کد خبر: ۳۶۴۶۹۰
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
0
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی بیش از ۴۵ درصد فراگیران آموزش‌های مهارتی را تشکیل می‌دهند، از تدوین سه برنامه مهارتی برای جامعه دانشجویان کشور خبر داد.
۴۵ درصد فراگیران مهارتی، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند
غلامحسین حسینی‌نیا با بیان اینکه بیش از ۴۵ درصد فراگیران آموزش‌های مهارتی را قشر دانشجو و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، گفت: این مساله که افراد بعد از فارغ التحصیلی و گرفتن مدرک دانشگاهی، مجددا به مراکز آموزش مهارتی برمی‌گردند و آموزش‌هایی را می‌بینند که برای جامعه کارگری یا جامعه تا سطح مهارت ۳ و ۴ درنظر گرفته شده است، نشان از یک نقصان اساسی در نظام آموزش عالی کشور است.

وی افزود: افراد به عنوان دانشجو وارد دانشگاه می‌شوند، ولی خروجی آن تبدیل کارجو برای دولت و مهارت‌جو برای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌شود، بنابراین لازم است که در این زمینه تمهیدات لازم را داشته باشیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از تدوین سه برنامه برای مهارت آموزی دانشجویان کشور خبر داد و گفت: برای جمعیت چهار میلیونی دانشجویی کشور برنامه‌هایی تدارک دیده‌ایم که یکی از آن‌ها آموزش مهارت آموزی هیبریدی است. این دوره آموزش مهارتی به شکل هیبریدی همزمان با تحصیل دانشجویان در دانشگاه انجام می‌گیرد و یک دوره آموزشی ۵۴۰ ساعته معادل ۱۹ واحد دانشگاهی را شامل می‌شود.

حسینی‌نیا افزود: این دوره‌ها یک مهارت کامل را متناسب با استعداد و علاقه دانشجو و تقاضای موجود در بازار کار به دانشجو آموزش می‌دهد و ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تنوع زیادی را در این استاندارد‌ها ایجاد کرده ایم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما برای افرادی که فارغ التحصیل دانشگاه شده‌اند و رشته‌هایی که بازار کار برایشان تقاضایی ندارد، پیش بینی شده است. بر اساس این برنامه افراد را طی یک دوره ۶ ماهه به یک بسته مهارتی مجهز می‌کنیم که از مهمترین آنها، موضوع ICT است که افراد دوره ۶ ماهه کاملی را سپری می‌کنند و مهارت کاملی را در زمینه ICT به طور کاملا کاربردی و فنی یاد می‌گیرند و آماده ورود به بازار می‌شوند.

به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، اکثر رشته‌هایی که در این برنامه پیش‌بینی شده رشته‌هایی مثل محتوای دیجیتال یا هوشمندسازی ساختمان است که بازار کار اکنون به آن‌ها نیاز وافر دارد.

حسینی نیا سومین برنامه پیش‌بینی شده را دوره‌های مهارتی همراه با دروس تخصصی برای دانشجویان ذکر کرد و گفت: در برخی از رشته‌ها مثل رشته‌های مهندسی برای دانشجویان استاندارد‌های شغلی را متناسب با هرکدام از واحد‌های درسی احصا کردیم و افراد می‌توانند در قالب کارورزی، کارآموزی یا کارگاه‌های آموزشی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، یک مهارت آموزشی کاربردی را در رشته تخصصی خود فرا بگیرند.

به گفته معاون وزیر کار، موضوع آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای باید از مهجوریت در آید چرا که امروز رفتن به سمت آموزش‌های مهارتی یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است و باید به سمت توانمندسازی نیرو‌های انسانی حرکت کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: