کد خبر: ۳۶۴۶۹۹
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۶
0
تحلیلگر بازار سرمایه گفت: اگر کانال نزولی کوتاه مدت شکسته شود، می‌توانیم شاهد افزایش شاخص کل

شرط رشد شاخص کل بورس چیست؟

علی ملک لی، تحلیلگر بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که،در حال حاضر شاخص کل بورس از نظر تکنیکالی در چه وضعیتی قرار دارد؟ اظهار کرد: هم اکنون شاخص کل بورس تهران در یک کانال نزولی کوتاه مدت قرار دارد که با برخورد به سقف این کانال، روند کاهشی خود را آغاز کرده است. به طوری که در اولین روز هفته‌ای که گذشت، با عدد یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد شروع به کار کرد و در پایان هفته با ریزش بیش از ۳ درصدی به محدوده یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد رسید؛ که دلیل مهم تاثیرگذار بر این ریزش، حذف آزادسازی قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص دو سناریویی که شاخص کل پیش رو دارد، گفت: سناریو اول با خطوط قرمز رنگ مشخص شده است. چنانچه این کانال نزولی کوتاه مدت شکسته شود، می‌توانیم شاهد افزایش شاخص کل باشیم در غیر این صورت شاخص کل سناریویی که با خطوط آبی رنگ مشخص شده را در پیش می‌گیرد که ممکن است با رسیدن به کف کانال یا در حالت خوشبینانه به میدلاین کانال نزولی، برگشت شاخص اتفاق بیفتد.

شرط رشد شاخص کل، شکست کانال نزولی کوتاه مدت


ملک لی در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر  از نظر تکنیکالی شاخص فرابورس در چه وضعیتی قرار دارد؟ اظهار کرد: شاخص فرابورس ایران نیز در یک کانال نزولی کوتاه مدت قرار دارد و از دیدگاه تکنیکالی شبیه شاخص کل رفتار کرده است و می‌توان همان دو سناریو مورد اشاره برای رفتار آتی شاخص کل بورس را، برای شاخص فرابورس هم طبق شکل زیر در نظر گرفت. البته این شاخص افت کمتری نسبت به شاخص کل داشت به طوری که در روز شنبه با عدد ۴۰۶ هزار واحد کار خود را آغاز کرد و در پایان هفته با کاهش کمتر از ۲ درصد، به عدد ۲۰۲ هزار واحد رسید.

شرط رشد شاخص کل، شکست کانال نزولی کوتاه مدت

تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص وضعیت شاخص هم وزن گفت: شاخص هم وزن نماگر بهتری از وضعیت بورس تهران هست. این شاخص در روز شنبه در محدوده ۳۹۰ هزار واحد شروع به کار کرد و پس از افت یک درصدی در پایان هفته معاملاتی به محدوده ۳۸۶ هزار واحد رسید.

او بیان کرد: با توجه به اینکه شاخص کل هم وزن طبق شکل زیر روند نزولی کوتاه مدت خود را شکسته، انتظار داریم بعد از کمی نوسان کوتاه، روند افزایشی خود را از سر بگیرد.

شرط رشد شاخص کل، شکست کانال نزولی کوتاه مدت

ملک لی در خصوص روش‌های به کار رفته در این تحلیل تکنیکال گفت: لازم به ذکر است که در این تحلیل از روش‌های پرایس اکشن، سیستم معاملاتی ایچیموکو و سطوح فیبوناچی برای تعیین سطوح مقاومت، حمایت و همچنین اندیکاتور RSI نیز جهت تایید این سطوح استفاده شده است.

او بیان کرد: روش پرایس اکشن، به تازگی مورد توجه تحلیلگران تکنیکال قرار گرفته که به خوبی میتواند سطوح حمایت و مقاومت را نشان دهد. سیستم معاملاتی ایچیموکو نیز یکی از سیستم‌های معتبر معاملاتی در جهان می‌باشد که تحلیلگران حرفه‌ای برای تعیین نقاط حمایت و مقاومت، قدرت روند و نقاط ورود و خروج از آن استفاده می‌کنند.

او افزود: سطوح فیبوناچی نیز برای پیش بینی سطوح حمایت و مقاومت و مناطق PRZ (مناطق بازگشت قیمت) مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندیکاتور RSI نیز به خوبی سطوح پیش خرید و پیش فروش را نشان می‌دهد.

البته شایان ذکر است دیدگاه‌های فوق صرفا تکنیکالی بوده و عوامل و اخبار متعددی می‌تواند بر روند این شاخص‌ها اثرگذار باشد و روند آتی آن‌ها را تغییر دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: