمایزی و تخصصی شدن به سلول‌های عصبی را دارند. امروزه بیش از ۳۰ محصول شناسایی شده است که اگر خون و بافت بند ناف و پرده‌هایی که جنین را احاطه کرده اند فراوری شوند می‌تواند محصول ارزشمندی در حوزه پزشکی باشد. در آینده قصد داریم اولین پالایشگاه محصولات زایمانی را راه‌اندازی کنیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: