April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۴۷۹۴
۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۰
0
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: مُنطبق نبودن نظام تئوری آموزشی با نیاز‌های روز جامعه، فاصله بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را با حوزه مدیریت و قانونگذاری‌های حاکم بر اجتماع زیاد کرده است.
نظام آموزشی کشور با نیازهای جامعه منطبق نیست

بابک نگاهداری، عصر شنبه در همایش "پویش ملی اشتغال" در اصفهان اظهار داشت: آنچه امروز دانشجویان در دانشگاه‌ها فرامی‌گیرند با آنچه در حوزه مدیریت و اداری وجود دارد، بسیار متفاوت است.

وی افزود: همین مساله باعت شده تا هنگام گماشتن دانش‌آموختگان هر رشته در جایگاه مربوطه، شاهد عملکرد موفق آن‌ها نباشیم و در این اثنا اختلاف نظر‌های زیادی نیز شکل می‌گیرد.

وی بیان داشت: در یک دوره، رابط بین حوزه صنعت و جامعه با دانشگاه بودم و بر حسب تجربه کاری در شهرداری، از نزدیک وجود اختلاف دیدگاه بین تحصیلکرده‌های مدیریت شهری با مدیران حاضر در صحنه شهر را لمس کردم و فاصله بین نوع نگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با نیاز‌ها و نحوه مدیریت و سبک اداره شهر را دریافتم.

نگاهداری افزود: این امر در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز وجود دارد بطوری که نوع نگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مرکز با قانونگذاران، وزیران و نمایندگان در طرح لوایح بسیار متفاوت است و هم اکنون ۴۰ طرح بین وزیران و کمیسیون‌ها و دانشگاهیان بخاطر همین اختلاف نظر‌ها دچار چالش است.

وی ادامه داد: طرح "پویش" که پایه آن در صنعت گذاشته شد توانست دانشجویان را با بدنه کار گره بزند و در همین اثنا بسیاری از افراد متوجه شدند که راه را اشتباه آمده اند یا اینکه برعکس به رشته خود علاقه بیشتری نشان دادند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح باید در تمام طیف‌های جامعه شکل بگیرد و دانشجو بر مبنای اصول واقعی و حاکم بر اجتماع تعلیم و تربیت شود.

وی تنها راه نجات از مهاجرت نُخبگان را رفع سه نیاز اولیه آن‌ها از جمله حفظ امنیت، شان و منزلت و ایجاد بستر خودشکوفایی برای جوانان دانست و گفت: با ایجاد اشتغال پایدار می‌توان این سه نیاز را برای دانش آموختگان دانشگاهی فراهم و از مهاجرت نخبگان پیشگیری کرد.

نگاهداریان با اشاره به اینکه طرح پویش، قدمی در راستای اشتغال تحصیلکردگان دانشگاهی است، اضافه کرد: در نظام حکمرانی جامعه، مهارت دانشگاهیان باید به کمک قانونگذاران و سیاستگذاران و برنامه ریزان بیاید و با درک درست واقعیت‌های کف جامعه، به ارتقا کشور کمک کند.

ناکامی دانشجویان ایرانی در ورود به بازار کار خارج از کشور

رییس عالی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: از آنجایی که سطح سواد نظری دانشجویان در دانشگاه‌ها افزایش می‌یاید بنابراین مهاجران تحصیلکرده تنها در بخش پژوهش دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول بکارند و موفق به ورود به بازار کار دیگر کشور‌ها نمی‌شوند.

محمدمهدی طهرانچی افزود: امروز جوانان ۱۴ تا ۲۱ سال نیازمند سه نوع تربیت تخصصی، اجتماعی و مهارتی هستند در حالی که تنها تربیت تخصصی آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در دوران قدیم از ۱۴ سالگی، پدران پسر‌ها را برای تربیت اجتماعی و مهارتی به درون جامعه می‌بردند تا با واقعیت‌های بازار کار و اجتماع آشنا شوند.

طهرانچی تصریح کرد: ما در ایران مسیر را اشتباه رفته‌ایم و دانشجو بدون آشنایی با واقعیت‌های بازار کار، تنها از نظر تئوریک به مرحله کارشناسی می‌رسد و سپس او را به مقطع کارشناسی ارشد هدایت و یک نیروی متخصص را در حالی وارد بازار کار می‌کنیم که بخش صنعت حاضر به استخدام چنین نیروی گرانی نیست.

وی ادامه داد: اگر این دانشجو در مرحله کارشناسی وارد عرصه صنعت می‌شد بطور قطع بعنوان یک نیروی کار متبحر و ارزان از شانس اشتغالزایی بالاتری برخوردار بود.

رییس عالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز دانشجویان در حالی مقاطع دانشگاهی را یکی پس از دیگری طی می‌کنند که فاقد مهارت فردی و اجتماعی در رشته خود هستند.

طهرانچی گفت: طرح پویش اشتغال، فارغ التحصیلان دانشگاهی را علاوه بر دانش تخصصی به تربیت اجتماعی و مهارتی نیز مجهز کرده و همین مساله باعث شده در کاشان پس از سال‌ها شاهد گرایش جوانان به رشته معدن باشیم.

وی تصریح کرد: با وجودی که ایران بالاترین مشاغل معدنی را دارد و زمینه اشتغال آن بسیار فراهم است، اما سال‌های متمادی جوانان تمایلی به آموزش در رشته معدن نداشتند بطوری که سال گذشته هیچ دانشجویی برای تحصیلات تکمیلی در رشته معدن ثبت نام نکرده بود.

طهرانچی از نبود دانشجو در رشته ریاضی و شیمی نیز خبر داد و افزود: بطور قطع در سال‌های آینده با مشکل جدی در مشاغل فنی و مهندسی مواجه خواهیم شد.

نمایشی بودن رابطه صنعت و دانشگاه در بخش دولتی

نایب رییس اول اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: در واحد‌های دولتی و نیمه دولتی، رابطه صنعت و دانشگاه در حد یک نمایش است.

بهرام سبحانی اظهار داشت: بسیاری از شاخص‌های کسب و کار در اصفهان نسبت به میانگین کشوری پایین است.

وی خاطرنشان کرد: از سه سال پیش در قالب طرح پویش اقدام به امضای تفاهمنامه با دانشگاه آزاد اسلامی برای شناسایی نواقص و رفع آن در محیط کسب وکار کردیم و "سرای نوآوری" را بوجود آوردیم.

سبحانی ادامه داد: یکی از آسیب‌های جدی در حوزه صنعت نبود نیروی کارآمد، خلاق و متعهد به کار است بطوری که امروزه اگرچه با خیل عظیمی از جوانان تشنه کار مواجهیم و صنایع بدنبال نیروی متخصص هستند، اما صنایع و کارفرما‌ها نیروی کاری را می‌خواهند که فارغ التحصیلان دانشگاهی در زمره آن‌ها نیستند.

نایب رییس اول اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: امروز فارغ التحصیل رشته‌های صنعت با صنعت بیگانه هستند و دانشجویان شیمی و مواد سواد عملی ندارند و این در حالیست که در دانشکده نفت آبادان، دانشجو هشت ماه درس می‌خواند و سه ماه در خود صنعت مشغول تعلیم عملی دروس است و در این حالت او در سر کلاس درس با مفاهیم تئوری بیشتر آشنا می‌شود.

وی اضافه کرد: در طرح پویش، عرصه صنعت و دانشگاه با هم آمیخته شد و توانستیم شاخص‌های پایین کسب و کار را ارتقا دهیم.

سبحانی، خلاقیت و ابتکار را از دیگر ویژگی‌های راهبردی برای ارتقا سطح صنعت و یک ضرورت آموزشی در دانشگاه خواند.

به گزارش مشرق، طرح پویش، اشتغال با همکاری اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت اصفهان با دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) از سه سال پیش کلید خورد.

با اجرای پایلوت طرح مزبور، تعلیم و تربیت تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی متخصص و متبحر بزودی در کشور آغاز می‌شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: