April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۴۷۵۶
۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز ۱.۹درصد افت داشت، شاخص هم‌وزن نیز ۰.۸درصد افت کرد.
شرط رشد شاخص کل بورس چیست؟
بورس در هفته‌های گذشته روند خوبی را پشت سر نگذاشت این مساله تا حدود زیادی به خروج پول از بازار سرمایه مرتبط می‌شود. سیاست‌های انقباضی دولت جهت جبران کسری بودجه، کنترل تورم و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد از جمله دلایل ریزش بورس در هفته‌های گذشته بوده اند.

در هفته چهارم آبان ماه نیز روند بورس یک حرکت نوسانی بود که نشان از رویگردانی سهامداران از سهم‌های شاخص ساز داشت. بازدهی منفی نماد‌های کوچک بازار که خود را در شاخص کل هموزن نشان می‌دهد نسبت به بازدهی شاخص کل هموزن بسیار کمتر بوده است. به عبارت دیگر، در هفته گذشته بازار سرمایه روند نزولی داشت و کمترین بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در ۵ هفته اخیر ثبت شد.

شاخص کل در هفته چهارم آبان ماه، اگر چه با بازدهی منفی روبه رو شد؛ اما به نظر می‌رسد شاخص در نقطه مقاومت شکل گرفته در کانال ۱.۴ میلیون واحد راحت‌تر می‌تواند مسیر صعودی را دنبال کند. شاخص کل بورس در هفته چهارم آبان نزول کرد و بازدهی منفی ۳.۱ درصدی را ثبت کرد. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از ۱۷ هزار واحد افت کرد و روز یکشنبه رشد ۳ هزار و ۲۷۱ واحدی را پشت سر گذاشت.

اما روز دوشنبه روند شاخص کل دوباره نزولی شد و ۲۶ هزار و ۱۷۴ واحد سقوط کرد که بیشترین ریزش شاخص در هفته چهارم آبان ماه بود. سه شنبه نیز شاخص کاهش ۷ هزار و ۷۱۶ واحدی را ثبت کرد.

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته اخیر بیش از ۲ هزار واحد صعود کرد و تا سطح یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد بالا آمد تا از سقوط به کانال پائین‌تر در این هفته فرار کند. شاخص در هفته گذشته نسبت به هفته قبل ۴۵ هزار و ۷۰۱ واحد پائین‌تر ایستاد. در هفته چهارم آبان ماه، روند تغییرات شاخص کل هموزن مشابه شاخص کل بود. روز شنبه نزول کرد و سپس روز یکشنبه رشد کرد و دو روز بعدی را نزولی پشت سر گذاشت و روز چهارشنبه رشد ۲ هزار و ۸۰۵ واحدی داشت.

شاخص کل هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته گذشته ۴ هزار و ۵۲۹ واحد کاهش یافتد و به رقم ۳۸۶ هزار و ۷۶۴ واحد رسید و بازدهی منفی ۱.۱۶ درصدی را ثبت کرد که نسبت به رشد ۴.۵ درصدی هفته پیشین نزول قابل توجهی داشته است.

در هفته چهارم آبان نیز مانند همه هفته‌های گذشته، عملیات بازار باز در بورس اجرایی شده است. روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی با روز‌های دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل ۷۲ هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۲۳ هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲۳ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومانی هفته پیشین، کاهش ۴.۴۵ درصدی داشته است.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۴ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۵ هزار و ۱۶۹ هزار میلیاردی هفته پیشین، افت ۱۹ درصدی داشته است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته چهارم آبان ماه، ۲۳۱ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته پیشین ۹۶ میلیارد تومان بیشتر بود و رشد ۷۱ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۴۶۲ میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز چهارشنبه برمی گردد که ۶۲ میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته گذشته، ۲۵۴ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۱۴۷ میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۳۷ درصد کاهش یافته است. در مجموع در کل هفته هزار و ۲۰۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۲۴۶ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد ۶۲۳ درصدی داشته است.

به عبارت دیگر خروج سرمایه ۶.۵ برابر بیشتر شده است و در هفته چهارم آبان نسبت به هفته پیش از آن هزار میلیارد تومان پول بیشتر از بازار سرمایه خارج شده است. بیشترین رقم خروج پول حقیقی به روز دوشنبه برمی‌گردد که ۵۳۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد.

در وضعیت فعلی بازار سرمایه، شکل گیری نقطه مقاومت در کانال ۱.۴ میلیون واحد، می‌تواند بورس بازان را امیدوار به آینده بورس کند. به نظر می‌رسد، در هفته آینده شاخص از همین نقطه مقاومت شروع به حرکت می‌کند و البته این مسیر می‌تواند صعودی باشد. با توجه به رفتار بورس بازان در هفته گذشته و اهرم‌های رشد، احتمالا بازار در نقطه مقاومت با آرامش بیشتری در سمت تقاضا شروع به حرکت رو به جلو خواهد کرد.
 
 
در همین رابطه علی ملک لی، تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: هم اکنون شاخص کل بورس تهران در یک کانال نزولی کوتاه مدت قرار دارد که با برخورد به سقف این کانال، روند کاهشی خود را آغاز کرده است.
 
وی افزود: به طوری که در اولین روز هفته‌ای که گذشت، با عدد یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد شروع به کار کرد و در پایان هفته با ریزش بیش از ۳ درصدی به محدوده یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد رسید؛ که دلیل مهم تاثیرگذار بر این ریزش، حذف آزادسازی قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: سناریو اول با خطوط قرمز رنگ مشخص شده است. چنانچه این کانال نزولی کوتاه مدت شکسته شود، می‌توانیم شاهد افزایش شاخص کل باشیم در غیر این صورت شاخص کل سناریویی که با خطوط آبی رنگ مشخص شده را در پیش می‌گیرد که ممکن است با رسیدن به کف کانال یا در حالت خوشبینانه به میدلاین کانال نزولی، برگشت شاخص اتفاق بیفتد.

ملک لی اظهار کرد: شاخص فرابورس ایران نیز در یک کانال نزولی کوتاه مدت قرار دارد و از دیدگاه تکنیکالی شبیه شاخص کل رفتار کرده است و می‌توان همان دو سناریو مورد اشاره برای رفتار آتی شاخص کل بورس را، برای شاخص فرابورس هم طبق شکل زیر در نظر گرفت. البته این شاخص افت کمتری نسبت به شاخص کل داشت به طوری که در روز شنبه با عدد ۴۰۶ هزار واحد کار خود را آغاز کرد و در پایان هفته با کاهش کمتر از ۲ درصد، به عدد ۲۰۲ هزار واحد رسید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: