April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۴۶۸۳
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
0
دیپلمات‌های غربی می‌گویند هدف اعلام‌نشده آمریکا در مذاکرات پیش رو در وین ممکن است جلب حمایت روسیه و چین برای اعمال فشار بر ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات باشد.
رویترز: هدف اعلام‌نشده آمریکا جلب حمایت روسیه و چین در مذاکرات وین است
دیپلمات‌های غربی می‌گویند هدف اعلام‌شده آمریکا در مذاکرات برجامی پیش رو در وین بررسی احیاپذیر بودن توافق هسته‌ای برجام است، اما هدف اعلام‌نشده واشنگتن ممکن است جلب حمایت روسیه و چین برای اعمال فشار بر ایران در صورت شکست مذاکرات است.

این دیپلمات‌ها در گفتگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده‌اند یک راه برای اعمال فشار بر ایران جهت «احیای برجام» یا پذیرش توافقی جدید این است که بتوان پکن و مسکو را مجاب کرد که این تهران است که مانع ادامه مسیر است نه واشنگتن.

دولت آمریکا با نقض تمامی تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از توافق هسته‌ای برجام خارج شد. این در حالی است که ایران هرگز از این توافق خارج نشده و تنها با استناد به مفاد مندرج در برجام، تعهداتش را طبق حقوق مصرح در آن توافق، کاهش داده است.

یک دیپلمات غربی که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفت: «آن‌ها (آمریکایی‌ها) به حمایت چین و روسیه نیاز دارند.»

چین و روسیه بار‌ها آمریکا را مقصر وضعیت فعلی برجام دانسته و خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه وضع‌شده از سوی آمریکا علیه ایران شده‌اند. مسکو و پکن همچنین تصریح کرده‌اند که دولت جدید آمریکا برای فراهم کردن زمینه‌های پیشرفت مذاکرات باید سیاست شکست‌خورده موسوم به «فشار حداکثری» را کنار بگذارد.

دولت جو بایدن به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که دولت پیشین آمریکا علیه ایران به کار گرفت اعتراف کرده، اما از انجام اقدامات لازم برای بازگرداندن آمریکا از آن مسیر خودداری کرده است.

اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های دوران ترامپ، یکی از مهم‌ترین محور‌های اختلافات در دور‌های گذشته مذاکرات وین که با هدف بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شد را تشکیل می‌دهد.

نخستین دور مذاکرات وین در دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران قرار است از روز ۸ آذرماه در وین برگزار شود. ایران اعلام کرده تلاش برای رفع تمامی تحریم‌ها مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی در این گفتگو‌ها را تشکیل خواهد داد.

جو بایدن با وعده بازگرداندن آمریکا از سیاست‌های دوران ترامپ که به عقیده او به منزوی شدن آمریکا در دنیا منجر شده بود وارد کاخ سفید شد. با وجود این، او به ویژه در عرصه سیاست خارجی در حال ادامه دادن سیاست‌های دوران ترامپ است.

یک دیپلمات غربی به رویترز گفته قدرت‌های طرف مذاکره با ایران معتقدند هر چه انسجام و هماهنگی میان آن‌ها بیشتر باشد شانس احیای برجام بیشتر خواهد بود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند روز پیش اعلام کرد جو بایدن با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین درباره ایران و توافق هسته‌ای برجام گفتگو کرده است. به گفته سالیوان، محور گفت‌وگوی سران دو کشور را بررسی نحوه رسیدن آمریکا و چین به دیدگاهٰ‌های مشترک درباره مذاکرات برجام تشکیل داده است.

«جیک سالیوان» روز سه‌شنبه در یک نشست مجازی گفت: «روسای جمهور دو کشور فرصت داشتند درباره نحوه همسو کردن دیدگاه‌ها در آستانه نشست ۲۹ نوامبر گفتگو کنند تا ۱+۵ در تعامل با ایران و هموارسازی مسیر برای بازگشت به توافق متحد باشد.»

سالیوان در حالی از گروه «۱+۵» سخن گفته که دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، با نقض تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از توافق هسته‌ای برجام خارج شد. آمریکا در حال حاضر عضو برجام نیست.

این در حالی است که به تازگی وبگاه شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده ایران، چین و روسیه قبل از آغاز مذاکرات وین با یکدیگر ائتلاف تشکیل داده و دیدگاه‌هایشان را به یکدیگر نزدیک کرده‌اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: