April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

اگر شما نیز اهل سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه هستید حتما نام ارز دیجیتال را بسیار شنیده‌اید. در واقع هدف از ایجاد این ارزها جلوگیری از جعل و کلاهبرداری ارزی می‌باشد. بنابراین اگر می‌خواهید رمز و راز این ارز نوپا را بدانید و در آن سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

صرافی نیل ، همه آنچه باید در مورد ارز دیجیتال بدانید

ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

پول دیجیتال یا ارز دیجیتال به هر وسیله پرداختی اطلاق می‌شود که به شکل کاملا الکترونیکی وجود داشته باشد. پول دیجیتال از نظر فیزیکی مانند اسکناس دلار یا سکه قابل لمس نیست و با استفاده از سیستم‌های آنلاین محاسبه و انتقال پیدا می‌کند. به عنوان مثال یکی از انواع شناخته شده پول دیجیتال، بیت کوین می‌باشد. 

به عبارت دیگر ارزهای دیجیتال، ارزهایی هستند که فقط با کامپیوتر یا تلفن‌همراه می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. زیرا فقط به صورت الکترونیکی وجود دارند. ارزهای دیجیتال معمولی نیازی به واسطه ندارند و اغلب ارزان‌ترین روش برای معامله ارز به شمار می‌روند.

 

ارز دیجیتال را بیشتر بشناسید

امروزه نوعی از ارز دیجیتال به شکل پول نقد در حساب‌های بانکی آنلاین در جامعه وجود دارد. این پول نقد را می‌توان برای دیگران ارسال و یا از آن‌ها دریافت کنید. همچنین از آن برای معاملات آنلاین استفاده می‌شود.

صرافی نیل ، همه آنچه باید در مورد ارز دیجیتال بدانید

آیا ارز دیجیتال پول واقعی است؟

ارزهای دیجیتال که به‌عنوان ارزهای مجازی  نیز شناخته می‌شوند نوعی پول الکترونیکی هستند ولی آنها از نظر فیزیکی به عنوان سکه یا اسکناس وجود ندارند. هر کسی می‌تواند یک ارز دیجیتالی ایجاد کند. بنابراین در هر زمان ممکن است هزاران ارز دیجیتال در گردش باشد.

 

با مزایا و معایب ارز دیجیتال آشنا شوید

مانند تمام فناوری‌ها، ارزهای دیجیتال برخی از مشکلات مرتبط با پول قدیمی را حل می‌کنند. اما مزایا و معایبی نیز دارند که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم:

 

مزایای ارز دیجیتال

در ابتدا به مزایای آن می‌پردازیم:

  • ارز دیجیتال زمان تراکنش‌ها را سرعت می‌بخشد. زیرساخت سیستم مالی مدرن از شبکه پیچیده‌ای از شرکت‌کنندگان تشکیل شده است. در برخی موارد، مانند سیستم دفتر کل دیجیتال کاملاً غیرمتمرکز، دو طرف می‌توانند مستقیماً بدون واسطه بانک یا مؤسسه مالی معاملات تجاری انجام دهند. این روش از زمان‌های تسویه پرداخت که معمولاً روزها یا حتی هفته‌ها طول می‌کشد، جلوگیری می‌کند.
  • با حذف برخی از واسطه‌ها، کارمزد تراکنش‌های مرتبط با پرداخت‌های دیجیتالی را می‌توان تا حد زیادی کاهش داد. این امر به ویژه در مورد هزینه‌های بالای مربوط به جابجایی بین‌المللی پول بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
  • پول سنتی خطر سرقت، جعل و نیاز به مراجعه به بانک را می‌توان با ارز دیجیتال کاهش داد یا از بین برد.
  • این ارزها حسابداری و سایر ثبت اسناد را به صورت خودکار انجام می‌دهد. بنابراین در زمان و هزینه صادرکنندگان، بازرگانان و کاربران روزانه صرفه‌جویی می‌شود.

 

معایب ارزهای دیجیتال

  • از آنجایی که ارزهای دیجیتال یک فناوری محاسباتی به شمار می‌روند. از هک و سایر جرایم سایبری مصون نیستند و اگر یک کشور اقتصاد با ارز دیجیتال را بپذیرد، ثبات مالی و امنیت ملی آن کشور به یک خطر امنیت سایبری تبدیل می‌شود.
  • از آنجایی که ارزهای دیجیتال توسط کاربر ناشناس نیز می‌تواند انجام شود اما خوشبختانه تراکنش را می‌توان ردیابی کرد.
  • ارزهای دیجیتال علاوه بر اینکه در هزینه تراکنش صرفه‌جویی می‌کند اما خود هزینه‌هایی را به همراه دارد از جمله : هزینه‌های امنیت سایبری و پرداخت‌های مبتنی بر بلاک‌چین.
  • ارزهای دیجیتال چالش‌های جدیدی را برای مدیران و سیاست‌گذاران در تلاش برای تضمین ثبات مالی ایجاد می‌کنند.
  • ارزش آن‌ها می‌تواند متغیر باشد. ارزهای دیجیتالی که برای تجارت استفاده می‌شوند دارای نوسانات قیمتی قابل توجهی می‌توانند، باشند. 
  •  در حالی که ارزهای دیجیتال به کیف پول فیزیکی نیاز ندارند، مجموعه‌ای از الزامات خاص خود را برای ذخیره‌سازی و پردازش دارند. به عنوان مثال، اتصال به اینترنت، تلفن‌های هوشمند و خدمات مرتبط با ارائه آن‌ها و کیف پول‌های آنلاین با امنیت بالا نیز برای ذخیره ارزهای دیجیتال ضروری هستند. بنابراین همه مشکلات ذخیره‌سازی و زیرساختی را حل نمی‌کنند.

 

آینده ارز دیجیتال به چه صورت می باشد؟

ارزهای دیجیتال همان‌طور که می‌دانید همچنان در روزهای اولیه توسعه خود هستند و ارزش آن‌ها در سال‌های اخیر سر به فلک کشیده است. زیرا شرکت‌های بسیاری برای ارائه خدمات و محصولات خود از این ارزها استقبال و در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بانک‌های مرکزی که ارزهای فیات را ایجاد می‌کنند و آن‌ها مورد حمایت خود قرارا داده‌اند. اگر شروع به انتشار ارزهای دیجیتال خود کنند، ممکن است آینده روشنی را برای این ارزها رقم بزنند.

آینده ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتالی که از آن‌ها استفاده می‌کنند در نوسان است. اما با گسترش فناوری می‌توان امیدوار بود که اشکال مختلف پول نیز پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد. بنابراین این روش می‌تواند شما را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وسوسه کند. اما به خاطر بسپارید که در بازارهای ارزی جنبش و نوسان‌های زیادی انجام می‌گیرد. بنابراین با دید بلند مدت سرمایه‌گذاری کنید.

صرافی نیل ، همه آنچه باید در مورد ارز دیجیتال بدانید

تفاوت ارز رمزنگاری شده و ارز دیجیتال در چیست؟

 تا این‌جا در مورد ارزهای دیجیتال و مزایا و معایبی که دارد صحبت کردیم، اکنون می‌خواهیم تفاوت بین ارزهای دیجیتال و ارز رمزنگاری شده را بیان کنیم.  

اولین تفاوت ارز دیجیتال و ارز رمزنگاری شده، متمرکز در مقابل غیر متمرکز می‌باشد به این معنا که ارزهای دیجیتال توسط مکان‌های دولتی تنظیم شده و نظارت می‌شوند. اما ارز رمزنگاری شده توسط هیچ موسسه‌ای کنترل و نظارت نمی‌شود و در واقع یک ارز غیر متمرکز به شمار می‌آید.

دومین تفاوت ارزهای دیجیتال و ارز رمزنگاری شده حفظ حریم خصوصی است. شما برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باید حساب کاربری ایجاد کنید. بنابراین اطلاعات شخصی شما فاش می‌شود. اما در ارز رمزنگاری شده با استفاده از یک کیف پول به راحتی می‌توانید به معامله بپردازید. بنابراین شما برای وارد کردن اطلاعات شخصی اجباری نخواهید داشت.

 

ویژگی های ارز دیجیتال

امروزه سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه در بین مردم رواج پیدا کرده است. همچنین بسیاری از مردم برای نقل و انتقال و نگهداری سرمایه خود از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. در این مبحث می‌خواهیم ویژگی‌ ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم:

  1. همان‌طور که قبلا ذکر شد، ارزهای دیجیتال فقط به صورت دیجیتالی وجود دارند و معادل فیزیکی ندارند.
  2. ارزهای دیجیتال می‌توانند متمرکز یا غیرمتمرکز باشند. ارز فیات که به شکل فیزیکی وجود دارد، یک سیستم متمرکز تولید و توزیع توسط بانک مرکزی و سازمان‌های دولتی است. ارزهای دیجیتال محبوب مانند بیت‌کوین و اتریوم مثال‌هایی از سیستم‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز هستند.

 

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چگونه کار می کنند؟

پول فیات اصطلاحی است که به ارز صادر شده توسط دولت یک کشور اشاره دارد که به شکل اسکناس و سکه در بین مردم استفاده می‌شود. همچنین نوعی مناقصه قانونی است که می‌تواند برای خرید و فروش کالا و  انواع معاملات مورد استفاده قرار گیرد. ارز دیجیتال بانک مرکزی شکل مجازی پول فیات می‌باشد. به این ترتیب، از حمایت کامل دولت صادرکننده برخوردار هستند. مانند پول فیات.

 

همه آنچه باید در مورد ارز دیجیتال بدانید

 پس از بیت کوین، چندین هزار ارز دیجیتال دیگر برای استفاده‌های مختلف در اقتصاد دیجیتال و دنیای واقعی توسعه یافته‌اند. ارزهای دیجیتال دارای کاربرد مشابه ارزهای فیزیکی هستند و می‌توان از آن‌ها برای خرید کالا و پرداخت هزینه خدمات استفاده کرد. همچنین تراکنش‌های سریع را امکان‌پذیر کرده و می‌توانند به‌طور یکپارچه در سراسر مرزها انجام شوند. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: