کد خبر: ۳۶۴۶۱۷
۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
قرار است در آذر ماه امسال مذاکرات از سر گرفته شود و در عین حال ممکن است ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز حذف شود. اگر این دو اتفاق رخ دهد بازار‌های مالی چه واکنشی نشان خواهند داد؟
بازارهای مالی به چه سمتی می‌روند؟
قرار است در آذر ماه امسال مذاکرات از سر گرفته شود و در عین حال ممکن است ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز حذف شود. اگر این دو اتفاق رخ دهد بازار‌های مالی چه واکنشی نشان خواهند داد؟

در حال حاضر قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومان در نوسان است و قیمت سکه نیز وارد کانال ۱۲ میلیون تومان شده است. دو اتفاقی که اخیرا در بازار‌ها رخ داده قبلا توسط برخی کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی شده بود.

پیش‌بینی دلار ۲۸ هزار تومانی، سکه ۱۲ میلیونی و کاهش سرعت رشد قیمت مسکن سه پیش‌بینی قبلی امیر حسین نام‌آور، کارشناس بازار‌های مالی است که در گفتگوی لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز در خرداد ماه امسال مطرح کرده بود. شنبه ۲۲ آبان ماه ساعت ۲۱ نیز وی مجددا با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز در این مورد گفتگو کرد.

آیا مذاکرات آذر ماه بر روند قیمت دلار، طلا و شاخص بورس تاثیر خواهد گذاشت؟ آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند بر روند قیمت‌ها در بازار‌های مالی تاثیر بگذارد؟ این دو سوال اصلی لایو امروز تجارت‌نیوز است.

در همین رابطه سید امیرحسین نام آوران در گفتگو با پول نیوز گفت: به نظر می‌رسد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از لایحه بودجه سال آینده، تأثیر زیادی بر کلیت بازار سرمایه نمی‌گذارد و تنها بر بخش‌ها و صنایعی از بازار تأثیرگذار است که این نرخ در مورد آن‌ها اعمال می‌شد. بر این اساس، بیشترین تأثیر را گروه‌های دارویی، لاستیک، غذایی، کشاورزی و دامپروری و قندی‌ها می‌پذیرند که به تدریج در مسیر افزایش نرخ فروش و حذف ارز ۴۲۰۰ تومان قرار داشته‌اند.

نام‌آوران گفت: در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ کشور حجم بالایی نفت را با قیمت قابل توجهی به فروش رساند، اما این موضوع تاثیر چندانی بر زندگی مردم نگذاشت.

او افزود: در آن دوره تولید ناخالص داخلی افزایش یافت، اما پولی به دست مردم نرسید و سفره مردم کوچک‌تر شد.

این کارشناس بازار‌های مالی گفت: اکنون هم با آزادسازی دلار‌های بلوکه‌شده اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ چرا که کشور خرج‌های زیادی دارد و چنین مبالغی دلار را به ۱۵ هزار دلار نمی‌رساند.

نام‌آوران، ادامه داد: در کشوری که همه امورات به نفت بستگی دارد؛ هر اتفاقی دلار را تغییر می‌دهد. گاهی پول وجود دارد و دولت‌ها قیمت‌ها را با ارزپاشی کنترل می‌کنند. همین اتفاق در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ رخ داد، اما در شرایط فعلی، چنین امکانی محدود است.

او افزود: بر اساس گزارش‌های منتشر نشده از خزانه‌داری کل کشور، در ۵ ماهه اول سال جاری، اگر قرار بوده است دولت ۱۰۰ واحد نفت به فروش برساند، تنها ۹ واحد در عمل فروخته شده است.

نام‌آور در ادامه در مورد آینده بازار سرمایه گفت: بورس ممکن است دو مرحله صعود مقطعی را تجربه کند، اما پس از آن به دو سال رکود محض فرو می‌رود.

او گفت: گزارش دیوان محاسبات در مورد لایحه بودجه نشان می‌دهد که در ۵ ماهه نخست سال جاری، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشته است. در حالی که سال گذشته، در کل سال ۱۸۰ همت کسری وجود داشت.

این کارشناس بازار‌های مالی افزود: دولت ناچار است این کسری بودجه را از راه‌های مختلف از جمله فروش اوراق جبران کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: